Chassisspecificaties voor de Volvo FMX

  • Chassishoogten
  • Maximale belasting vooras
  • Achtervering
  • Trekbalken
  • Brandstoftanks
  • AdBlue-tanks
  • Koppelschotels
  • Volvo Dynamic Steering
  • Liftbare tandemas
  • Automatic Traction Control
  • Naloopassen
  • Voorloopassen
  • Remmen

Chassishoogten

Med  ca. 900 mm
High ca. 1000 mm
X-High  ca. 1200 mm
XX-High  ca. 1240 mm

Maximale belasting vooras (ton)

  Lucht  Blad 
Med  10 
High  10/20*
X-High    10/20*
XX-High    10/20*
* Met dubbele vooras (FAA20/FAA21)

Maximale belasting vooras (ton)

FA-LOW Lage vooras voor gemiddelde chassishoogte, asbelasting tot 9 ton.
FA-MED Middelhoge vooras voor gemiddelde chassishoogte, asbelasting tot 10 ton.
FA-HIGH Hoge vooras voor chassishoogte High en X-High, asbelasting tot 10 ton.
FA-XHIGH Extra hoge vooras voor extra hoge chassishoogte, asbelasting tot 10/18* ton.
FA-XXHIGH Aangedreven vooras, asbelasting tot 9/18* ton.
Dubbele voorassen - FA-HIGH/FA-XHIGH Leverbaar met 8×2- en 8×4-configuraties, asbelasting tot 18 ton.

Achtervering

Type Asconfiguratie Soort vering As-/tandemstelbelasting Reductie Overige assen
Solo           
RAD-L90 4×2 Paraboolvering/bladveerpakketten 13 t Enkel/naaf  
RAD-GR 4×2 Lucht  13 t Enkel/naaf  
RAD-G2 4×2 Lucht  13 t Enkel/naaf  
RAD-L90 4×4 Paraboolvering/bladveerpakketten 13 t Naaf   
           
Tandemstel           
RADT-AR 6×2 Paraboolvering 19/21 t Enkel/naaf Vaste naloopas
RADT-GR 6×2/8×2 Lucht 19/20,5/22,5/23 t Enkel/naaf Vaste/gestuurde/zelfsturende naloopas
RAPD-GR 6×2 Lucht 19/22 t Enkel/naaf Vaste/gestuurde voorloopas
RADD-G2 6×4/8×4 Lucht 21/23/26 t Enkel/naaf  
RADD-BR 6×4/8×4 Paraboolvering 21 t Enkel/naaf  
RADD-TR1 6×4/8×4 Paraboolvering/conventionele bladvering 23/26 t Enkel/naaf  
RADD-TR2 6×4/8×4 Conventionele bladvering 26/32 t Naaf  
RADD-GR 6×4/8×4 Lucht 21/23/26 t Enkel/naaf  
RADD-BR 6×6 Paraboolvering 21 t Naaf  
RADD-TR1 6×6 Paraboolvering/conventionele bladvering 26 t Naaf  
RADD-TR2 6×6 Conventionele bladvering 26/32 t Naaf  
RAPDT-GR 8×2 Lucht 27/30/30,5/31,5/32 t Enkel/naaf 3 assen/gestuurde voorloopassen en gestuurde of vaste naloopas
RADDT-GR 8×4 Lucht 27/33/36 t Enkel/naaf 3 assen/gestuurde naloopas
RAPDD-GR 8×4 Lucht 27/30,5/32/35 t Enkel/naaf 3 assen/gestuurde voorloopas
RADDT-G2 8×4 Lucht 27/33/36 t Enkel/naaf 3 assen/gestuurde naloopas
RADD-BR 8×6 Paraboolvering 21 t Naaf  
RADD-TR1 8×6 Paraboolvering/conventionele bladvering 26 t Naaf  
RADD-TR2 8×6 Conventionele bladvering 26/32 t Naaf  

Trekbalken
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter. 

Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1480 liter voor een 4 x 2-trekker. 

AdBlue-tanks
Kunststof. Inhoud van 32 tot 90 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule. 

Koppelschotels
De gecertificeerde montage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.

Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.

Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden.

Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, behalve die met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en 10×6).

Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd.

Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.

Automatic Traction Control (ATC)
Activeert automatisch de aandrijving op de vooras wanneer dat nodig is en ontkoppelt deze wanneer het terrein dat toelaat, met brandstofbesparing en een betere manoeuvreerbaarheid als resultaat. ATC is standaard op alle Volvo FMX-configuraties met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en 10×6).

Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton. 

Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 7,5 of 9 ton.

EBS MEDIUM

EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:

EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.

Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. (Alleen voor schijfremmen.)

Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

AANVULLENDE OPTIES

Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:

Stretch Brake
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.

ESP (Electronic Stability Program)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESP voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.

Noodremlicht
Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde. 

Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.

Downloaden

Chassisspecificaties

Download de volledige chassisspecificaties als een PDF-bestand.

Downloaden(PDF, 3.1 MB)
Vind de dichtstbijzijnde dealer

Bevalt het? Maak een proefrit

De enige manier om ons dynamische nieuwe chassis te ervaren is achter het stuur. Uw lokale Volvo Trucks-dealer heeft de sleutels.

Vind de dichtstbijzijnde dealer