Motoren

  D13K  D16K 
Emmission standard  Euro 6  Euro 6
No. of cylinders  6
Displacement  12.8 dm³  16.1 dm³ 
Stroke  158 mm  165 mm 
Bore  131 mm  144 mm
Compression ratio  17.0:1  16.0:1
Economy revs  900–1400 r/min  1000–1300 r/min
Exhaust braking power 200 kW (2300 r/min) 230 kW (2200 r/min)
VEB+ effect  375 kW (2300 r/min) 470 kW (2200 r/min)
VEB+  option option 
Oil filters  2 full-flow, 1 bypass   2 full-flow, 1 bypass 
Oil change volume, incl. filter  33 l  42 l 
Cooling system, total volume  38 l  48 l 

Brandstofvereisten

ULSD-kwaliteit (diesel met een zeer laag zwavelgehalte, max. 10 ppm zwavel).

Olieverversingsinterval

Tot max. 100.000 km, of eens per jaar met VDS4. 

Distributie-PTO

  Koppel  Overbrengingsverhouding 
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1000 Nm*  1.26:1

* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

D13K – Vermogen/koppel

D13K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

D13K420 (309 kW)   
Max power at 1400–1800 r/min  420 hp 
Max torque at 860–1400 r/min  2100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Max power at 1400–1800 r/min  460 hp 
Max torque at 900–1400 r/min  2300 Nm  
D13K500 (368 kW)   
Max power at 1400–1800 r/min  500 hp 
Max torque at 1000–1400 r/min  2500 Nm 
D13K540 (397 kW)   
Max power at 1450–1800 r/min  540 hp 
Max torque at 1000–1450 r/min  2600 Nm 
D16K – Vermogen/koppel

D16K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D16K550 (405 kW)   
Max power at 1350–1900 r/min  550 hp 
Max torque at 900–1350 r/min  2800 Nm*
D16K550 (405 kW)   
Max power at 1350–1900 r/min  550 hp 
Max torque at 900–1350 r/min  2900 Nm 
D16K650 (479 kW)   
Max power at 1450–1900 r/min  650 hp 
Max torque at 950–1450 r/min  3150 Nm 
D16K750 (552 kW)   
Max power at 1600–1800 r/min  750 hp 
Max torque at 950–1400 r/min  3550 Nm 
* Only available for 550 hp motor with manual gearbox
I-shift

12 versnellingen-splitter in een versnellingsbak met een geautomatiseerd schakelsysteem. I-Shift kan worden uitgerust met een compacte retarder, power-off, noodstuurpomp en oliekoeler.

Specificaties

Type Top gear Engine torque (Nm) GCW approval (tonnes)
AT2412F
Direct  2400 44
AT2612F
Direct  2600 100
ATO2612F
Overdrive  2600 100
AT2812F
Direct  2800 60
ATO3112F
Overdrive  3150 100
ATO3512F Overdrive 3550 100

I-Shift softwarepakketten

Basic (TP-BAS)
Standaard bij I-Shift geleverd en biedt de essentiële functies.

I-Shift schakelsoftware voor distributie (TP-DIST)
TP-DIST past de functies van de versnellingsbak aan de specifieke omstandigheden in het distributiesegment aan. Het softwarepakket omvat functies voor een betere manoeuvreerbaarheid bij het wegrijden, bij het manoeuvreren en rijden met lage snelheid.

I-Shift schakelsoftware voor bouwtaken (TP-CON)
TP-CON past de functies van de versnellingsbak aan de specifieke omstandigheden in het bouwsegment aan. Het softwarepakket omvat functies voor een betere manoeuvreerbaarheid bij het wegrijden, bij het manoeuvreren en rijden met lage snelheid. Deze software kan ook op slechter wegdek uit de voeten.

I-Shift schakelsoftware voor langeafstandstransporten (TP-LONG)
TP-LONG omvat intelligente functies voor een laag brandstofverbruik. Dit softwarepakket is ideaal voor langeafstandstransporten waarbij de nadruk vooral ligt op het brandstofverbruik. Dit pakket bevat de I-Roll-functie.

I-See (PVT-EXT)
I-See gebruikt GPS-coördinaten die in de elektronische regeleenheid van de transmissie zijn opgeslagen om de positie van het voertuig te registreren. Wanneer wordt gereden met Cruisecontrol of Adaptive Cruise Control, beschikt het voertuig over informatie over naderende hellingen, waardoor de voortgang wordt geregeld en aangepast (snelheid, remmen, gekozen versnelling, etc.) om het brandstofverbruik en de rijeigenschappen te optimaliseren. PVT-EXT deelt topografische gegevens via een centrale gegevensopslagplaats. Dit betekent dat slechts één verbonden truck de route gereden hoeft te hebben, en dat hierna alle verbonden trucks de informatie kunnen gebruiken en hun rijeigenschappen kunnen optimaliseren wanneer ze dezelfde route afleggen.

Heavy Duty Transport (TP-HD)
TP-HD optimaliseert I-Shift voor zwaar transport met hoge treingewichten (>85 ton). Hoe hoog het treingewicht ook is, de chauffeur kan altijd het weggedrag optimaliseren door de Heavy Duty-modus in of uit te schakelen, en de langeafstandsmodus te activeren.


I-Shift softwarepakketten

Sales variants TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Enhanced Gear Selection Adjustment, incl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Enhanced Performance – Bad Roads (AVO-ENH) o o o
Basic Shift Strategy
Performance Shift
Gearbox Oil Temperature Monitor
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Smart Cruise Control (•)
Launch Control
Enhanced Shift Strategy (GCW ≤ 85 t)
Heavy Duty GCW Control (85 t < GCW ≤ 180 t)
Ultra low crawler gear* (ASO-ULC) o o o
Crawler gear* (ASO-C) o o o
Reverse multi-speed* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) use of GPS data o o
I-See (PVT-EXT) use of GPS data o o

• Standaard (•) De functie kan worden toegepast wanneer TP-LONG is geactiveerd. o Optie – Niet beschikbaar
*Alleen AT2612F, ATO2612F, ATO3112F en ATO3512F. Voor ARSO-MSR is ASO-ULC of ASO-C vereist.
**Alleen AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F en ATO3512F.

I-Shift Dual Clutch

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen en een dubbele koppeling voor snel en comfortabel schakelen zonder onderbreking.

I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

Specificaties I-Shift Dual Clutch

Type  Hoogste versnelling  Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
SPO2812 Overdrive 2800 60

Achterassen, achterasoverbrenging en aandrijflijncombinaties

Achterassen

Type  As- Tandwieloverbrenging Maximaal koppel (Nm) Max. as-/tandemstelbelasting (ton) Maximaal treingewicht (ton)
Enkele reductie          
RSS1344C/D Solo Hypoïde 2600 13 44
RSS1356 Solo Hypoïde 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoïde 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoïde 3550 23 70
           
Naafreductie          
RSH1370F Solo Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 13 70
RTH2610F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 26 100
RTH3210F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 32 100
RTH3312 Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 33 120

Achterasoverbrenging

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
      4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      5.14:1     7.21:1  
      5.67:1        
      6.17:1        

* For RSS1344D.

Aandrijflijncombinaties

  D13K420 D13K460 D13K500 D13K540 D16K550 * D16K550 ** D16K650 D16K750
I-Shift                
AT2412F            
AT2612F        
ATO2612F        
AT2812F              
ATO3112F            
ATO3512F              
                 
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●        
Assen met enkele reductie                
RSS1344C/D        
RSS1356      
RSS1360
RTS2370A
                 
Assen met naafreductie                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312

* (2800 Nm)
** (2900 Nm)

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar; voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

Koppelingsonafhankelijke PTO´s

PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER-100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Koppelingsafhankelijke PTO´s

PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

Downloaden

Specificaties aandrijflijn

Download de volledige aandrijflijnspecificaties als een PDF-bestand. Downloaden(PDF, 2 MB)
Vind de dichtstbijzijnde dealer

Liever alles samen eens rustig doornemen?

Specificeer uw perfecte truck samen met een van onze verkopers. Vind nu uw lokale Volvo Trucks-dealer en wij helpen u graag.

Vind de dichtstbijzijnde dealer