Trucks

Diep graven in Kopenhagen

Er wordt een nieuwe metro gebouwd in Kopenhagen. Het vervoeren van grond door een stad met ruim één miljoen inwoners vormt een flinke uitdaging voor chauffeurs. Johnny Olsen is zo'n chauffeur en hier volgt zijn relaas.
Bouw van metro in Kopenhagen.
Kopenhagen behoort tot de steden met het grootste aantal fietsers ter wereld, en bouwt nu een nieuwe metro.

De twee verkeersregelaars voor de truck houden hun stopborden omhoog. Drie auto's en vier fietsers stoppen en Johnny Olsen krijgt toestemming om te gaan rijden. De truck rijdt langzaam over de weg naar de bouwlocatie. Hij draait soepel naar rechts om naar de automaat die de banden afspoelt te rijden.

“Elke keer dat we het gebied in en uit rijden, wassen we de banden. Anders zouden we veel te veel modder de stad in brengen”, zegt Johnny en hij rijdt achteruit zodat de graafmachine kan beginnen met het vullen van de twee kippers.

De bouwlocatie wordt Trianglen genoemd en bevindt zich in de binnenstad van Kopenhagen. Dit wordt één van de 17 stations van de nieuwe metro van de stad, die de naam Cityringen heeft gekregen. Dit grootste bouwproject in Kopenhagen sinds mensenheugenis omvat twee tunnels van elk 15,5 km lang en nog eens vier bouwlocaties, van waaruit de tunnelboormachines hun weg onder de stad door boren. De nieuwe lijn vormt een uitbreiding op het bestaande net. De nieuwe metro is een uitbreiding van het al bestaande netwerk. 

Johnny’s taak is het om de grond te vervoeren die is uitgegraven op de bouwlocaties. Wanneer het project is voltooid, is er drie miljoen ton grond onder de stad weggehaald.

“Momenteel levert het misschien wat overlast op voor de inwoners van Kopenhagen. Op veel plekken zijn er bouwwerkzaamheden. Maar uiteindelijk wordt het volgens mij wel mooi”, zegt Johnny. Hij merkt op dat er straks meer mensen met de metro gaan reizen en er dus minder auto's in de binnenstad komen.

Via de communicatieradio staat Johnny in direct contact met de operator van de graafmachine. Enorme hoeveelheden aarde van een diepte van 18 meter omhoog gehaald door een grote graafmachine. Wanneer het station bij Trianglen is voltooid, ligt het laagste punt op zo'n 40 meter diep.

Johnny houdt het display in de cabine in de gaten, dat aangeeft hoeveel grond is geladen. 

Sommigen vinden het misschien saai om alleen maar heen en weer te rijden, maar ik vind het juist leuk. Het rijden met een truck is een baan die veel vrijheid geeft, vergeleken met een kantoorbaan of productiewerk in de fabriek.

De truck heeft een laadvermogen van 17 ton en de trailer met dissel kan 18 ton aan. De lege truckcombinatie weegt zo'n 21 ton. De truck schudt elke keer een beetje als de graafmachine een nieuwe lading erin uitstort. Wanneer het display 56 ton aangeeft, meldt Johnny dit via de radio. De truck is volgeladen.

“Nu gaan we naar Nordhavn, waar we de lading dumpen”, zegt Johnny als hij wegrijdt van de bouwput.

Kopenhagen dijt uit en in het oude havendistrict ten noorden van het stadscentrum zijn verschillende bouwprojecten gaande waarbij huizen en kantoren worden gebouwd voor duizenden nieuwe inwoners. Helemaal aan het einde van Nordhavn wordt gebouwd aan een nieuwe containerterminal en een aanleghaven voor cruiseschepen. Hiervoor wordt een nieuw stuk land van 40 hectare opgeworpen, en een gedeelte daarvan bestaat uit de grond die wordt weggegraven voor de metrobouw. Het nieuwe land spreidt zich langzaam uit over wat eens de zee was.
 

Op weg door de stad naar Nordhavn zit Johnny rustig en veilig achter het stuur, met een glimlach op zijn gezicht. Het is overduidelijk dat hij van zijn werk houdt.

“Sommigen vinden het misschien saai om alleen maar heen en weer te rijden, maar ik vind het juist leuk. Het rijden met een truck is een baan die veel vrijheid geeft, vergeleken met een kantoorbaan of productiewerk in de fabriek.”

Johnny straalt wanneer hij het heeft over zijn vrouw en vier kinderen. Het valt op dat zijn gezin veel voor hem betekent, maar hij geeft toe dat het soms lastig is er voldoende tijd voor vrij te maken. Johnny woont op een uur rijden van Kopenhagen en zijn werkdagen beginnen gewoonlijk om vijf uur 's ochtends. Vervolgens zit hij de hele dag op de truck en is hij om zes uur 's avonds weer thuis bij zijn gezin. Sinds de zomer van 2014 rijdt Johnny voor het transportbedrijf SCT, een werkgever waar hij erg blij mee is. “Het is een geweldige werkomgeving. Ik waardeer de kameraadschap tussen de collega's bij SCT enorm. We zijn er voor elkaar en iedereen is bijzonder aardig.”
 

SCT is een van de vele transportbedrijven die betrokken zijn bij het werken aan de metro in Kopenhagen. De voornaamste taken zijn het vervoer van de grond uit de bouwputten, en het transporteren van het uitgegraven materiaal van de tunnelboormachines.

Het aantal trucks dat SCT gebruikt bij de aanleg van de metro in Kopenhagen varieert van 20 tot 50, afhankelijk van hoeveel grond er moet worden getransporteerd. Het meest gebruikte truckmodel is de Volvo FH met kippertailers/opleggers, maar het bedrijf zet ook acht Volvo FMX-kippers met trekker-oplegger in. Alle SCT-trucks zijn uitgerust met Globetrotter-cabines. Dat geldt ook voor de Volvo FMX-trucks waarin meerdere chauffeurs gedurende de werkweek kunnen overnachten.

Johnny’s truck is een Volvo FMX uit 2014 met de 8×4-configuratie en dubbele voorassen. Het vermogen van de 13-liter motor met 500 pk wordt efficiënt overgebracht naar de tandemaandrijfassen van de truck. De gestuurde assen vóór in combinatie met de trailer met dissel zorgen dat de truckcombinatie erg soepel rijdt. Johnny vindt dat positief, vooral omdat het vrij krap kan zijn bij het manoeuvreren op de bouwlocaties.

“De truck voelt erg stabiel aan, zelfs met een zware vracht. De I-Shift-versnellingsbak is erg precies. Ik vind het een uitstekende truck”, zegt Johnny terwijl hij afremt voor een rood stoplicht. 

Kopenhagen is een stad met een zeer hoge dichtheid aan fietsers. Trucks en fietsers moeten in het verkeer vaak de ruimte met elkaar delen. De bouwondernemer Copenhagen Metro Team heeft er veel energie in gestoken om het project op een zo veilig mogelijke manier te implementeren voor de inwoners van de stad. Zo is er in samenwerking met SCT onder andere voor gezorgd dat alle kinderen die op school zitten in de buurt van bouwlocaties, in een Volvo-truck mochten plaatsnemen. De bedoeling was hen bij te brengen wat een vrachtwagenchauffeur wel en niet kan zien vanuit de cabine.

De truck voelt erg stabiel aan, zelfs met een zware vracht. De I-Shift-versnellingsbak is erg precies. Volgens mij is het een uitstekende truck.

Gedurende de meest transportintensieve bouwperiode rijden er dagelijks gemiddeld 500 trucks van en naar de bouwputten. Er zijn 375 verkeerslichten aangepast om de ontregeling van het stadsverkeer te minimaliseren. Vrachtwagens moeten ook altijd dezelfde route rijden door de stad van en naar Nordhavn.

“Het betekent gewoon dat je zeer behoedzaam moet rijden. Veiligheid heeft topprioriteit”, zegt Johnny, en hij controleert nogmaals de onderste truckspiegels voordat hij naar rechts afslaat en daarbij een fietsstrook kruist.

Bij aankomst in Nordhavn stuurt Johnny de truck de weegbrug op voordat hij het gebied binnenrijdt. Overdag rijdt Johnny vier tot vijf ladingen van de bouwlocatie naar Nordhavn. Alle leveringen worden zorgvuldig gewogen.

Een zeemeeuw hangt tegen de wind in en kijkt omlaag naar het gebied waar de ene na de andere truck de lading dumpt. Johnny heeft de truck achteruitgereden naar het losgebied, waarbij hij eerst het achterste platform kantelt en vervolgens het voorste.

“Nog één lading en dan ga ik weer naar huis naar mijn gezin. Ik kijk er naar uit”, zegt Johnny terwijl een grote glimlach doorbreekt.
 

De truck

De Volvo FMX werd in april 2014 geïntroduceerd. De Euro 5-motor heeft een inhoud van 13 liter en een vermogen van 500 pk.
Dankzij de geautomatiseerde I-Shift-versnellingsbak wordt het werken in lastige omgevingen eenvoudiger voor de chauffeur die zich dus volledig op het rijden kan concentreren.
De truckcombinatie bestaat uit een kipper die naar drie kanten kiept met een 8×4-configuratie, dubbele voorassen en een drieassige disselkippertrailer die naar drie kanten kiept. Deze kan de vracht naar rechts, links en naar achteren kiepen.
De combinatie weegt 20,4 ton. De truck heeft een laadvermogen van 17 ton en de trailer met dissel kan 18 ton aan. Het maximaal toegestane treingewicht bedraagt 56 ton.
De truck is uitgerust met een Globetrotter-cabine waarin de chauffeur kan overnachten, mocht dat nodig zijn.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release