Een overzichtelijke werkplek

Het opvallende duidelijke en eenvoudige ontwerp van het Volvo Trucks-dashboard combineert de klassieke Scandinavische stijl met functionaliteit en gebruiksgemak.

Carin Larsson

Carin Larsson, Senior Interaction Specialist, Product Design bij Volvo Group Trucks, had de leiding bij het ontwerpen van het nieuwe dashboard voor Volvo Trucks.

Carin Larsson

“Het dashboard van een truck moet de chauffeur in staat stellen zo veilig en efficiënt mogelijk te rijden en zorgen dat informatie direct beschikbaar is en de functies gemakkelijk zijn te bedienen”, zegt Carin Larsson.

Het dashboard van een truck vormt in feite het contactpunt tussen het voertuig en de chauffeur. Daar vindt de meeste interactie plaats. Het ontwerp is dus belangrijk voor de beleving van de chauffeur. Het dashboard moet de chauffeur in staat stellen zo veilig en efficiënt mogelijk te rijden en zorgen dat informatie direct beschikbaar is en de functies gemakkelijk zijn te bedienen.

De eerste stap bij het opnieuw ontwerpen van het laatste Volvo Trucks-dashboard was te bepalen welke belangrijkste elementen het vaakst werden gebruikt. Na uitgebreide research, met enquêtes en vraaggesprekken met vrachtwagenchauffeurs, was het ontwerpteam verrast door een aantal resultaten.

“We kwamen tot de ontdekking dat veel van de meters op een dashboard er gewoon zitten op grond van tradities. Niemand had zich eerder de noodzaak ervan afgevraagd”, zegt Carin Larsson, Senior Interaction Specialist, Product Design, Volvo Group Trucks Technology. “Maar dat is juist een van de belangrijkste aspecten van het vak van ontwerper. Je moet constant dingen ter discussie stellen en weten waar de grenzen liggen, want alleen dan kun je iets beters maken.”

Het gevolg was dat veel van de kleinere meters zijn verwijderd en vervangen door digitale displays. Vervolgens zijn de twee hoofdmeters voor snelheid en toerental, die traditioneel naast elkaar worden geplaatst, samengevoegd in één centraal display. Het resultaat is een duidelijk overzichtelijk display en een uniek uiterlijk. 

Schets van dashboard

Bij het nieuwe ontwerp zijn veel meters verwijderd en vervangen door digitale displays om een strakkere en overzichtelijke ruimte te creëren.

“Ruimte is erg belangrijk omdat dit rust en duidelijkheid geeft”, zegt Larsson. “Soms heeft een dashboard zoveel verschillende lampjes en displays, dat het wel kerstverlichting lijkt. Dat is onoverzichtelijk en leidt de chauffeur af. Maar door het ontwerp te vereenvoudigen kan het functioneler worden.” 

Hetzelfde uitgangspunt is ook toegepast op de rest van het dashboard. De grote, duidelijk gemarkeerde bedieningselementen zijn in een opstelling geplaatst waarin elke functie gemakkelijk toegankelijk is. Het doel is ervoor te zorgen dat chauffeurs gefocust blijven op de weg en niet hoeven te zoeken naar meters en bedieningen. Het is ook belangrijk dat de hele cabine werkt als één uniform interieur en zo wordt ervaren door de chauffeur.

Schets van dashboard

Een eenvoudiger ontwerp kan functioneler zijn, omdat het minder afleiding betekent voor de chauffeur.

Het is duidelijk dat de menselijke interactie het centrale element is in het ontwerpwerk dat wordt uitgevoerd door Carin Larsson en het team bij Volvo Group Trucks Technology. “Als interactie-ontwerpers zijn we vanaf het allereerste begin betrokken bij het ontwerpproces. We moeten met gezond verstand en logica bepalen waar de verschillende functies moeten komen”, voegt Carin Larsson eraan toe. “In sommige bedrijven wordt eerst de hardware ontworpen en is het vervolgens de beurt van het interactieteam om dit aan te passen. Dit resulteert in een eindproduct met een slechte interactie en verminderde functionaliteit.”

Als ontwerper moet je alles in twijfel trekken en de grenzen opzoeken. Pas dan kun je iets anders doen en iets beters creëren.

Carin Larsson

Senior Interaction Specialist

Carin Larsson

Ruimte is erg belangrijk omdat dit rust en duidelijkheid geeft”, zegt Carin Larsson.

Het overzichtelijke dashboard is niet alleen praktisch en functioneel, maar verhoogt ook de typisch Scandinavische, minimalistische esthetiek van de truck, wat een belangrijke overweging vormt voor de ontwerpers. In het ideale geval is het interieur van een cabine zo uniek en kenmerkend dat je meteen weet dat je met een Volvo-truck rijdt zodra je achter het stuur zit. 

“Volvo is een eersteklas merk, dus het ontwerp moet dat ook uitstralen. De feedback die we van klanten krijgen, is dat ze de kwaliteit ervaren wanneer ze in de cabine stappen, dus het dashboard geeft een belangrijk signaal af.” 

Carin Larsson

Functie: Senior Interaction Specialist, Product Design, Volvo Group Trucks Technology
Leeftijd: 45.
Jaren bij Volvo: 11.
Werkplek: De Europese designstudio bij Volvo Group Trucks Technology in het Zweedse Göteborg.

Gerelateerde inhoud

Ontwerpen van goed zicht

De achteruitkijkspiegel van de Volvo FH is bedoeld voor uitstekend zicht, maar draagt ook bij aan de identiteit van de truck....

Lagere luchtweerstand met verbeterde aerodynamische eigenschappen

Brandstofkosten maken ongeveer een derde uit van de transportkosten. Door verbeterde aerodynamische prestaties te combineren met de nieuwe EURO 6 stap C-motor kan Volvo Trucks een brandstofbesparing van maar liefst drie procent bieden voor regionale ...

Hoe een truckcabine van Volvo in elkaar wordt gezet

Op de cabinemontagelijn bij de Volvo Trucks-assemblagefabriek in Tuve, Göteborg, worden ongeveer 900 onderdelen samengevoegd tot een complete Volvo-truckcabine, en dat binnen zes uur....

Artikelen filteren

5 true 5