Specificaties aandrijflijn voor de Volvo FMX

• Motoren
• I-Shift
• I-Shift-softwarepakketten
• Handgeschakelde versnellingsbakken
• Powertronic

• Achterassen
• Achterasreducties
• Aandrijflijncombinaties
• PTO's

Motoren

  D11K D13K
Aantal cilinders 6 6
Cilinderinhoud 10,8 dm³ 12,8 dm³
Slag 152 mm 158 mm
Boring 123 mm 131 mm
Compressieverhouding 17.0:1 17.0:1
Economisch toerental 950-1400 t/min 900-1400 t/min
Uitlaatremvermogen (2400 t/min) 160 kW (2300 t/min) 200 kW
VEB-vermogen (2400 t/min) 290 kW  
VEB optie  
VEB+-vermogen   (2300 t/min) 375 kW
VEB+   optie
Oliefilters 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass
Olieverversingsvolume, inclusief filter 36 l 33 l
Inhoud koelsysteem 36 l 38 l

Brandstofvereisten

Alleen brandstof zonder zwavel (EN590, max. 10 ppm zwavel).

  

Distributie-PTO

  Koppel Overbrengingsverhouding
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000 1000 Nm* 1.26:1
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
D11K - Vermogen/koppel

D11K - Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 330 pk
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min 1600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 370 pk
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min 1750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 410 pk
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 1950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 450 pk
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 2150 Nm
D13K – Vermogen/koppel

D13K – Vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 420 pk
Maximaal koppel bij 860-1400 t/min 2100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 460 pk
Maximaal koppel bij 900-1400 t/min 2300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 500 pk
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 2500 Nm
   
D13K540 (397 KW)  
Maximaal vermogen bij 1450-1800 t/min 540 pk
Maximaal koppel bij 1000-1450 t/min 2600 Nm
I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

Specificaties

Type
Hoogste versnelling
Motorkoppel
Maximaal toelaatbaar treingewicht
AT2412E Direct 2400 Nm 44 t
AT2612E Direct 2600 Nm 60 t
ATO2612E Overdrive 2600 Nm 60 t

I-Shift softwarepakketten

Basic (TP-BAS)
Wordt standaard bij I-Shift geleverd en biedt de essentiële functies voor de versnellingsbak.

Distribution & Construction (TP-DICON)
Past de werking van de versnellingsbak aan voor distributie- en bouwtaken. Functies helpen de chauffeur bij het starten en manoeuvreren in kleine ruimtes.

Fuel Economy (TP-FUEC)
Biedt intelligente functies voor een laag brandstofverbruik. Het programmapakket is ideaal voor internationaal transport.

Fuel Economy met I-See (TP-FUEC3)
Voegt I-See, inclusief I-Cruise, toe aan het Fuel Economy-pakket, voor een nog grotere brandstofbesparing.

Heavy Duty Transport (TP-HD)
Optimaliseert I-Shift voor zwaar transport met hoge treingewichten (>85 ton). Alleen leverbaar voor AT2612E.

Heavy Duty Transport met I-See (TP-HD3)
Voegt I-See, inclusief I-Cruise, toe aan het Heavy Duty Transport-pakket, voor een nog grotere brandstofbesparing.

Toelichting bij I-Shift-functies

Basis-schakelstrategie
Automatische selectie van de juiste overbrenging bij het wegrijden (1e - 6e versnelling). De keuze van de wegrijversnelling is afhankelijk van het totaalgewicht en de hellingshoek van de weg.

Performance-schakelstrategie
Biedt sneller en makkelijker schakelen dankzij intelligent gebruik van de motorrem, de koppeling van het voertuig en een speciale transmissierem.

Standaardschakelmogelijkheden
Hiermee kunt u tijdens het remmen op de motor in automatische modus de knoppen van de keuzehendel gebruiken om te schakelen.

Versnellingsbaktemperatuurmeter
Laat de temperatuur van de versnellingsbakolie zien op het informatiedisplay.

Geavanceerde schakelstrategie
Interactie met EBS en ECS vergemakkelijkt het wegrijden en manoeuvreren in kleine ruimtes. Maximaliseert het remvermogen van de VEB/VEB+ door automatisch de juiste versnelling te kiezen zodat de motor bij een hoog toerental werkt. Tijdens het remmen op de motor worden bij het schakelen de schijfremmen geactiveerd als compensatie voor het wegvallen van remkracht.

Launch Control
Optimaliseert de versnellingsselectie en de EBS-functies bij het manoeuvreren bij lage snelheden. Zorgt er onder andere voor dat de functie Hill Start Aid alleen heuvelopwaarts wordt geactiveerd.

I-Roll
Automatische in- en uitschakeling van een vrijloopfunctie om brandstof te besparen. I-Roll wordt gebruikt wanneer motorvermogen en motorrem niet nodig zijn, bijvoorbeeld op vrijwel vlakke wegen.

Smart Cruise Control
Werkt samen met de 'Brake Cruise' van het voertuig en zorgt dat de hulpremmen niet onnodig worden geactiveerd. Hierdoor kan de vrijloopfunctie nog vaker worden gebruikt.

I-See
Een slimme I-Shift-softwarefunctie die topografische gegevens opslaat en deze informatie gebruikt om het rijcomfort en het brandstofverbruik te verbeteren. De gegevens worden opgeslagen in een database die beschikbaar is voor andere I-See-gebruikers. Bij de bestelling van I-See is de cruisecontrol I-Cruise inbegrepen. (I-Cruise kan ook afzonderlijk worden besteld.)

Heavy Duty GCW Control
Optimaliseert de versnellingskeuze voor hoge treingewichten, 85-180 ton

Aanvullende opties

Geavanceerde PTO-functies
Diverse functies die het gebruik van de PTO vergemakkelijken.

Uitgebreide schakelmogelijkheden met kickdown
Hiermee kunt u tijdens het wegrijden en rijden in automatische modus de knoppen van de keuzehendel gebruiken om handmatig te schakelen. De kickdownfunctie selecteert de juiste versnelling voor maximale acceleratie.

Verbeterde prestaties - slechte wegen
Diverse functies die het schakelgedrag aanpassen en helpen bij het starten en rijden bij slechte wegomstandigheden en heuvelachtig terrein.

Powertronic

Volautomatische PowerShift-versnellingsbak met koppelomvormer en oliekoeler. Schakelt zonder vermogensverlies. Powertronic kan af fabriek worden geïnstalleerd met een PTO, geïntegreerde retarder en noodstuurbekrachtigingspomp.

Powertronic

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
PT2106 Direct 2100 44
PT2606 Direct 2600 60

Ingebouwde rijprogramma's van Powertronic

Economy

Bedoeld voor een optimaal brandstofverbruik. Het schakelen vindt plaats bij de gunstigste motortoerentallen.

Prestaties

Wordt gebruikt als er extra motorvermogen nodig is. Er kan worden op- en teruggeschakeld bij een hoog motortoerental.

Handgeschakelde versnellingsbakken

Handgeschakelde splitter/range-versnellingsbak met 14 versnellingen; twee kruipversnellingen en twaalf gesynchroniseerde vooruitversnellingen, plus vier versnellingen achteruit. De bediening met kabel geeft korte, duidelijke schakelmomenten en voorkomt trillingen in de schakelknop. Dankzij het gepatenteerde synchronisatiesysteem is voor het schakelen weinig kracht vereist. De versnellingsbak kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

Handgeschakelde versnellingsbakken

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
VT2009B Direct 2000 60
VT2214B Direct 2200 100
VTO2214B Overdrive 2200 100
VT2514B Direct 2500 100
VTO2514B Overdrive 2500 100
VT2814B Direct 2800 100
VTO2814B Overdrive 2800 100

Achterassen

Type As- Tandwieloverbrenging Maximaal koppel (Nm) Max. as-/tandemstelbelasting (ton) Maximaal treingewicht (ton)
Enkele reductie          
RSS1344C/D Solo Hypoïde 2600 13 44
RSS1356 Solo Hypoïde 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoïde 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoïde 3550 23 70
           
Naafreductie          
RSH1365 Solo Spiraalvormig kegelwiel 2400 13 65
RSH1370F Solo Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 13 70
RTH2610F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 26 100
RTH3210F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 32 100
RTH3312 Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 33 120
           

Achterasoverbrenging

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* For RSS1344D.

Aandrijflijncombinaties

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Handgeschakelde versnellingsbak                
VT2009B          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412E    
AT2612E
ATO2612E
                 
Assen met enkele reductie                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Assen met naafreductie                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Aangedreven vooras/tussenbak                
FAA11/FAA21/V2501TB

PTO´s

GEMONTEERD OP DE MOTOR

PTER-DIN
Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

PTER1400
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

PTER100
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

GEMONTEERD OP VERSNELLINGSBAK

PTR-F
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.

PTRD-F
Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

PTRD-D
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.

PTRD-D1
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.

PTRD-D2
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.  

Downloaden

Specificaties aandrijflijn

Download de volledige aandrijflijnspecificaties (PDF).

Downloaden(PDF, 4.1 MB)
Vind de dichtstbijzijnde dealer

De Volvo FMX van dichtbij bekijken

Specificeer uw perfecte truck. U kunt het allemaal ervaren bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

Vind de dichtstbijzijnde dealer