Volvo-dieselmotoren met een zeer breed toerengebied

Bekijk onze curven

Een uitstekend koppel bij lage toerentallen. Het maximumkoppel is beschikbaar over een zeer breed toerengebied. En maximumkoppel ontmoet maximumvermogen. Vergelijk onze koppelkrommes en u ziet het verschil. Klim in de cabine en u merkt het meteen: ongelooflijke acceleratie, ongeëvenaarde trekkracht en aangenaam rijden bij kruissnelheid.

De brandstofzuinige Volvo-dieselmotoren

Ingebouwde brandstofzuinigheid en zorg voor het milieu

Verhoogde compressieverhouding op de 420- en 460-motoren. Nieuwe geoptimaliseerde turbo op de 500- en 540-motoren. Common-rail inspuitsysteem voor alle motoren en afgestemde software geven de beste motorregeling plus minder interne wrijving. Alles voor het optimaliseren van de brandstofefficiëntie en het verkrijgen van een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lage toeren. Dit maakt echt verschil voor uw bedrijfsresultaten. En de positieve invloed op het milieu.

De gepatenteerde motorrem VEB+ van Volvo

Volvo Engine Brake: VEB en VEB+ Maximaal remeffect van 375 kW

Onze gepatenteerde motorrem VEB+ maakt gebruik van een uniek nokkenasontwerp, dat tot 375 kW (510 pk) kan opnemen in de D13. Op de D11 verbruikt Volvo Engine Break (VEB) maximaal 290 kW. Gekoppeld aan ons I-Shift-transmissiesysteem en de slimme cruisecontrol zijn steile en lastige afdalingen een stuk veiliger en wordt er minder brandstof verbruikt.

Schonere, groenere motoren

Met onze Euro 6-motoren hebben we nog een stap gezet op weg naar schoon en milieuvriendelijk vervoer. De verbeteringen in koppel en brandstofefficiency zijn duidelijk merkbaar. We hebben de uitstoot van roetdeeltjes gehalveerd en de emissie van stikstofoxiden met bijna 80% verlaagd vergeleken met Euro 5.

Onze Euro 6-oplossing: een overzicht

Hoe onze Euro 6-oplossing werkt

1. Motor
Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver
(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. Dieseloxidatiekatalysator (DOC)
De DOC produceert de NO2 die nodig is voor het dieselroetfilter om de roetdeeltjes efficiënt te kunnen verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)
Het filter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR)
In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)
De ammoniakslipkatalysator (ASC) is de laatste stap voor de uitlaat waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

Volvo FMX met acht verschillende vermogens

Kies uw vermogen

Kies uit acht verschillende vermogens. Er zijn vier opties voor de 11-liter motor (D11) en vier voor de 13-liter motor (D13).

Vind de dichtstbijzijnde dealer

Voel de kracht

Ervaar het vermogen en de efficiency van onze motorreeks bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer