Het systeem is ongelooflijk snel. Binnen een halve seconde kan de klauwkoppeling worden geactiveerd. Dit geeft te allen tijde maximale tractie en mobiliteit.

Jonas Odermalm

Construction segment manager Volvo Trucks

Live test-video Automatic Traction Control

4-years-old Sophie in

Onze zwaarste testrit ooit

ATC wordt automatisch ingeschakeld

Zo werkt het

Wanneer het glad is, schakelt Automatic Traction Control automatisch de voorwielaandrijving in en uit, precies wanneer u dat nodig heeft. Sensoren op de achterwielen detecteren wanneer u tractie begint te verliezen. Dan wordt de aandrijving op alle wielen meteen geactiveerd. Een klauwkoppeling brengt het vermogen over naar de aangedreven vooras en de truck vervolgt zijn weg zonder verlies van koppel of snelheid. De aangedreven vooras blijft geactiveerd tot de chauffeur het gaspedaal loslaat.

ATC vereist geen interactie van de chauffeur – het werkt gewoon. Er is echter wel een schakelaar op het dashboard die de mogelijkheid biedt om de vooras handmatig in te schakelen of bij extreem zware omstandigheden alle sperdifferentiëlen te activeren.

Dit beproefde systeem is al jarenlang een voorziening van Volvo Construction Equipment. We zijn de eerste fabrikant die dit revolutionaire systeem introduceert op een truck voor de bouw.

ATC wordt alleen gebruikt wanneer dat nodig is om brandstof te besparen en de slijtage te verminderen

Kostbare brandstof besparen

Onze onderzoeken tonen aan dat de meeste chauffeurs slechts in 5% van de tijd aandrijving op alle wielen nodig hebben. Dit betekent dat een aangedreven vooras in 95% van de tijd brandstof verspilt. Automatic Traction Control helpt u om het brandstofverbruik te optimaliseren. Wanneer u de extra tractie niet nodig heeft, schakelt het systeem automatisch de vooras uit, wat uw brandstofverbruik met wel 2% verlaagt (op basis van een regionale transportcyclus). Het automatisch uitschakelen van de vooras vermindert ook de slijtage.

ATC levert alle tractie, wanneer dat nodig is

Geen concessies

Een aangedreven vooras haalt u uit de problemen. Maar een ingeschakelde vooras heeft negatieve gevolgen voor de manoeuvreerbaarheid. In tegenstelling tot permanente aandrijving op alle wielen geeft ATC u het beste van beide werelden. Wanneer de vooras wordt geactiveerd, krijgt alle tractie die u nodig heeft. En bij uitschakeling (wat in de meeste tijd het geval is) verkrijgt u een betere manoeuvreerbaarheid.

Het Volvo FMX-chassis is ontworpen om alle essentiële onderdelen te beschermen

Alles is beschermd

Het Volvo FMX-chassis is zo ontworpen dat alle essentiële onderdelen worden beschermd. De parallel- en spoorstangen zijn in lijn gebracht met de as, binnen in de asbehuizing. De remcilinderkamers en brandstoftanks zijn ook goed beschermd.

De aangedreven vooras heeft dezelfde positie als de niet-aangedreven as. Dit geeft een oploophoek van 28° (bij 13R22.5-banden), wat gunstig is bij het beklimmen van steile hellingen. De aangedreven vooras is ook leverbaar met luchtvering achter, wat een bodemvrijheid van 300 millimeter oplevert.

Lees meer over de luchtvering achter
Beschikbare configuraties voor FMX Automatic Traction Control

Beschikbare configuraties

  • 4×4 bakwagen
  • 4×4 trekker
  • 6×6 bakwagen
  • 6×6 trekker
  • 8×6 bakwagen
  • 10×6 bakwagen

Vind de dichtstbijzijnde dealer

U heeft de leiding

Wilt u Automatic Traction Control zelf testen? Neem contact op met uw plaatselijke Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer