Trucks

Hoe een truckcabine van Volvo in elkaar wordt gezet

Op de cabinemontagelijn bij de Volvo Trucks-assemblagefabriek in Tuve, Göteborg, worden ongeveer 900 onderdelen samengevoegd tot een complete Volvo-truckcabine, en dat binnen zes uur.
Eindinspectie cabineassemblage.
Aan het einde van de assemblagelijn worden bij heldere verlichting de lak en de afwerking van de carrosserie van de geheel voltooide cabine gecontroleerd.

Het is een strak georganiseerd proces waarbij elk afzonderlijk detail en elke actie is ontworpen met het oog op maximale snelheid, precisie en efficiency.

“Het is belangrijk dat alles op elkaar is afgestemd”, zegt Paulina Lundgren, Team Leader, Production Engineering, Cab Trim. “Alles moet soepel werken: de technische oplossingen, productieplanning, levering van materiaal en de wijze waarop operators werken. Het moet allemaal perfect zijn.”

De productie begint met een cabineomhulsel. Deze worden geproduceerd en gelakt in de Volvo Trucks-cabinefabriek in Umeå in het noorden van Zweden en vervolgens per trein vervoerd naar de Tuve-fabriek in Göteborg. Het personeel maakt de cabine klaar voor de hoofdassemblagelijn door de dashboardplaat en de frontklep eraf te halen. De cabine wordt vervolgens op de hoofdassemblagelijn geplaatst en met een snelheid van één meter per minuut verplaatst.

De cabine passeert 56 verschillende werkstations, waar het personeel gemiddeld 5,5 minuut krijgt om hun werk te voltooien voordat de cabine naar het volgende station gaat. Alles is zorgvuldig ontworpen en opgesteld voor maximale efficiency en snelheid. Alle vereiste gereedschappen en onderdelen zijn dichtbij en zo handig mogelijk geplaatst. Ook wordt veel aandacht besteed aan veiligheid en ergonomie, en de medewerkers zijn voorzien van tilhulpmiddelen en ondersteuning.

“Alle stations zijn zo gebouwd dat iedereen eraan kan werken”, zegt Paulina Lundgren.

 

De assemblagelijn is opgesteld volgens een visgraatstructuur: één hoofdlijn door het midden, met kleinere voorassemblagelijnen voor grotere modules aan de zijkanten. Voor het dashboard zijn er zelfs voorassemblagelijnen vóór de voorassemblage: de onderdelen worden gemonteerd in kleine modules die vervolgens worden geassembleerd in een compleet dashboard dat uiteindelijk op de hoofdlijn rechtstreeks in een cabine wordt geplaatst.

Alles moet soepel werken: de technische oplossingen, productieplanning, levering van materiaal en de wijze waarop operators werken. Het moet allemaal perfect zijn.

Een gemiddelde cabine bestaat uit 750 tot 900 onderdelen. Er zijn echter zo’n 3.500 verschillende onderdeelnummers en zoveel verschillende specificaties dat in feite elke cabine uniek is. Het proces is uitzonderlijk complex en zo opgezet dat menselijke fouten tot een minimum worden beperkt. Om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat medewerkers de juiste onderdelen pakken, is er een systeem met lampjes die aangeven welke onderdelen nodig zijn voor de volgende cabine. Wanneer alles is verzameld en naar de hoofdlijn is verplaatst, drukt de medewerker op een knop voor de volgende serie lampjes.

De meeste onderdelen en componenten worden handmatig geïnstalleerd. Ook zijn er twee robots die de voorruiten, zijruiten en dakluiken plaatsen op de cabines van de Volvo FH. De robot tilt de ruiten met behulp van zuignappen op en roteert de rand zorgvuldig onder een lijmdispenser. Verschillende sensoren rondom de cabine zorgen ervoor dat deze in precies de juiste positie staat voor de robotarmen. Elke robot is zo geprogrammeerd dat deze precies herkent welk model cabine er op de lijn staat en gekalibreerd om het glas te plaatsen met een nauwkeurigheid tot op 0,1 mm.

Op de eindstations testen medewerkers alle controlefuncties. Heldere lampen verlichten de cabine om de lak en afwerking van de carrosserie te controleren. Vervolgens wordt de cabine getransporteerd naar de chassislijn en bevestigd op het chassis en de aandrijflijn.

Cabineassemblage - Tuve

  • 3.500 onderdeelnummers worden gebruikt bij de cabineassemblage.
  • 240 operators werken in het assemblagegedeelte.
  • 56 werkstations op de cabineassemblagelijn.
  • 5,5 minuten is de gemiddelde verwerkingstijd voor elk werkstation.
  • 6 uur duurt het om een cabine door de gehele assemblagelijn te voeren.
  • 120 cabines worden momenteel elke dag geproduceerd in Tuve.