Trucks

×

Vijf manieren om het risico op ongevallen met trucks en kwetsbare weggebruikers te verkleinen

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Jaarlijks komen wereldwijd ongeveer 1,35 miljoen verkeersdeelnemers om het leven. Meer dan de helft van hen zijn kwetsbare verkeersdeelnemers (voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders). Wanneer bij dit type ongeval een zware truck is betrokken, heeft dit waarschijnlijk zeer ernstige gevolgen. Hoewel de redenen voor deze ongevallen complex en gevarieerd zijn, kunnen de acties van een vrachtwagenchauffeur levens redden.
Fietsers, voetgangers en bromfietsers wachten op groen licht bij een kruispunt in een grote stad

Voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders maken bijna een derde uit van de dodelijke slachtoffers bij ongevallen met zware trucks in de EU. Verkeersongevallen waarbij kwetsbare weggebruikers (VRU – Vulnerable Road Users) en zware trucks betrokken zijn, vormen een gevoelig onderwerp en een grote uitdaging.

"Als we begrijpen hoe en waarom deze specifieke typen verkeersongevallen plaatsvinden, kunnen we de verkeersveiligheid verbeteren met minder zwaar letsel als gevolg", zegt Anna Theander, leidinggevende van het Volvo Trucks Accident Research Team. Uit veiligheidsonderzoek van Volvo blijkt dat verbeteringen in actieve veiligheidssystemen voor trucks, betere infrastructuur en een verhoogd risicobewustzijn bij kwetsbare weggebruikers cruciale elementen zijn om het aantal ongevallen te verminderen.

Het is belangrijk om rekening te houden met de menselijke factor die van toepassing is op alle weggebruikers. Hoe een chauffeur anticipeert en reageert op situaties met kwetsbare weggebruikers. Vooral drukke stedelijke gebieden hebben een belangrijk effect op het risico dat dit soort ongevallen voor komen. "De chauffeur is nog altijd het belangrijkste veiligheidssysteem in de truck. Een goed opgeleide, oplettende chauffeur die de risico's begrijpt, kan het verschil maken", zegt Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director, Volvo Trucks.

5 tips voor het helpen beschermen van kwetsbare weggebruikers


1. Ga er altijd vanuit dat ze zich niet bewust zijn van de dode hoeken van trucks

Uit veiligheidsonderzoek naar trucks en kwetsbare weggebruikers blijkt dat voetgangers, fietsers en bromfietsers zich simpelweg niet bewust zijn van hoe moeilijk het is voor chauffeurs om in drukke steden alles rondom de truck waar te nemen. Verder weten de meeste van hen ook niet hoe een truck met een langere oplegger zich gedraagt bij het afslaan in een verkeersomgeving. Ga er daarom nooit van uit dat kwetsbare weggebruikers risicogebieden en dode hoeken zullen vermijden.

2. Houd rekening met veelvoorkomende ongevalsituaties

Het is belangrijk om voorbereid te zijn op onvoorspelbaar en risicovol gedrag van kwetsbare weggebruikers. Er zijn drie opvallende situaties die het meest voorkomen in stedelijke gebieden:

  • Trucks die rechts afslaan bij rechtssrijdend verkeer en links afslaan bij linksrijdend verkeer en daarbij kwetsbare weggebruikers aanrijden, vooral fietsers.
  • Aanrijdingen aan de voorkant van de truck wanneer voetgangers de weg oversteken.
  • Aanrijdingen met voetgangers bij het achteruitrijden.


3. Anticipeer vooruit

Bedenk van tevoren hoe u een kruispunt nadert en bepaal hoe u zo veilig mogelijk kunt afslaan. Blijf alert en kijk goed om u heen. Pas uw snelheid aan in drukke stedelijke gebieden. Het is onwaarschijnlijk dat dit invloed heeft op de levertijden.
 

4. Bereid u voor op veiliger rijden in steden

Neem de tijd om uw stoel en spiegels af te stellen. Zorg ervoor dat de spiegels en ramen schoon zijn, belemmer uw zicht niet met beeldschermen en persoonlijke spullen. Controleer voor vertrek of alle veiligheidssystemen van de truck, inclusief camera's, goed werken en zijn ingeschakeld.

5. Onthoud dat uzelf het belangrijkste veiligheidssysteem bent

De veiligheidssystemen en camera's van uw truck zijn een waardevolle chauffeursondersteuning. Maar een chauffeur die de wegomstandigheden en gevaren actief beoordeelt, is nog steeds het belangrijkste veiligheidssysteem in de truck.

Wat wordt er gedaan om de kans op ongevallen met trucks en kwetsbare weggebruikers te verkleinen?

Er komen grote veranderingen aan. De vernieuwde veiligheidsmaatregelen van de EU vereisen vanaf juli 2024 meer verplichte actieve veiligheidssystemen op alle nieuwe trucks. Deze systemen richten zich onder andere op de dode hoeken aan de voor-, zij- en achterkant van de truck en waarschuwen de chauffeur wanneer een kwetsbare weggebruiker een risicogebied betreedt. Vanaf januari 2029 moeten truckfabrikanten ook zorgen voor een verbeterd direct zicht vanuit de chauffeurspositie.

Ook wordt de wetgeving voor geavanceerde noodremsystemen herzien en wordt automatisch remmen daarin opgenomen voor het moment waarop voetgangers de weg oversteken en het risicogebied betreden. Daarnaast worden bredere initiatieven ontwikkeld, zoals verbeteringen aan de infrastructuur, samenwerking met de industrie en diepgaander onderzoek naar verkeersveiligheid waarbij rekening wordt gehouden met de complexe oorzaken van ongevallen met kwetsbare weggebruikers.

"Over het algemeen zijn de verwachtingen positief. Met de hulp van veiligheidsbewuste chauffeurs kunnen we samen het aantal dodelijke slachtoffers en ernstig letsel als gevolg van dit soort ongevallen verminderen", zegt Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director, Volvo Trucks. 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release