Hoe meer accucapaciteit hoe beter, toch?

Hoever kun je rijden voordat de accu's weer moeten worden opgeladen? Veel van de meest voorkomende vragen over elektrische voertuigen gaan over hun actieradius. Hoe verder hoe beter, toch?
Stedelijke distributie van dagelijkse goederen.

“Uiteraard moet je voldoende energie aan boord hebben voor je actieradius. Maar het heeft absoluut geen zin om rond te rijden met meer accu's dan nodig”, zegt Anna Thordén, Product Manager, Electromobility bij Volvo Trucks. 

Voor stedelijke transporten is het vaak belangrijker om een zware lading te vervoeren dan om echt grote afstanden af te leggen. Een truck voor stedelijke distributie legt zelden afstanden van meer dan 200 km per dag af en vuilniswagens aanzienlijk minder. Om een evenwicht te krijgen tussen laadvermogen en actieradius, moet de accucapaciteit worden geoptimaliseerd voor individuele eisen. Dit vormt de basis voor efficiënt en rendabel transport en zorgt ervoor dat de impact op het milieu wordt beperkt. 

“Onze experts analyseren de transporttaak, geplande routes, topografie, gewenst laadvermogen en de oplaadeisen voor elk afzonderlijk geval. Vervolgens stellen we een oplossing voor die voldoet aan de eisen voor inzetbaarheid en productiviteit van de klant. Dit geldt voor de gehele truck met inbegrip van de accu's”, legt Anna Thordén uit.

Dus hoever kun je rijden op één acculading? Het eenvoudige antwoord luidt maximaal 300 km*. Het juiste antwoord is in feite een vraag: hoever wilt u rijden? 

* Volvo FL Electric voor stedelijke distributie met een accucapaciteit van 100–300 kWh.

Samenhangende artikelen