Trucks

De eerste Volvo FH16 in Griekenland

De uitwerking van de Griekse schuldencrisis trok een zware wissel op de logistieke sector. Maar ondanks lastige omstandigheden wist Marinos Vasilopoulos International Transport uit te breiden.
Elias Marinos.
Elias Marinos, eigenaar van Marinos Vasilopoulos International Transport, wist zijn bedrijf door de economische crisis van Griekenland te slepen, en breidt nu zelfs uit.

De uitwerking van de Griekse schuldencrisis heeft er bij de logistieke sector flink ingehakt. Maar ondanks lastige omstandigheden weet Marinos Vasilopoulos International Transport uit te breiden.

We zitten al zes jaar in een schuldencrisis die Griekenland tot aan de afgrond heeft gebracht. Waar banken voordien gemakkelijk geld verstrekten aan lokale bedrijven, zijn de kredieten nu verdampt. Het bedrijfsklimaat in het land is genadeloos.

 

“Natuurlijk hebben we de gevolgen van de crisis gevoeld”, zegt Elias Marinos, eigenaar van Marinos Vasilopoulos International Transport. 

In totaal is het aantal geregistreerde bedrijven bij IKA, de grootste sociale verzekeringsmaatschappij van Griekenland, met 119.000 oftewel 38% gedaald sinds 2008. 

In de logistieke sector zijn honderden transportbedrijven failliet gegaan. Maar te midden van deze recessiegolf zijn er een paar bedrijven die het hoofd boven water hebben weten te houden en zelfs hebben uitgebreid: een van hen is Marinos Vasilopoulos International Transport, een transportbedrijf dat met 62 trucks gekoelde levensmiddelen vervoert door heel Europa. 

“De crisis dwong Griekse transportbedrijven zich uiterst goed te organiseren en de kosten te bewaken teneinde te overleven, maar zo hebben we altijd al handel gedreven. We zijn altijd erg voorzichtig geweest, hebben het bedrijf stap voor stap uitgebreid en ons gericht op het winnen van de beste klanten”.

Het bedrijf dat is gevestigd in Megara, zo´n 50 kilometer van Athene, wist de crisis het hoofd te bieden, er wel bij te varen en te groeien. Tussen 2008 en begin 2014 werden vijf nieuwe trucks toegevoegd. Marinos Vasilopoulos International Transport telt nu 15 Volvo-trucks op een wagenpark van 62 voertuigen en onlangs kocht het bedrijf een gloednieuwe Volvo FH16: de eerste in Griekenland. 

Toen het nog eenvoudig was om een lening af te sluiten en sommige Griekse transportbedrijven werden verleid tot ruimhartige bankleningen, werden er soms extra trucks gekocht als statussymbool. Elias Marinos heeft altijd gewacht tot hij voldoende vracht had om de nieuwe truck in te zetten.

Dit behoedzame gedrag in een tijd dat iedereen geld uitgaf, voorkwam dat we in de problemen raakten toen de crisis toesloeg.

Marinos Vasilopoulos kocht zijn eerste Volvo-truck (een F12) in 1985, op het moment dat het bedrijf uitbreidde naar meer internationale transporten. Toen was het bedrijf in handen van Dimitrios Marinos, de vader van Elias Marinos, en werkte Elias als chauffeur. De kwaliteit van Volvo-trucks en een goede partnerrelatie met Saracakis Brothers, de importeur en distributeur van Volvo Trucks in Griekenland, zijn de redenen waarom hij aan Volvo vasthoudt, al bijna 30 jaar vanaf dat de eerste Volvo-truck aan het wagenpark werd toegevoegd.

“Je kunt wel een goedkopere, tweedehandstruck kopen, maar Volvo-trucks blijven het doen, zelfs onder zware omstandigheden. De kwaliteit valt op in elk detail. De kwaliteit van de versnellingsbak bijvoorbeeld is uitmuntend.” 

Bij het praten over de nieuwe FH16, de eerste in Griekenland, glinsteren zijn ogen. Kort nadat hij eind 2013 de eerste kocht, overweegt hij nu de koop van een tweede. 

Het runnen van een Grieks logistiek bedrijf is nooit gemakkelijk geweest. De wegen in het land zijn heuvelachtig en smal, en het verkeer in de 3,8 miljoen inwoners tellende hoofdstad Athene zit vaak muurvast. Veerbootverbindingen naar diverse eilanden en landen betekenen dat elke truck altijd op tijd moet zijn, of anders het risico loopt uren te moeten wachten op de volgende boot.

Ik hou van de werkdruk en het oplossen van problemen. Het is net een schaakspel.

Een van de belangrijkste gevolgen van de crisis is dat de onder hoge druk opererende transportbedrijven in Griekenland nog meer onder druk zijn komen te staan. Liquiditeitsproblemen dwongen veel klanten hun orders uit te stellen tot de allerlaatste minuut.

“Vaak wachten ze tot ze het geld ervoor hebben. Hebben ze het geld niet, dan plaatsen ze geen order en vaak krijgen we de orderinformatie op het allerlaatste moment.”

Het landschap van de detailhandel is de laatste vijf jaar van de crisis ook danig veranderd. Van voornamelijk kleinere familiebedrijfjes wordt de Griekse detailhandel nu steeds meer gedomineerd door grote spelers. Er woedt een felle concurrentie onder transportbedrijven om de klanten met goede kredietwaardigheid. Ook wordt in een verhitte strijd geprobeerd om de grote supermarktketens aan zich te binden, zoals Makro en Voudouris, de grootste vleesproducent in Griekenland. Dus het verkrijgen en behouden van deze grote klanten is essentieel.

“Ik hou van de werkdruk en het oplossen van problemen. Om alle stukken op hun plaats te krijgen: Het is net een schaakspel”, zegt Elias Marinos, een spel dat hij ook speelt. Een schaakbord getooid met schaakstukken van zilver en goud prijkt in het kantoor.

Hij vind het lastige en vaak afmattende werk niet erg. Het werk als bijrijder en later als chauffeur leverde hem een andere kijk op het werk en het leven op. 

“Ik ben er het grotere geheel door gaan zien. De les die ik eruit trok, is dat je gewoon hard moet werken.”

 

Het wagenpark

Voertuigen:  62 trucks waaronder 15 Volvo-trucks:

  • Eén nieuwe Volvo FH16 Euro 5 van 750 pk, 4×2 trekker met XL-cabine.
  • Twee FH16 Classics met Euro 5-motor van 700 pk, 4×2 trekker en een XL-cabine.
  • Vier Volvo FH16 Classics met Euro 5-motor van 600 pk, en 4×2 trekker en XL-cabine.
  • Acht FH's met Euro 5-motor van 480 pk, 6×2 trekker en een XL-cabine.

De meeste trucks zijn voorzien van I-Shift. 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release