Trucks

×

Specificaties aandrijflijn voor Volvo FH

Motoren

 

D13K 

D13K420TC, D13K460TC en D13K500TC

G13C* 

Emissiestandaard 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Aantal cilinders 

6

6

Cilinderinhoud 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Slag 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Boring 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Compressieverhouding 

18:1 (420, 460, 500 pk), 17:1 (540 pk)

17:01

17:01

Economisch toerental 

950-1400 t/min 

900-1300 t/min 

1000-1400 t/min

Uitlaatremvermogen

200 kW (2300 t/min)

-

-

VEB+-vermogen 

375 kW (2300 t/min)

375 kW (2300 t/min)

375 kW (2300 t/min)

VEB+ 

optie

optie

optie 

Oliefilters 

2 hoofdstroomfilters, 1 bypass  

2 hoofdstroomfilters, 1 bypass  

2 hoofdstroomfilters, 1 bypass 

Olieverversingsvolume, inclusief filter 

33 l 

35 l 

33 l 

Inhoud koelsysteem 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Brandstofvereisten

Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel)
Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)

 

Olieverversingsinterval

Tot max. 100.000 km, of eens per jaar met VDS4. 

Distributie-PTO

 

Koppel 

Overbrengingsverhouding 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1000 Nm* 

1.26:1


*Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

D13K - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

D13TC - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

De D13TC is verkrijgbaar met een vermogen van 420, 460 en 500 pk. De koppelniveaus zijn echter hoger dan bij andere D13-motoren. De D13TC met 460 pk bereikt hetzelfde koppelniveau als de D13-motor met 540 pk, maar bij lagere toeren. En de D16-motor met 500 pk en I-Save haalt de 2800 Nm bij dezelfde lage toeren.

Dit wordt mogelijk gemaakt door Turbo Compound-technologie, die gebruikmaakt van een extra turbine na de turbolader om overtollige energie van de uitlaatgassen te hergebruiken. Deze energie wordt direct op de krukas omgezet in koppel, en levert een krachtige en uiterst zuinige motor op.

D13K380 (279 kW)

 

Maximaal motorvermogen bij 1700 t/min

380 pk

Maximaal koppel bij 830-1400 t/min

1814 Nm

D13K420 (309 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

420 pk 

Maximaal koppel bij 905-1400 t/min

2100 Nm 

D13K420TC (309 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1230-1600 t/min

420 pk

Maximaal koppel bij 900-1230 t/min................................

2400 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 945-1400 t/min

2300 Nm

D13K460TC (345 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1240-1600 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 900-1240 t/min

2600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

500 pk

Maximaal koppel bij 980-1400 t/min

2500 Nm

D13K500TC (368 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min

500 pk

Maximaal koppel bij 900-1250 t/min

2800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1458-1700 t/min

540 pk

Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min

2600 Nm

G13C - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

D13TC – vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011
De D13TC is beschikbaar met een vermogen van 460 of 500 pk. De koppelniveaus zijn echter hoger dan bij andere D13-motoren. De D13TC met 460 pk bereikt hetzelfde koppelniveau als de D13-motor met 540 pk, maar bij lagere toeren. En de D16-motor met 500 pk en I-Save haalt de 2800 Nm bij dezelfde lage toeren.

Dit wordt mogelijk gemaakt door Turbo Compound-technologie, die gebruik maakt van een extra turbine na de turbolader om overtollige energie van de uitlaatgassen te hergebruiken. Deze energie wordt direct op de krukas omgezet in koppel, en levert een krachtige en uiterst zuinige motor op.

 

D13K420 (309 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 

420 pk 

Maximaal koppel bij 860-1400 t/min 

2100 Nm 

D13K460 (345 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 

460 pk 

Maximaal koppel bij 900-1400 t/min 

2300 Nm  

D13K460TC (345 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 900-1300 t/min

2600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1530–1800 t/min

500 pk 

Maximaal koppel bij 980-1270 t/min

2500 Nm 

D13K500TC (368 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min

500 pk

Maximaal koppel bij 900-1300 t/min

2800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Maximaal vermogen bij 1450-1800 t/min 

540 pk 

Maximaal koppel bij 1000-1450 t/min

2600 Nm 

G13C420 (309 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min

420 pk

Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min

2100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min

2300 Nm

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

Specificaties

Type

Hoogste versnelling

Motorkoppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

AT2412F Direct  2400 44
AT2612F Direct  2600 100
ATO2612F Overdrive  2600 100
AT2412G Direct  2400 44
AT2612G Direct  2600 100
ATO2612G Overdrive  2600 100
AT2812G Direct  2800 60
ATO3112G Overdrive  3150 100

Specificaties I-Shift Dual Clutch

Type 

Hoogste versnelling 

Motorkoppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

SPO2812

Overdrive

2800

80

Achterassen

Type 

As

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Max. as-/tandemstelbelasting (ton)

Maximaal treingewicht (ton)

Enkele reductie

         

RSS1244B

Solo

Hypoïde

2800

12

44

RSS1344C/D

Solo

Hypoïde

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoïde

2800

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoïde

2800

13

52

RSS1360

Solo

Hypoïde

3550

13

60

RSS1370A/B

Solo

Hypoïde

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3550

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoïde

3550

23

100

Naafreductie

         

RSH1370F

Solo

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

38

150

Achterasoverbrenging

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210G

RTH3312B

RTH3815

2.31:1

2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1

2.47:1

2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1

2.64:1

2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1

2.85:1

2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1

3.08:1

3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  

3.36:1

3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  

 

3.70:1     4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    

 

4.11:1       3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    

 

4.63:1       3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    

 

5.29:1       4.11:1** 5.67:1 4.11:1          

 

6.17:1         6.17:1 4.63:1          


* Voor RSS1344D/E
** Voor RSS1370B

Aandrijflijncombinaties

 

D13K380 D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K420TC D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460    

I-Shift

                       

AT2412F

                   

AT2612F

                   

ATO2612F

                   
AT2412G                
AT2612G          
ATO2612G          
AT2812G                      
ATO3112G                      

I-Shift Dual Clutch 

                       

SP02812 

             

Assen met enkele reductie

                       

RSS1244B

     

RSS1344C/D

     

RSS1344E

     

RSS1352A

     

RSS1360

     

RSS1370A/B

     

RTS2370A

     

RTS2310A

     

Assen met naafreductie

                       

RSH1370F

     

RTH2610F

     

RTH3210

         

RTH3312

         

RTH3815

         

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar, voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

Koppelingsonafhankelijke PTO´s

PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER-100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

 

Koppelingsafhankelijke PTO's

PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

Stel uw ideale Volvo FH samen