Hier vindt u de aandrijflijnspecificaties voor de Volvo FH-reeks.

  • Motoren
  • I-Shift
  • I-Shift softwarepakketten
  • I-Shift Dual Clutch
  • Handgeschakelde versnellingsbakken
  • Achterassen
  • Achterasoverbrenging
  • Aandrijflijncombinaties
  • PTO´s

Motoren

  D13K   D16K 
Emissiestandaard  Euro 6  Euro 6
Aantal cilinders  6
Cilinderinhoud  12,8 dm³  16,1 dm³ 
Slag  158 mm  165 mm 
Boring  131 mm  144 mm
Compressieverhouding  17.0:1  16.0:1
Economisch toerental  900-1400 t/min  1000-1300 t/min
Uitlaatremvermogen 200 kW (2300 t/min) 230 kW (2200 t/min)
VEB+-vermogen  375 kW (2300 t/min) 470 kW (2200 t/min)
VEB+  optie optie 
Oliefilters  2 hoofdstroomfilters, 1 bypass   2 hoofdstroomfilters, 1 bypass 
Olieverversingsvolume, inclusief filter  33 l  42 l 
Inhoud koelsysteem  38 l  48 l 

Brandstofvereisten

ULSD-kwaliteit (diesel met een zeer laag zwavelgehalte, max. 10 ppm zwavel).

Olieverversingsinterval

Tot max. 100.000 km, of eens per jaar met VDS4. 

Distributie-PTO

  Koppel  Overbrengingsverhouding 
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1000 Nm*  1.26:1
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
D13K – Vermogen/koppel

D13K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

D13K420 (309 kW)   
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min  420 pk 
Maximaal koppel bij 860-1400 t/min  2100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min  460 pk 
Maximaal koppel bij 900-1400 t/min  2300 Nm  
D13K500 (368 kW)   
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min  500 pk 
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min  2500 Nm 
D13K540 (397 kW)   
Maximaal vermogen bij 1450-1800 t/min  540 pk 
Maximaal koppel bij 1000-1450 t/min  2600 Nm 
D16K – Vermogen/koppel

D16K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D16K550 (405 kW)   
Maximaal vermogen bij 1350-1900 t/min  550 pk 
Maximaal koppel bij 900-1350 t/min  2800 Nm*
D16K550 (405 kW)   
Maximaal vermogen bij 1350-1900 t/min  550 pk 
Maximaal koppel bij 900-1350 t/min  2900 Nm 
D16K650 (479 kW)   
Maximaal vermogen bij 1450-1900 t/min  650 pk 
Maximaal koppel bij 950-1450 t/min  3150 Nm 
D16K750 (552 kW)   
Maximaal vermogen bij 1600-1800 t/min  750 pk 
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min  3550 Nm 
* Alleen leverbaar voor 550 pk-motor met handgeschakelde versnellingsbak
I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

Specificaties

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
AT2412F
Direct  2400 44
AT2612F
Direct  2600 100
ATO2612F
Overdrive  2600 100
AT2812F
Direct  2800 60
ATO3112F
Overdrive  3150 100
ATO3512F Overdrive 3550 100

I-Shift softwarepakketten

Basic (TP-BAS)
Standaard bij I-Shift geleverd en biedt de essentiële functies.

Distribution & Construction (TP-DICON)
Past de werking van de versnellingsbak aan voor distributie- en bouwtaken. Omvat onder andere functies die de chauffeur helpen bij het starten en manoeuvreren in kleine ruimtes.

Fuel Economy (TP-FUEC)
Omvat intelligente functies voor een laag brandstofverbruik. Dit maakt het programmapakket ideaal voor internationaal transport.

Fuel Economy met I-See (TP-FUEC3)
Voegt I-See, inclusief I-Cruise, toe aan het Fuel Economy-pakket, voor een nog grotere brandstofbesparing.

Heavy Duty Transport (TP-HD)
Optimaliseert I-Shift voor hoge treingewichten (>85 ton).

Heavy Duty Transport met I-See (TP-HD3)
Voegt I-See, inclusief I-Cruise, toe aan het Heavy Duty Transport-pakket, voor een nog grotere brandstofbesparing.

I-Shift softwarepakketten

Verkoopvarianten TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basisfuncties voor PTO (APF-BAS)
Geavanceerde PTO-functies (APF-ENH) o o o o o
Basisschakelaanpassingen (AMSO-BAS)
Geavanceerde schakelaanpassingen, incl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basis Vocational-functies (AVO-BAS)
Verbeterde prestaties - slechte wegen (AVO-ENH) o o o
Basis-schakelstrategie
Performance-schakelstrategie
Temperatuurmeter versnellingsbakolie
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Intelligent Cruise Control (•)
Launch Control
Geavanceerde schakelstrategie (GCW ≤ 85 t)
GCW-controle voor zware toepassingen (85 t < GCW ≤ 180 t)
Zeer lage kruipversnelling* (ASO-ULC) o o o
Kruipversnelling* (ASO-C) o o o
Meerdere snelheden achteruit* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) gebruik van GPS-gegevens o o
I-See (PVT-EXT) gebruik van GPS-gegevens o o
• Standaard (•) De functie kan worden toegepast wanneer TP-LONG is geactiveerd. o Optie – Niet beschikbaar
*Alleen AT2612F, ATO2612F, ATO3112F en ATO3512F. Voor ARSO-MSR is ASO-ULC of ASO-C vereist.
**Alleen AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F en ATO3512F.

I-Shift Dual Clutch

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen en een dubbele koppeling voor snel en comfortabel schakelen zonder onderbreking.

I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

Specificaties I-Shift Dual Clutch

Type  Hoogste versnelling  Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
SPO2812 Overdrive 2800 60

Handgeschakelde versnellingsbakken

Handgeschakelde splitter/range-versnellingsbak met 14 versnellingen; twee kruipversnellingen en twaalf gesynchroniseerde vooruitversnellingen, evenals vier versnellingen achteruit. Dankzij het gepatenteerde synchronisatiesysteem is voor het schakelen weinig kracht vereist. De versnellingsbak kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en een oliekoeler.

Specificaties handgeschakelde versnellingsbak

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
VT2214B Direct 2200 100
VTO2214B Overdrive 2200 100
VT2514B Direct 2500 100
VTO2514B Overdrive 2500 100
VT2814B Direct 2800 100
VTO2814B Overdrive 2800 100

Achterassen

Type  As- Tandwieloverbrenging Maximaal koppel (Nm) Max. as-/tandemstelbelasting (ton) Maximaal treingewicht (ton)
Enkele reductie          
RSS1344C/D Solo Hypoïde 2600 13 44
RSS1356 Solo Hypoïde 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoïde 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoïde 3550 23 70
           
Naafreductie          
RSH1370F Solo Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 13 70
RTH2610F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 26 100
RTH3210F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 32 100
RTH3312 Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 33 120

Achterasoverbrenging

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
      4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      5.14:1     7.21:1  
      5.67:1        
      6.17:1        
* For RSS1344D.

Aandrijflijncombinaties

  D13K420 D13K460 D13K500 D13K540 D16K550 * D16K550 ** D16K650 D16K750
Handgeschakelde versnellingsbak                
VT2214B            
VTO2214B            
VT2514B          
VTO2514B          
VT2814B            
VTO2814B            
                 
I-Shift                
AT2412E            
AT2612E        
ATO2612E        
AT2812E              
ATO3112E            
ATO3512E              
                 
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●        
Assen met enkele reductie                
RSS1344C/D        
RSS1356      
RSS1360
RTS2370A
                 
Assen met naafreductie                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
* (2800 Nm)
** (2900 Nm)

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar; voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

Koppelingsonafhankelijke PTO´s

PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER-100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Koppelingsafhankelijke PTO´s

PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

Downloaden

Specificaties aandrijflijn

Download de volledige aandrijflijnspecificaties als een PDF-bestand.

Downloaden(PDF, 2 MB)
Vind de dichtstbijzijnde dealer

De Volvo FH van dichtbij bekijken

Specificeer uw perfecte truck. U kunt het allemaal ervaren bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer