De IT-benadering

In real-time weten waar je trucks zich bevinden en wat ze precies vervoeren, is van essentieel belang. Dat is wat Ben van Leeuwen van Frigolanda bereikte.

Truck van Frigolanda

Omdat het wagenpark de hele Benelux bestrijkt, is het van belang dat Frigolanda elke truck kan lokaliseren.

In real-time weten waar je trucks zich geografisch bevinden en wat ze precies vervoeren, is van essentieel belang. Dat is wat Ben van Leeuwen van Frigolanda wilde. En hij maakte het waar.

Frigolanda is een internationale, logistieke dienstverlener op het gebied van diepgevroren en gekoelde voedingsmiddelen. Het bedrijf heeft acht vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Polen en opereert in een zeer competitieve markt.

Ben van Leeuwen

Ben van Leeuwen, Group Project Manager, Frigolanda.

“Iedereen kan invriezen en vervoeren”, zegt Ben van Leeuwen, projectmanager Frigolanda Group. “Maar wat gebeurt er als je de IT zodanig structureert dat iedereen in de keten toegang heeft tot dezelfde informatie? Dan heb je een duidelijk toegevoegde waarde omdat je real-time informatie kunt leveren over het gehele logistieke proces. De afnemers van de klant weten dan een hele dag eerder wat, wanneer, waar en hoeveel ze geleverd krijgen, waardoor ze eerder kunnen verkopen. Dat was mijn missie en daarmee zijn we vijf jaar geleden gestart. Volvo Trucks Dynafleet transportinformatie speelt een sleutelrol in dit proces. Het vormt de schakel tussen onze systemen, de planners, de chauffeurs, de dealer en het voertuig.” 

Frigolanda bestaat sinds 1986 en deed aanvankelijk alleen in warehousing voor koel- en vriesproducten. In 2003 ontstond het idee dat het bedrijf de service verder kon verbeteren door een fijnmazig distributienetwerk op te zetten. Momenteel organiseert Frigolanda de gehele toeleveringsketen voor klanten. De meeste goederen die moeten worden getransporteerd, zijn afkomstig uit de eigen magazijnen van het bedrijf. Daarnaast ontvangt Frigolanda aanvullende transportvolumes van vaste partners.

We zijn nu helemaal overgestapt op Volvo Trucks, omdat we het gevoel hebben dat hun kernwaarden nauw verwant zijn aan de onze.

Ben van Leeuwen, Group Project Manager Frigolanda.

Hun trucks brengen deze goederen vervolgens via een fijnmazig distributienetwerk naar de groothandelaren en dealers. Binnen de Benelux gebeurt dat met het eigen, 28 trucks tellende, wagenpark van Frigolanda. 

“Uiteraard hanteren we een flexibele benadering bij onze service. Maar juist omdat nauwkeurige real-time informatievoorziening zo belangrijk is voor geïntegreerde kostenbeheersing, willen we zoveel mogelijk zelf doen. Je moet uiteindelijk steeds geavanceerdere communicatietechnologie in de truck hebben om het overzicht te behouden over het gehele proces.”

Vijf jaar geleden nog bestond 50 procent van de voertuigen bij Frigolanda uit Volvo-trucks en was de rest van een ander merk.

Frigolanda gebruikt Dynafleet

Dynafleet geeft Frigolanda een real-time overzicht met waar de trucks zich bevinden, de opdracht waaraan ze werken en wat ze vervoeren.

"We zijn nu helemaal overgestapt op Volvo Trucks, omdat we het gevoel hebben dat hun kernwaarden nauw verwant zijn aan de onze. Volvo Trucks staat voor veiligheid, duurzaamheid en innovatie. Waarden die we volledig ondersteunen. Volvo Trucks biedt ons ook een geheel zorgeloze service. Dat is iets wat onze klanten van ons verlangen, dus dat mogen we ook wel verwachten van onze leveranciers. We wilden gewoon één telefoonnummer voor ons hele transportbedrijf met alle services die daarbij horen. We hebben in onze Volvo Trucks-dealer hierin een solide partner gevonden.” 

De geleverde service gaat heel ver: de dealer aanvaardt de verantwoordelijkheid voor de logistiek van het hele wagenpark van Frigolanda. En dat omvat de trailers, koelmotoren en zelfs voertuigen van andere merken. Terwijl Frigolanda een real-time overzicht behoudt van de logistiek van de klanten, maakt de Volvo Trucks-dealer gebruik van het Dynafleet-transportinformatiesysteem om de trucks van het bedrijf in real-time in de gaten te houden. Daarom is het de dealer die beslist wanneer een voertuig onderhoud nodig heeft en wanneer deze naar de garage moet.  

“Dat is niet noodzakelijk altijd een van de eigen garages”, legt van Leeuwen uit.

“Het kan soms makkelijker zijn om ergens anders onderhoud te plegen aan een voertuig omdat dat beter past in ons planningsschema. Voor zo'n nauwe samenwerking is uiteraard een effectief partnerschap vereist.”

De grafieken van het Dynafleet-transportinformatiesysteem zijn de beste functie. Hierdoor worden de resultaten voor de chauffeur weergegeven op een gemakkelijk te interpreteren manier.

Ben van Leeuwen, Group Project Manager Frigolanda.

Het Dynafleet-transportinformatiesysteem speelt een belangrijke rol binnen Frigolanda, en van Leeuwen legt uit dat dit functioneert als een schakel tussen de systemen van het bedrijf en hun trucks. Frigolanda heeft nu Dynafleet geïnstalleerd in alle voertuigen, ook in de laatste niet-Volvo-trucks. Dynafleet houdt alle KPI’s bij die Frigolanda nodig heeft voor de supervisie over de chauffeurs, maar wordt ook gebruikt als voertuigvolgsysteem om de uren van de chauffeurs bij te houden en tachograafgegevens te downloaden. Daarmee wordt veel tijd bespaard. Het bedrijf gebruikt niet steeds alle gegevens, maar selecteert per periode een specifiek thema waaraan meer aandacht wordt geschonken.

“Uiteraard houden we het brandstofverbruik wel continu in de gaten. Voor mij persoonlijk zijn de grafieken van het Dynafleet-transportinformatiesysteem de beste functie. Hiermee geeft de app de resultaten voor de chauffeur weer op een gemakkelijk te interpreteren manier. We maken gebruik van de Volvo Trucks-trainingsfaciliteiten voor extra supervisie en om te voldoen aan de wettelijk verplichte code 95 voor chauffeurstrainingen. We hebben dit zelfs uitgebreid naar al onze medewerkers voor meer onderling begrip en vertrouwen. Dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.” 

 

Truck van Frigolanda in de stad.

Frigolanda is een logistieke dienstverlener op het gebied van temperatuurgeregelde goederen voor de gehele toeleveringsketen. Hun activiteiten strekken zich uit over de Benelux, Duitsland en Polen.

Frigolanda

Opgericht in 1986. Is uitgegroeid tot een volledige dienstverlener op het gebied van temperatuurgeregelde logistiek met acht vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Polen. Het bedrijf heeft een totale magazijncapaciteit van 80.000 pallets. Naast de opslag en distributie levert Frigolanda logistieke diensten met toegevoegde waarde door de hele Benelux. Alle vestigingen beschikken minimaal over een IFS-certificering. De Frigolanda-vestiging in Polen is de enige in dat land met een BRC- en IFS-certificering. Frigolanda is sterk in ultramoderne IT en kan klanten de beste real-time logistieke oplossingen bieden.

Eigenaren: H. van Leeuwen en R. Teeuwen
Medewerkers: 160, waarvan 30 chauffeurs.

Gerelateerde inhoud

Uptime Express in de VS

Taylor White, vice-president van AMX, kiest voor Volvo Trucks om meerdere redenen. Het nieuwe Uptime Center in Greensboro, North Carolina, bespaart zijn bedrijf tijd en geld....

Hoe e-commerce de logistieke sector van China verandert

E-commerce verandert niet alleen de manier waarop China winkelt, maar ook de hele logistieke sector. Inzetbaarheid en efficiency voeren nu de boventoon....

Een perfecte mix leveren

Volgens de Australische transportondernemer Craig Fox komt zijn succes in de transportindustrie door twee dingen: lonende ladingen vervoeren en veel verschillende goederen meenemen....

Artikelen filteren

5 true 5