Veiligheid als kostenbesparing

Volvo FH, een van 's werelds veiligste trucks, is een belangrijke innovatie in hoogwaardige veiligheidsfuncties. Samen met chauffeurs die zich bewust zijn van de veiligheid, kunnen investeringen in veiligheidsfuncties bijdragen aan kostenbesparingen voor transportbedrijven. We hebben gesproken met Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks, over hoe dit wordt gerealiseerd.
Carl Johan Almqvist en een Volvo FH

Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks

Veiligheid is altijd het kenmerk van Volvo Trucks geweest. Vanaf de driepuntsgordel tot de geavanceerde veiligheidstechnologie van vandaag, zoals Volvo Dynamic Steering, is veiligheid altijd al een van de kernwaarden voor het bedrijf geweest. Een andere grote bijdrage aan de veiligheid is het remsysteem, met schijfremmen die de remafstand aanzienlijk verminderen. Daarnaast zorgt de elektronische stabiliteitscontrole dat het risico op slippen en kantelen in scherpe bochten vermindert. Door de truck te onderwerpen aan zware testen en constant te blijven ontwikkelen zorgen we dat de Volvo-trucks tot de veiligste trucks ter wereld behoren. De Volvo FH is geen uitzondering.

"De veiligheidsfuncties die we aanbieden, spelen een zeer belangrijke rol bij het garanderen van betere en veiligere activiteiten voor klanten en chauffeurs. Maar men moet niet vergeten dat de perfecte match pas wordt bereikt als de nieuwste veiligheidsinnovaties worden gecombineerd met een veilig rijgedrag", zegt Carl Johan Almqvist.

Volgens het Volvo Trucks-veiligheidsrapport uit 2017 is er slechts één aanvaardbaar getal voor ongevallen in het verkeer. Nul. Het verkleinen van het risico van verkeersongevallen houdt in dat veiligheid voorop staat bij de dagelijkse truckactiviteiten. Hiervoor is inzicht nodig in de verbindingen met de betrokken personen en ook met de transportbedrijven en de maatschappij. Een veilige vrachtwagen en een veilige chauffeur zijn de belangrijkste elementen om het aantal ongevallen verder te verminderen. Dat zijn op zich al aanleidingen om te investeren in een Volvo FH, een veilige truck die levens redt. Maar het gaat om nog meer. Zelfs kleine ongevallen hebben gevolgen. In de allereerste plaats voor de betrokkenen, maar ook voor de transportbedrijven en de maatschappij.

"De realiteit is dat veiligheidsinvesteringen de kosten en uitvaltijd kunnen verminderen. De onderstaande figuur* laat zien hoe de directe kosten eenvoudig te meten zijn: herstel van de chauffeur, kosten voor voertuigreparatie en stilstand van voertuigen tijdens reparaties. Ze vertegenwoordigen echter slechts een klein deel van de totale ongevalsgerelateerde kosten. Indirecte kosten zijn vaak aanzienlijk hoger. Beschadigde goederen, het herstel van het voertuig en de chauffeur, ongevallen met een dodelijke afloop, verstoring van de dagelijkse bedrijfsroutine: dit leidt allemaal tot vertragingen bij de levering. Dit zijn verborgen kosten die voorkomen waren als de incidenten niet hadden plaatsgevonden. Simpel gezegd, investeren in veiligheid betekent verhoogde productiviteit en uptime", legt Carl Johan Almqvist uit.

Figuur die ongevalsgerelateerde kosten laat zien

*Figuur die ongevalsgerelateerde kosten laat zien.


In een bedrijf als een transportbedrijf is de downtime van cruciaal belang. Volgens Carl Johan Almqvist is het risico van financiële verliezen net zo goed een aanleiding als alle andere om de veiligheid voorop te stellen.

"Kortom, prioriteit geven aan veiligheid is een win-winsituatie. Als er weinig of geen ongevallen plaatsvinden, heb je meer tijd op de weg en zijn de kosten lager. Bovendien is het veiliger voor chauffeurs, fietsers en voetgangers. En, last but not least, voorkomt u ook de zachte kosten als schade aan uw reputatie of imago."

Maar zoals eerder vermeld, zullen de veiligheidsvoorzieningen alleen niet werken. Carl Johan Almqvist wijst erop dat het altijd een interactie zal zijn tussen de systemen en de belangrijkste factor, de bestuurder.

"De veiligheidsfuncties van Volvo Trucks zijn niet bedoeld voor comfort. Ze vormen een ondersteuningssysteem voor de bestuurder. Het belangrijkste voor iedereen die met verkeersveiligheid werkt, is trainen en focussen op veilige chauffeurs. Het draait allemaal om de chauffeur en de belangrijke rol die chauffeurs spelen als het gaat om veiligheid, brandstofverbruik en productiviteit. Om volledig zakelijk succes te behalen maakt de chauffeur het verschil."

Maar beseffen dat de chauffeur op de eerste plaats komt, kost soms tijd en soms is er zelfs een ongeluk voor nodig. Carl Johan Almqvist legt verder uit:

"We zien dat het gemakkelijker is om te investeren in een veilige truck, als er dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. Dit toont aan dat veiligheid op veel manieren samenhangt met emotionele waarden. We zouden graag zien dat meer bedrijven vooruitdenken en investeren in veiligheid voordat er iets gebeurt. "

Volvo Trucks werkt aan manieren om dit bewustzijn te vergroten, met campagnes als 'Stop Look Wave' en 'See and Be Seen'. Deze hebben als doel om kinderen te laten begrijpen hoe ze met de vrachtwagenchauffeur kunnen communiceren om veiliger te zijn in het verkeer.

"Dit zorgt voor een verschil, in de denkwijze van mensen. We moeten allemaal samenwerken en met de ondersteuning van hoogwaardige veiligheidsfuncties in onze trucks zijn we goed op weg om onze visie van nul ongevallen te realiseren, terwijl we tegelijkertijd kosten besparen. Wederom een ​​win-winsituatie", besluit Carl Johan Almqvist.

4 revolutionaire veiligheidskenmerken van Volvo Trucks

De Volvo-voertuigen zijn verbonden dankzij communicatie via de cloud


Connected Safety
Met Connected Safety kunnen Volvo-voertuigen informatie met elkaar uitwisselen. Dit is een belangrijk aspect van verbeterde verkeersveiligheid. Ze kunnen informatie uitwisselen over de verkeerssituatie, waardoor het risico op ongevallen afneemt. Met Connected Safety zet Volvo de deur open naar de toekomst. Connected Safety is momenteel beschikbaar in Zweden en Noorwegen.

Twee handen aan het stuur


Volvo Dynamic Steering
Sinds de introductie van het baanbrekende VDS-systeem (Volvo Dynamic Steering) in 2013 is het rijgedrag van veel chauffeurs ingrijpend gewijzigd. Perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden en aanzienlijk minder belasting op spieren en gewrichten. Lane Keeping Assist is een systeem dat de chauffeur helpt om de truck terug naar de rijstrook te sturen als de truck onbedoeld de rijstrookmarkeringen nadert. Samen met Stability Assist helpt dit om het risico op slippen te minimaliseren. Dit betekent verbeterde veiligheid en minder risico op werkgerelateerd letsel.

Volvo FH met camera en radar om objecten voor de truck te detecteren


Forward Collision Warning met noodremfunctie
In 2012 introduceerde Volvo Trucks Forward Collision Warning met noodremfunctie. Dit is een actieve veiligheidsfunctie die radar en een camera combineert om voertuigen vóór de truck te identificeren. Als de truck de voorligger te dicht nadert, grijpt Forward Collision Warning met noodremfunctie in en wordt de chauffeur gewaarschuwd. Indien nodig, activeert het systeem de remmen om een botsing te voorkomen.

Een man doet zijn veiligheidsgordel om


Veiligheidsgordel
De veiligheidsgordel is een eenvoudige manier om jezelf te beschermen bij een ongeval. In 1979 werd de veiligheidsgordel geïntroduceerd in voertuigen van Volvo Trucks.

Gerelateerd nieuws

Generaties ontmoeten elkaar in Volvo's motorfabriek in Skövde

Ze was nog niet eens geboren toen de eerste Volvo FH werd uitgebracht in 1993.
Hij stond toen al jaren aan de assemblagelijn.
Maak kennis met Nesma en Daniel, nu collega's op de motorfabriek van Volvo in ­Skövde waar de belangrijke FH-motor tot ...

De D12-motor - een baanbrekende vernieuwing

Toen de D12-motor in 1993 werd geïntroduceerd, was het echt een revolutie. Sommigen zeiden dat Volvo zijn tijd tien jaar vooruit was. Göran Nyholm, nu een gepensioneerde Volvo-ingenieur, vertelt ons over het begin....

Volvo FH – 25 jaar innovaties

De Volvo FH is een enorm succes. De innovaties waarvan chauffeurs, eigenaren, veiligheid en bedrijven profiteren, blijven de grenzen verleggen. “Een cultuur waarin mensen nieuwe ideeën ontwikkelen, moet je koesteren. Dat geldt ook voor de structuur ...