Specificaties aandrijflijn voor de Volvo FM

  • Motoren
  • I-Shift
  • I-Shift softwarepakketten
  • Achterassen
  • Achterasoverbrenging
  • Aandrijflijncombinaties
  • PTO´s

 

Motoren

  D11K D13K
Emissiestandaard Euro 6 Euro 6
Aantal cilinders 6 6
Cilinderinhoud 10,8 dm3 12,8 dm3
Slag 152 mm 158 mm
Boring 123 mm 131 mm
Compressieverhouding 17.0:1 17.0:1
Uitlaatremvermogen 160 kW (2400 t/min) 200 kW (2300 t/min)
VEB-vermogen 290 kW (2400 t/min)  
VEB optie  
VEB+ vermogen   375 kW (2300 t/min)
VEB+   optie
Oliefilters 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass
Olieverversingsvolume, inclusief filter 36 l 33 l
Inhoud koelsysteem 36 l 38 l

Olieverversingsinterval

Tot max. 100.000 km, of eens per jaar met VDS4.

Brandstofvereisten

Alleen brandstof zonder zwavel (EN590, max. 10 ppm zwavel).

Distributie-PTO

  Koppel Overbrengingsverhouding, D11K Overbrengingsverhouding, D13K
EPTT650 650 Nm* 1.08:1 1.26:1
EPTT1000 1000 Nm*   1.26:1
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
D11K-motor, vermogens/koppelkrommen

D11K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 330 pk
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min 1600 Nm
D11K370 (273 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 370 pk
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min 1750 Nm
D11K410 (302 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 410 pk
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 1950 Nm
D11K450 (332 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 450 pk
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 2150 Nm
D13K-motor, vermogens/koppelkrommen

D13K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 420 pk
Maximaal koppel bij 860-1400 t/min 2100 Nm
D13K460 (338 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 460 pk
Maximaal koppel bij 900-1400 t/min 2300 Nm
D13K500 (368 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 500 pk
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 2500 Nm
I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

I-Shift

Type Hoogste versnelling Motorkoppel Maximaal toelaatbaar treingewicht
AT2412E Direct 2400 Nm 44 t
AT2612E Direct 2600 Nm 60 t
ATO2612E Overdrive 2600 Nm 60 t

I-Shift softwarepakketten

Basisversie (TP-BAS)
TP-BAS is het standaard softwarepakket dat wordt geleverd met I-Shift en dat de basisfuncties van de versnellingsbak omvat voor allround rijden.

I-Shift-schakelsoftware voor distributie (TP-DIST)
TP-DIST past de werking van de versnellingsbak aan voor de specifieke omstandigheden in het distributiesegment. Het softwarepakket omvat functies voor een betere manoeuvreerbaarheid bij wegrijden, manoeuvreren en rijden met lage snelheid.

I-Shift-schakelsoftware voor bouwtaken (TP-CON)
TP-CON past de werking van de versnellingsbak aan voor de specifieke omstandigheden in het bouwsegment. Het softwarepakket omvat functies voor een betere manoeuvreerbaarheid bij wegrijden, manoeuvreren en rijden met lage snelheid. Deze software is ook geschikt voor slecht wegdek.

I-Shift-schakelsoftware voor langeafstandstransporten (TP-LONG)
TP-LONG bevat intelligente functies voor een laag brandstofverbruik. Dit softwarepakket is ideaal voor langeafstandstransporten waarbij de nadruk vooral ligt op het brandstofverbruik. Dit pakket bevat de I-Roll-functie.

Zwaar transport (TP-HD)
TP-HD optimaliseert I-Shift voor zwaar transport met hoge treingewichten (>85 ton). Hoe hoog het treingewicht ook is, de chauffeur kan altijd het weggedrag optimaliseren door de Heavy Duty-modus in of uit te schakelen, en de langeafstandsmodus te activeren. De functies in het softwarepakket bieden tevens
voordelen voor trucks met meerdere gekoppelde aanhangers.

I-Shift softwarepakketten

Verkoopvarianten TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basisfuncties voor PTO (APF-BAS)
Geavanceerde PTO-functies (APF-ENH) o o o o o
Basisschakelaanpassingen (AMSO-BAS)
Geavanceerde schakelaanpassingen, incl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basis Vocational-functies (AVO-BAS)
Verbeterde prestaties - slechte wegen (AVO-ENH) o o o
Basis-schakelstrategie
Performance-schakelstrategie
Temperatuurmeter versnellingsbakolie
Heavy Start Engagement
I-Roll (•)
Intelligent Cruise Control (•)
Launch Control
Geavanceerde schakelstrategie (GCW ≤ 85 t)
GCW-controle voor zware toepassingen (85 t < GCW ≤ 180 t)
Zeer lage kruipversnelling* (ASO-ULC) o o o
Kruipversnelling* (ASO-C) o o o
Meerdere snelheden achteruit* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) gebruik van GPS-gegevens o o
I-See (PVT-EXT) gebruik van GPS-gegevens o o

• Standaard (•) De functie kan worden toegepast wanneer TP-LONG is geactiveerd. o Optie – Niet beschikbaar
*Alleen AT2612F, ATO2612F, voor ARSO-MSR is ASO-ULC of ASO-C vereist.
**Alleen AT2612F en ATO2612F

Achterassen

Type As- Tandwieloverbrenging Maximaal koppel Max. as-/tandemstelbelasting Maximaal toelaatbaar treingewicht
Enkele reductie          
RSS1344C/D Solo Hypoïde 2600 Nm 13 t 44 t
RSS1356 Solo Hypoïde 2400/2800 Nm 13 t 56/44 t
RSS1360 Solo Hypoïde 3550 Nm 13 t 60 t
RTS2370A Tandem Hypoïde 3550 Nm 23 t 70 t
Naafreductie          
RSH1370F Solo Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 13 t 70 t
RTH2610F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 26 t 100 t
RTH3210F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 32 t 100 t
RTH3312 Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 33 t 120 t

Achterasoverbrenging

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1     7.21:1  
5.29:1     5.67:1        
      6.17:1        
* For RSS1344D.

Aandrijflijncombinaties

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500
Assen met enkele reductie
RSS1344C/D
RSS1356
RSS1360
RTS2370B
Assen met naafreductie
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

GEMONTEERD OP DE MOTOR

PTER-DIN
Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

PTER1400
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

PTER100
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

GEMONTEERD OP VERSNELLINGSBAK

PTR-F
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.

PTRD-F
Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

PTRD-D
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.

PTRD-D1
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.

PTRD-D2
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

 

Downloaden

Specificaties aandrijflijn

Download de volledige aandrijflijnspecificaties als een PDF-bestand.

Downloaden(PDF, 3.9 MB)
Vind de dichtstbijzijnde dealer

De Volvo FM van dichtbij bekijken

Specificeer uw perfecte truck. U kunt het allemaal ervaren bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer