Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Chassisspecificaties voor de Volvo FH16

  • Chassishoogten
  • Maximale belasting vooras
  • Achtervering
  • Koppelingshoogten, trekkers
  • Trekbalken
  • Brandstoftanks
  • AdBlue-tanks
  • Koppelschotels
  • Volvo Dynamic Steering
  • Naloopassen
  • Voorloopassen
  • Remmen

Chassishoogten

 

Low

ca. 850 mm

Med

ca. 900 mm

High

ca. 1000 mm

X-High

ca. 1200 mm

Maximale belasting vooras (ton)

 

 

Lucht

Blad

Low

7.5

Med

10/20*

9

High

10/20*

10/18**

X-High

10/20**

 

* Met dubbele voorassen (FAL20 op GRAS-GR)
** Met dubbele voorassen (FAA20/FAA21)

Achtervering

 

Type

Assen

Vering

As-/tandemstelbelasting

Reductie

Voor-/naloopassen

Solo

         

RAD-L90

4×2

Paraboolvering/bladveerpakketten

13 t

Enkel/naaf

 

RAD-GR

4×2

Lucht

11,5/13 t

Enkel/naaf

 

RAD-G2

4×2

Lucht (voor de bouw)

13 t

Naaf

 
           

Tandemstel

         

RADT-GR

6×2

Lucht

19/20,5/22,5/23 t

Enkel/naaf

Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)

RAPD-GR

6×2

Lucht

19/22 t

Enkel/naaf

Voorloopas (vast/gestuurd)

RADD-G2

6×4/8×4

Lucht (voor de bouw)

21/23/26 t

Enkel/naaf

 

RADD-BR

6×4/8×4

Paraboolvering

21 t

Enkel/naaf

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraboolvering/conventionele bladvering

23/26 t

Enkel/naaf

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Conventionele bladvering

26/32 t

Naaf

 

RADD-TR3

8×4

Conventionele bladvering

38 t

Naaf

 

RADD-GR

6×4/8×4

Lucht

21/23/26 t

Enkel/naaf

 

RAPDT-GR

8×2

Lucht

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkel/naaf

Voorloopas (gestuurd) + naloopas (vast/gestuurd)

RADDT-GR

8×4/10×4

Lucht

27/33/36 t

Enkel/naaf

Naloopas (gestuurd)

RAPDD-GR

8×4

Lucht

27/30,5/32/35 t

Enkel/naaf

Voorloopas (gestuurd)

RADDT-G2

8×4/10×4

Lucht (voor de bouw)

27/33/36 t

Enkel/naaf

Naloopas (gestuurd)

Hoogten koppelschotel

 

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Framehoogte

Hoogte koppelschotel*

Band

Min. koppelingshoogte

Nominale rijhoogte**

4×2

Low

RAD-GR

266

140

315-60

955

1015

 

Med

RAD-GR

266

140

315-70

1014

1075

 

Med

RAD-GR

300

140

315-70

1031

1092

 

High

RAD-GR

266

140

315-80

1056

1147

 

High

RAD-GR

300

140

315-80

1090

1164

6×2

Low

RADT-GR

266

160

315-60

975

1035

 

Med

RADT-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Med

RADT-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

High

RADT-GR

300

150*

315-80

1160

1234

 

Med

RAPD-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Med

RAPD-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

High

RAPD-GR

266

160

315-80

1076

1167

 

High

RAPD-GR

300

160

315-80

1110

1184

6×4

High

RADD-GR

300

150*

315-80

1173

1234

8×4

High

RAPDD-GR

300

160

315-80

1137

1207

 

* +60 millimeter montagehoogte
** Hoogten bij benadering
 

Trekbalken
Centraal gemonteerd, lager gemonteerde trekbalk en onderbouwkoppeling voor middenastrailers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
 

Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1480 liter voor een 4x2-trekker.

AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 100 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.

Koppelschotels
De gecertificeerde montage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.
 

Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.

 

Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de middenpositie, zowel bij voor- als achteruit rijden.

Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen.
 

Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd.

Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.

Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5, 10 of 15 ton.

Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.

EBS medium

EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
 

Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.
 

Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. Alleen voor schijfremmen.
 

Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

Aanvullende opties

Strekrem
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
 

ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.
 

Noodremlicht
Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
 

Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 680 kW.
 

Snelheidsafhankelijke automatische verlaging
Dit systeem brengt de luchtvering van het voertuig boven een bepaalde snelheid automatisch omlaag om de luchtweerstand te beperken.

BEVALT HET? MAAK EEN PROEFRIT

De enige manier om ons dynamische nieuwe chassis te ervaren, is achter het stuur. Uw lokale Volvo Trucks-dealer heeft de sleutels.