Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Voor-/naloopassen |
---|---|---|---|---|---|
Solo |
| ||||
RAD-L90 | 4×2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf | |
RAD-GR | 4×2 | Lucht | 11,5/13 t | Enkel/naaf | |
RAD-G2 | 4×2 | Lucht (voor de bouw) | 13 t | Naaf | |
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6×2 | Lucht | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend) |
RAPD-GR | 6×2 | Lucht | 19/22 t | Enkel/naaf | Voorloopas (vast/gestuurd) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Lucht (voor de bouw) | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Paraboolvering | 21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraboolvering/conventionele bladvering | 23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Conventionele bladvering | 26/32 t | Naaf | |
RADD-TR3 | 8x4 | Conventionele bladvering | 38 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Lucht | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RAPDT-GR | 8×2 | Lucht | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) + naloopas (vast/gestuurd) |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
RAPDD-GR | 8×4 | Lucht | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Lucht (voor de bouw) | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
Aandrijving | Chassishoogte | Vering | Framehoogte | Hoogte koppelschotel* | Band | Min. koppelingshoogte | Nominale rijhoogte** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | X-Low | RAD-GR | 266 | 140 | 295-55 | 867 | 912 |
X-Low | RAD-GR | 266 | 140 | 295-60 | 887 | 932 | |
Low | RAD-GR | 266 | 140 | 315-60 | 955 | 1015 | |
Med | RAD-GR | 266 | 140 | 315-70 | 1014 | 1075 | |
Med | RAD-GR | 300 | 140 | 315-70 | 1031 | 1092 | |
High | RAD-GR | 266 | 140 | 315-80 | 1056 | 1147 | |
High | RAD-GR | 300 | 140 | 315-80 | 1090 | 1164 | |
6×2 | Low | RADT-GR | 266 | 160 | 315-60 | 975 | 1035 |
Med | RADT-GR | 266 | 160 | 315-70 | 1034 | 1095 | |
Med | RADT-GR | 300 | 160 | 315-70 | 1051 | 1112 | |
High | RADT-GR | 300 | 150* | 315-80 | 1160 | 1234 | |
Med | RAPD-GR | 266 | 160 | 315-70 | 1034 | 1095 | |
Med | RAPD-GR | 300 | 160 | 315-70 | 1051 | 1112 | |
High | RAPD-GR | 266 | 160 | 315-80 | 1076 | 1167 | |
High | RAPD-GR | 300 | 160 | 315-80 | 1110 | 1184 | |
6×4 | High | RADD-GR | 300 | 150* | 315-80 | 1173 | 1234 |
8×4 | High | RAPDD-GR | 300 | 160 | 315-80 | 1137 | 1207 |
* +60 millimeter montagehoogte
** Hoogten bij benadering
Trekbalken
Centraal gemonteerd, lager gemonteerde trekbalk en onderbouwkoppeling voor middenastrailers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1480 liter voor een 4x2-trekker. LNG-tanks in de maten 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) en 225 kg (545 l).
AdBlue tanks
Inhoud van 32 tot 100 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.
Koppelschotels
De gecertificeerde montage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.
Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.
Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden.
Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging.
Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd.
Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5, 10 of 15 ton.
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.
Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. Alleen voor schijfremmen.
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Strekrem
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 680 kW.