|
D13K |
D13K420TC, D13K460TC en D13K500TC | G13C* |
---|---|---|---|
Emissiestandaard |
Euro 6 |
Euro 6 |
Euro 6 |
Aantal cilinders |
6 |
6 |
6 |
Cilinderinhoud |
12,8 dm³ |
12,8 dm³ |
12,8 dm³ |
Slag |
158 mm |
158 mm |
158 mm |
Boring |
131 mm |
131 mm |
131 mm |
Compressieverhouding |
18:1 (420, 460, 500 pk), 17:1 (540 pk) |
17:01 |
17:01 |
Economisch toerental |
950-1400 t/min |
900-1300 t/min |
1000-1400 t/min |
Uitlaatremvermogen |
200 kW (2300 t/min) |
- |
- |
VEB+-vermogen |
375 kW (2300 t/min) |
375 kW (2300 t/min) |
375 kW (2300 t/min) |
VEB+ |
optie |
optie |
optie |
Oliefilters |
2 hoofdstroomfilters, 1 bypass |
2 hoofdstroomfilters, 1 bypass |
2 hoofdstroomfilters, 1 bypass |
Olieverversingsvolume, inclusief filter |
33 l |
35 l |
33 l |
Inhoud koelsysteem |
38 l |
38 l |
39,5 l |
* LNG
Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel)
Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)
Tot max. 150.000 km, of eens per jaar met VDS4.
|
Koppel |
Overbrengingsverhouding |
---|---|---|
EPTT350 |
350 Nm* |
1.26:1 |
EPTT650 |
650 Nm* |
1.26:1 |
EPTT1000 |
1000 Nm* |
1.26:1 |
*Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
Nettovermogen volgens EC 582/2011
Nettovermogen volgens EC 582/2011
De D13TC is verkrijgbaar met een vermogen van 420, 460 en 500 pk. De koppelniveaus zijn echter hoger dan bij andere D13-motoren. De D13TC met 460 pk bereikt hetzelfde koppelniveau als de D13-motor met 540 pk, maar bij lagere toeren. En de D16-motor met 500 pk en I-Save haalt de 2800 Nm bij dezelfde lage toeren.
Dit wordt mogelijk gemaakt door Turbo Compound-technologie, die gebruikmaakt van een extra turbine na de turbolader om overtollige energie van de uitlaatgassen te hergebruiken. Deze energie wordt direct op de krukas omgezet in koppel, en levert een krachtige en uiterst zuinige motor op.
D13K380 (279 kW) |
|
---|---|
Maximaal motorvermogen bij 1700 t/min |
380 pk |
Maximaal koppel bij 830-1400 t/min |
1814 Nm |
D13K420 (309 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min |
420 pk |
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min |
2100 Nm |
D13K420TC (309 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1230-1600 t/min |
420 pk |
Maximaal koppel bij 900-1230 t/min................................ |
2400 Nm |
D13K460 (345 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min |
460 pk |
Maximaal koppel bij 945-1400 t/min |
2300 Nm |
D13K460TC (345 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1240-1600 t/min |
460 pk |
Maximaal koppel bij 900-1240 t/min |
2600 Nm |
D13K500 (368 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min |
500 pk |
Maximaal koppel bij 980-1400 t/min |
2500 Nm |
D13K500TC (368 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min |
500 pk |
Maximaal koppel bij 900-1250 t/min |
2800 Nm |
D13K540 (397 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1458-1700 t/min |
540 pk |
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min |
2600 Nm |
Nettovermogen volgens EC 582/2011
Nettovermogen volgens EC 582/2011
De D13TC is beschikbaar met een vermogen van 460 of 500 pk. De koppelniveaus zijn echter hoger dan bij andere D13-motoren. De D13TC met 460 pk bereikt hetzelfde koppelniveau als de D13-motor met 540 pk, maar bij lagere toeren. En de D16-motor met 500 pk en I-Save haalt de 2800 Nm bij dezelfde lage toeren.
Dit wordt mogelijk gemaakt door Turbo Compound-technologie, die gebruik maakt van een extra turbine na de turbolader om overtollige energie van de uitlaatgassen te hergebruiken. Deze energie wordt direct op de krukas omgezet in koppel, en levert een krachtige en uiterst zuinige motor op.
D13K420 (309 kW) |
|
---|---|
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min |
420 pk |
Maximaal koppel bij 860-1400 t/min |
2100 Nm |
D13K460 (345 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min |
460 pk |
Maximaal koppel bij 900-1400 t/min |
2300 Nm |
D13K460TC (345 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min |
460 pk |
Maximaal koppel bij 900-1300 t/min |
2600 Nm |
D13K500 (368 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1530–1800 t/min |
500 pk |
Maximaal koppel bij 980-1270 t/min |
2500 Nm |
D13K500TC (368 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min |
500 pk |
Maximaal koppel bij 900-1300 t/min |
2800 Nm |
D13K540 (397 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1450-1800 t/min |
540 pk |
Maximaal koppel bij 1000-1450 t/min |
2600 Nm |
G13C420 (309 kW) |
|
---|---|
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min |
420 pk |
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min |
2100 Nm |
G13C460 (338 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min |
460 pk |
Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min |
2300 Nm |
G13C500 (368 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min |
500 pk |
Maximaal koppel bij 980-1404 t/min |
2500 Nm |
Type |
Hoogste versnelling |
Motorkoppel (Nm) |
Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direct | 2400 | 44 |
AT2612G | Direct | 2600 | 100 |
ATO2612G | Overdrive | 2600 | 100 |
AT2812G | Direct | 2800 | 60 |
ATO3112G | Overdrive | 3150 | 100 |
Type |
As |
Tandwieloverbrenging |
Maximaal koppel (Nm) |
Max. as-/tandemstelbelasting (ton) |
Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkele reductie |
|||||
RSS1244B |
Solo |
Hypoïde |
2800 |
12 |
44 |
RSS1344C/D |
Solo |
Hypoïde |
2600 |
13 |
44 |
RSS1344E |
Solo |
Hypoïde |
2800 |
13 |
44 |
RSS1352A |
Solo |
Hypoïde |
2800 |
13 |
52 |
RSS1356 |
Solo |
Hypoïde |
2400/2800 |
13 |
56/44 |
RSS1360 |
Solo |
Hypoïde |
3550 |
13 |
60 |
RSS1370A/B |
Solo |
Hypoïde |
3550 |
13 |
70 |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoïde |
3550 |
23 |
70 |
RTS2310A |
Tandem |
Hypoïde |
3550 |
23 |
100 |
Naafreductie |
|||||
RSH1370F |
Solo |
Conische, spiraalvormige tandwielen |
3550 |
13 |
70 |
RTH2610F |
Tandem |
Conische, spiraalvormige tandwielen |
3550 |
26 |
100 |
RTH3210 |
Tandem |
Conische, spiraalvormige tandwielen |
3550 |
32 |
100 |
RTH3312 |
Tandem |
Conische, spiraalvormige tandwielen |
3550 |
33 |
120 |
RTH3815 |
Tandem |
Conische, spiraalvormige tandwielen |
3550 |
38 |
150 |
RSS1244B |
RSS1344C/D |
RSS1344E |
RSS1352A |
RSS1356 |
RSS1360 |
RSS1370A/B |
RTS2370A |
RTS2310A |
RSH1370F |
RTH2610F |
RTH3210G |
RTH3312B |
RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 |
2.31:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.50:1 | 2.47:1 | 2.06:1 | 2.43:1 | 2.06:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.47:1 |
2.47:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.17:1 | 2.57:1 | 2.17:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.64:1 |
2.64:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.79:1 | 2.85:1 | 2.31:1 | 2.83:1 | 2.31:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
2.85:1 |
2.85:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 3.10:1 | 3.08:1 | 2.47:1 | 3.09:1 | 2.47:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.08:1 |
3.08:1* | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.44:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.36:1 |
3.36:1* | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.67:1 | 3.67:1 | 2.85:1 | 3.78:1 | 2.85:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 7.21:1 | |
|
3.70:1 | 4.11:1 | 3.08:1 | 4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | ||||||
|
4.11:1 | 3.40:1** | 4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | |||||||
|
4.63:1 | 3.67:1** | 5.14:1 | 3.70:1 | 7.21:1 | ||||||||
|
5.29:1 | 4.11:1** | 5.67:1 | 4.11:1 | |||||||||
|
6.17:1 | 6.17:1 | 4.63:1 |
* Voor RSS1344D/E
** Voor RSS1370B
|
D13K380 | D13K420 | D13K460 | D13K500 | D13K540 | D13K420TC | D13K460TC | D13K500TC | G13C420 | G13C460 | G13C500 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I-Shift |
||||||||||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||
AT2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
ATO2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
AT2812G | ● | |||||||||||
ATO3112G | ● | |||||||||||
I-Shift Dual Clutch |
||||||||||||
SP02812 |
● | ● | ● | ● | ● | |||||||
Assen met enkele reductie |
||||||||||||
RSS1244B |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1344C/D |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1344E |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RSS1352A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1356 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1360 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RSS1370A/B |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTS2370A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTS2310A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
Assen met naafreductie |
||||||||||||
RSH1370F |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTH2610F |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTH3210 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||||
RTH3312 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||||
RTH3815 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER-100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.