Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Chassisspecificaties voor de Volvo FM

 

  • Chassishoogten
  • Maximale belasting vooras
  • Achtervering
  • Hoogten koppelschotel
  • Trekbalken
  • Brandstoftanks
  • AdBlue-tanks
  •  

     

  • Koppelschotels
  • Volvo Dynamic Steering
  • Liftbare tandemas
  • Naloopassen
  • Voorloopassen
  • Remmen 
  •  

    Chassishoogten

    X-Low (trekker)

    ca. 810 mm

    Low

    ca. 850 mm

    Med

    ca. 900 mm

    High

    ca. 1000 mm

    Xhigh

    ca. 1200 mm

    Maximale belasting vooras (ton)

     

    Lucht

    Blad

    X-Low

    8

    Low

    8

    Med

    10/20*

    9

    High

    10/20*

    10/20**

    Xhigh

    -

    10/20**



    * Met dubbele voorassen (FAL20 op GRAS-GR)
    ** Met dubbele voorassen (FAA20/FAA21)

    Achtervering

     Type

    Assen

    Vering

    As-/tandemstelbelasting

    Reductie

    Na-/voorloopassen

    Solo

             

    RAD-L90

    4×2

    Paraboolvering/bladveerpakketten

    13 t

    Enkel/naaf

     

    RAD-GR

    4×2

    Lucht

    11,5/13 t

    Enkel/naaf

     

    RAD-G2

    4×2

    Lucht

    13 t

    Naaf

     

    RAD-G4

    4×2

    Lucht

    11,5/12 t

    Enkelvoudig

     

    Tandemstel

             

    RADT-GR

    6×2/8×2

    Lucht

    19/20,5/22,5/23 t

    Enkel/naaf

    Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)

    RAPD-GR

    6×2

    Lucht

    19/19/22 t

    Enkel/naaf

    Voorloopas (vast/gestuurd)

    RAPD-G4

    6×2

    Lucht

    16 t

    Enkelvoudig

    Vaste voorloopas

    RADD-BR

    6×4/8×4

    Paraboolvering

    20/21 t

    Enkel/naaf

     

    RADD-TR1

    6×4/8×4

    Paraboolvering/bladveerpakketten

    23/26 t

    Enkel/naaf

     

    RADD-TR2

    6×4/8×4

    Bladveerpakket

    26/32 t

    Naaf

     

    RADD-TR3

    6×4/8×4

    Paraboolvering

    38 t

    Naaf

     

    RADD-GR

    6×4/8×4

    Lucht

    17/21/23/26 t

    Enkel/naaf

     

    RADDT-GR

    8×4/10×4

    Lucht

    27/33/36 t

    Enkel/naaf

    gestuurde naloopas

    RAPDD-GR

    8×4

    Lucht

    27/30,5/32/35 t

    Enkel/naaf

    gestuurde voorloopas

    RAPDT-GR

    8×2

    Lucht

    27/30/30,5/31,5/32 t

    Enkel/naaf

    3 assen/gestuurde voorloopassen en gestuurde of vaste naloopas

    Hoogten koppelschotel

    Aandrijving

    Chassis

    Vering

    Framehoogte

    Hoogte koppelschotel*

    Band

    Min. koppelingshoogte**

    Nominale rijhoogte**

    4×2

    X-Low

    RAD-GR

    266

    140

    295/55

    867

    912

     

    X-Low

    RAD-GR

    266

    140

    295/60

    887

    932

     

    Low

    RAD-GR

    266

    140

    315/60

    955

    1015

     

    Med

    RAD-GR

    266

    140

    315/70

    1014

    1075

     

    Med

    RAD-GR

    300

    140

    315/70

    1031

    1092

     

    High

    RAD-GR

    266

    140

    315/80

    1056

    1147

     

    High

    RAD-GR

    300

    140

    315/80

    1090

    1164

    6×2

    Low

    RADT-GR

    266

    160

    315/60

    975

    1035

     

    Med

    RADT-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Med

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    High

    RADT-GR

    300

    150*

    315/80

    1160

    1234

     

    Med

    RAPD-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Med

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    High

    RAPD-GR

    266

    160

    315/80

    1076

    1167

     

    High

    RAPD-GR

    300

    160

    315/80

    1110

    1184

    6×4

    High

    RADD-GR

    300

    150*

    315/80

    1173

    1234

    8×4

    High

    RAPDD-GR

    300

    160

    315/80

    1137

    1207


    * +60 mm montagehoogte.
    ** Hoogten bij benadering.

    Trekbalken
    Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
     

    Brandstoftanks
    Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1480 liter voor een 4 x 2-trekker. LNG-tanks met een inhoud van 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) en 205 kg (495 l). Voor dubbele voorassen EU6 kunststof brandstoftank tussen voorassen.
     

    AdBlue-tanks
    Kunststof. Inhoud van 32 tot 100 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule. 
     

    Koppelschotels
    De gecertificeerde montage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.
     

    Remmen
    Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.

     

    Volvo Dynamic Steering
    Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de middenpositie, zowel bij voor- als achteruit rijden.

    Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen.

    Extra actieve stuurfuncties zoals persoonlijke instellingen met de mogelijkheid om de stuurweerstand aan te passen om de rit nog aangenamer en veiliger te maken.
     

    Liftbare tandemas
    Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. 

    Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.
     

    Naloopassen
    Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5, 10 of 16 ton.
     

    Voorloopassen
    Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.

    EBS Medium

    EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket.

    EBS-statusmonitor
    EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

    Hill Start Aid
    De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.

    Remslijtage analyse
    Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. Alleen voor schijfremmen.

    Automatisch loszetten van parkeerrem
    De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

    Aanvullende opties

    Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:

    Strekrem
    Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.

    ESC (Electronic Stability Control)
    Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.

    Noodremlicht
    Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.

    Hydraulische retarder
    Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.

    BEVALT HET? MAAK EEN PROEFRIT

    De enige manier om ons dynamische nieuwe chassis te ervaren, is achter het stuur. Uw lokale Volvo Trucks-dealer heeft de sleutels.