Chassisspecificaties voor de Volvo FM

 

  • Chassishoogten
  • Maximale belasting vooras
  • Achtervering
  • Hoogten koppelschotel
  • Trekbalken
  • Brandstoftanks
  • AdBlue-tanks
  •  

     

  • Koppelschotels
  • Volvo Dynamic Steering
  • Liftbare tandemas
  • Naloopassen
  • Voorloopassen
  • Remmen 
  •  

    Chassishoogten

    X-Low (trekker) ca. 810 mm
    Low ca. 850 mm
    Med ca. 900 mm
    High ca. 1000 mm

    Maximale belasting vooras (ton)

      Lucht Blad
    X-Low 8
    Low 8
    Med 9 9
    High 9 10/20*
    * Met dubbele vooras (FAA20).

    Achtervering

    Type Assen Vering As-/tandemstelbelasting Reductie Na-/voorloopassen
    Solo
    RAD-L90 4×2 Paraboolvering/bladveerpakketten 13 t Enkel/naaf  
    RAD-GR 4×2 Lucht 11,5/13 t Enkel/naaf  
    Tandemstel
    RADT-AR 6×2 Paraboolvering 19/21 t Enkel/naaf Naloopas (vast)
    RADT-GR 6×2/8×2 Lucht 19/20,5/22,5/23 t Enkel/naaf Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)
    RAPD-GR 6×2 Lucht 19/22 t Enkel/naaf Voorloopas (vast/gestuurd)
    RADD-BR 6×4/8×4 Paraboolvering 21 t Enkel/naaf  
    RADD-TR1 6×4/8×4 Paraboolvering/conventionele bladvering 23/26 t Enkel/naaf  
    RADD-TR2 6×4/8×4 Conventionele bladvering 26/32 t Naaf  
    RADD-GR 6×4/8×4 Lucht 21/23/26 t Enkel/naaf  
    RADDT-GR 8×4/10x4 Lucht 27/33/36 t Enkel/naaf Naloopas (gestuurd)
    RAPDD-GR 8×4 Lucht 27/30,5/32/35 t Enkel/naaf Voorloopas (gestuurd)
    RAPDT-GR 8x2 Lucht 27/30/30,5/31,5/32 t Enkel/naaf Voorloopas (gestuurd) + naloopas (vast/gestuurd)

    Hoogten koppelschotel

    Aandrijving Chassis Vering Framehoogte Hoogte koppelschotel* Band Min. koppelingshoogte** Nominale rijhoogte**
    4×2 X-Low RAD-GR 266 140 295/55 867 912
      X-Low RAD-GR 266 140 295/60 887 932
      Low RAD-GR 266 140 315/60 955 1015
      Med RAD-GR 266 140 315/70 1014 1075
      Med RAD-GR 300 140 315/70 1031 1092
      High RAD-GR 266 140 315/80 1056 1147
      High RAD-GR 300 140 315/80 1090 1164
    6×2 Low RADT-GR 266 160 315/60 975 1035
      Med RADT-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Med RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      High RADT-GR 300 150* 315/80 1160 1234
      Med RAPD-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Med RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      High RAPD-GR 266 160 315/80 1076 1167
      High RAPD-GR 300 160 315/80 1110 1184
    6×4 High RADD-GR 300 150* 315/80 1173 1234
    8x4 High RAPDD-GR 300 160 315/80 1137 1207
    * +60 mm montagehoogte.
    ** Hoogten bij benadering.

    Trekbalken
    Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.

    Brandstoftanks
    Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1480 liter voor een 4 x 2-trekker.

    AdBlue-tanks
    Kunststof. Inhoud van 32 tot 90 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule.

    Koppelschotels
    De gecertificeerde montage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.

    Volvo Dynamic Steering
    Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden.

    Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen.

    Liftbare tandemas
    Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd. 

    Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.

    Naloopassen
    Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.

    Voorloopassen
    Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 7,5 of 9 ton.

    Remmen

    EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons, met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.

    EBS MEDIUM

    EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket.

    EBS-statusmonitor

    EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

    Hill Start Aid

    De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.

    Remslijtage analyse

    Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. (Alleen voor schijfremmen.)

    Automatisch loszetten van parkeerrem

    De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

    AANVULLENDE OPTIES

    Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:

    Stretch Brake

    Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.

    ESP (Electronic Stability Program)

    Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESP voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.

    Noodremlicht

    Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.

    Hydraulische retarder

    Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.

    Downloaden

    Chassisspecificaties

    Download de volledige chassisspecificaties als een PDF-bestand.

    Downloaden(PDF, 2.7 MB)
    Vind de dichtstbijzijnde dealer

    Bevalt het? Maak een proefrit

    De enige manier om ons dynamische nieuwe chassis te ervaren is achter het stuur. Uw lokale Volvo Trucks-dealer heeft de sleutels.

    Vind de dichtstbijzijnde dealer