De koppelkromme van de FH16-dieselmotor

Koppel Volvo FH16

De Volvo FH16 heeft een uitstekend koppel bij lage toerentallen. Het maximumkoppel is beschikbaar over een uiterst breed toerengebied. En maximaal koppel dat het maximumvermogen overlapt in het middelste toerenbereik. Vergelijk onze koppelkrommes en u ziet het verschil. Klim in de cabine en u merkt het meteen: ongelooflijke acceleratie, ongeëvenaarde trekkracht, en aangenaam rijden bij kruissnelheid. 

 

Bekijk de volledige specificaties voor de aandrijflijn

Een laag brandstofverbruik levert u geld op en draagt ook bij aan de duurzaamheid.

Vermogen voor uw bedrijf

Het enorme vermogen van de D16-motor en het maximum koppel dat beschikbaar is over een breed toerengebied, betekent dat de FH16 zeer zware taken kan verrichten met een hoog productiviteitsniveau. Dit heeft een gunstig effect op uw eindresultaat. 

De VEB+-motorrem met de unieke nokkenasopstelling

Volvo Engine Brake – VEB+

Onze gepatenteerde motorrem VEB+ maakt gebruik van een uniek nokkenasontwerp, dat tot 470 kW (639 pk) kan opnemen in de D16. Gekoppeld aan ons I-Shift-transmissiesysteem en de slimme cruisecontrol kunt u een hogere gemiddelde snelheid aanhouden zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid of het brandstofverbruik.

Schonere, groenere motoren

Met onze Euro 6 Stap C-motoren hebben we nog een stap gezet op weg naar schoon en milieuvriendelijk vervoer. De prestaties zijn hetzelfde, maar het brandstofverbruik ligt lager. 

Onze Euro 6-oplossing: een overzicht

Hoe onze Euro 6-oplossing werkt

1. Motor 
Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en goede werking van het dieseldeeltjesfilter (DPF) en de SCR.

3. Dieseloxidatiekatalysator (DOC)
De DOC produceert de NO2 die nodig is voor het dieselroetfilter om de roetdeeltjes efficiënt te kunnen verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Dieseldeeltjesfilter (DPF)
Het dieseldeeltjesfilter (DPF) verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze automatisch worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR)
In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)
De ammoniakslipkatalysator (ASC) is de laatste stap voor de uitlaat waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

Volvo FH16 paardenkrachten

Kies uw vermogen

Kies uit vier verschillende vermogens voor uw Volvo FH16. 

Vind de dichtstbijzijnde dealer

Ga voor maximaal vermogen en minder brandstofverbruik

Ervaar het vermogen en de efficiëntie van de Volvo FH16-motor bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer