Trucks

×

Wat is de werkelijke klimaatimpact van een truck?

| Leestijd: 3 min.
Het kiezen van het meest duurzame voertuig voor uw toepassing is niet altijd eenvoudig, maar het kan een stuk eenvoudiger zijn met een levenscyclusanalyse. Dat komt omdat het een totaalbeeld schetst waarbij rekening wordt gehouden met de gevolgen voor het milieu gedurende de hele levensduur van het voertuig.
Wat is de werkelijke klimaatimpact van een truck?

De milieuvoetafdruk van een voertuig is niet beperkt tot de brandstof die het verbruikt - het omvat een hele reeks andere factoren, van de winning van de grondstoffen die bij de productie worden gebruikt tot de uiteindelijke buitengebruikstelling van het voertuig. Pas na een levenscyclusanalyse (life cycle assessment, LCA) kunt u de volledige klimaatimpact van een voertuig zien.
 

Emissies in de juiste context plaatsen
Een goed voorbeeld dat de waarde van een levenscyclusanalyse illustreert, is de recente bezorgdheid over de gevolgen voor het milieu van lithium-ionaccu's. Het productieproces van de accucellen is zeer energie-intensief, en daardoor is de klimaatimpact van de productie van een elektrisch voertuig aanzienlijk groter dan die van zijn diesel-equivalent. 

In de context van een volledige levenscyclusbeoordeling is het verschil tussen beide echter te verwaarlozen. Vooral voor het dieselvoertuig, dat veel meer CO
2 zal uitstoten wanneer het in gebruik wordt genomen. Als de elektrische truck rijdt op elektriciteit die is opgewekt uit een hernieuwbare bron, is de klimaatimpact al na een jaar kleiner dan die van de dieseltruck.
 

Aanpassen aan een veranderende wereld
Veel van de variabelen die in een levenscyclusanalyse worden meegenomen, veranderen voortdurend. Er zijn stimulansen om de productie van accu-cellen minder koolstofintensief te maken, en verschillende initiatieven om oude accu's een tweede leven te geven. Dit alles kan van invloed zijn op de algehele gevolgen voor het milieu van een elektrische truck.

De energiebron is een belangrijke factor bij de levenscyclusanalyse van een voertuig. De klimaatimpact van een elektrische truck verschilt bijvoorbeeld enorm als deze rijdt op elektriciteit die wordt opgewekt uit steenkool in tegenstelling tot een hernieuwbare brandstof zoals waterkracht, zonne-energie of windenergie.

De levenscyclusanalyse van een elektrische truck, aangedreven door elektriciteit uit een hernieuwbare bron, zal een zeer geringe klimaatimpact hebben.

Om deze reden maakt de transformatie van de transportsector een groot deel uit van de energietransformatie. Naarmate hernieuwbare brandstoffen in veel grotere mate beschikbaar komen, kunnen steeds meer mensen de klimaatvoordelen van elektrische trucks maximaliseren. En in de toekomst ook trucks op waterstof.

Om duidelijkheid en houvast over dit onderwerp te scheppen, is de Environmental Footprint Calculator online beschikbaar. In eerste instantie hebben we deze tool en kennis gebruikt om ons te helpen doelen en strategieën te bepalen voor de ontwikkeling van nieuwe trucks. Dat is nog steeds het geval, maar nu willen we het ook delen om klanten te helpen bij de verschillende alternatieven en technologieën die voor hen beschikbaar zijn, zodat ze de beste oplossing kunnen vinden die bij hen past.

Uiteindelijk is een levenscyclusanalyse een continu proces en een van de belangrijkste factoren zijn de unieke omstandigheden en behoeften van de klant. Als biogas voor u gemakkelijk verkrijgbaar is, dan kan een truck op gas een uitstekende oplossing zijn, maar als u toegang hebt tot oplaadfaciliteiten in een land met hernieuwbare elektriciteit, dan kan een elektrische truck met accu het beste zijn. Met onze calculator kunt u echt vergelijken en zien wat de verbeteringen zijn en welke stappen u op den duur ook kunt zetten.

Wat is uw eigen ecologische voetafdruk?

Bekijk de Environmental Footprint Calculator.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release