De koppelkromme van de dieselmotor

Bekijk onze curven

Een uitstekend koppel bij lage toerentallen. Het maximumkoppel is beschikbaar over een uiterst breed toerengebied. En maximaal koppel dat het maximumvermogen overlapt in het middelste toerenbereik. Vergelijk onze koppelkrommes en u ziet het verschil. Klim in de cabine en u merkt het meteen: ongelooflijke acceleratie, ongeëvenaarde trekkracht, en aangenaam rijden bij kruissnelheid. 

Een laag brandstofverbruik levert u geld op en draagt ook bij aan de duurzaamheid.

Ingebouwde brandstofzuinigheid en zorg voor het milieu

Verhoogde compressieverhouding op de 420- en 460-motoren. Nieuwe geoptimaliseerde turbo op de 500- en 540-motoren. Common-rail inspuitsysteem voor alle motoren en afgestemde software geven de beste motorregeling plus minder interne wrijving. Alles voor het optimaliseren van de brandstofefficiëntie en het verkrijgen van een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lage toeren. Dit maakt echt verschil voor uw bedrijfsresultaten. En de positieve invloed op het milieu.

De VEB+-motorrem met de unieke nokkenasopstelling

Volvo Engine Brake – VEB+

Onze gepatenteerde motorrem VEB+ maakt gebruik van een uniek nokkenasontwerp, dat tot 375 kW (510 pk) kan opnemen in de D13 en tot 470 kW (639 pk) in de D16. Gekoppeld aan ons I-Shift-transmissiesysteem en de slimme cruisecontrol kunt u een hogere gemiddelde snelheid aanhouden, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid of het brandstofverbruik.

Schonere, groenere motoren

Met onze Euro 6-motoren hebben we nog een stap gezet op weg naar schoon en milieuvriendelijk vervoer. De verbeteringen in koppel en brandstofverbruik zijn duidelijk merkbaar. We hebben de uitstoot van deeltjes gehalveerd en de emissie van stikstofoxide met bijna 80% verlaagd, in vergelijking met Euro 5.

Onze Euro 6-oplossing: een overzicht

Hoe onze Euro 6-oplossing werkt

1. Motor 
Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver
(niet nodig op de D13K420-motor)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en goede werking van het dieseldeeltjesfilter (DPF) en de SCR.

3. Dieseloxidatiekatalysator (DOC)
De DOC produceert de NO2 die nodig is voor het dieselroetfilter om de roetdeeltjes efficiënt te kunnen verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Dieseldeeltjesfilter (DPF)
Het dieseldeeltjesfilter (DPF) verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze automatisch worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR)
In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)
De ammoniakslipkatalysator (ASC) is de laatste stap voor de uitlaat waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

Volvo FH met acht verschillende vermogens

Kies uw vermogen

Kies uit acht verschillende vermogens. Er zijn vier opties voor de 13-liter motor (D13) en vier voor de 16-liter motor (D16).

Vind de dichtstbijzijnde dealer

Meer vermogen Minder brandstof

Ervaar het vermogen en de efficiency van onze motorreeks bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer