FA-LOW | Lage vooras voor gemiddelde chassishoogte, asbelasting tot 9/18 ton. |
FA-MED | Middelhoge vooras voor gemiddelde chassishoogte, asbelasting tot 10/20 ton. |
FA-HIGH | Hoge vooras voor chassishoogte High en X-High, asbelasting tot 10/20 ton. |
FA-XHIGH | Extra hoge vooras voor extra hoge chassishoogte, asbelasting tot 10/20 ton. |
FA-XXHIGH | Aangedreven vooras, asbelasting tot 10/20 ton. |
Dubbele voorassen - FA-HIGH/FA-XHIGH | Leverbaar met 8×2-, 8×4- en 10×4-configuraties, asbelasting tot 20 ton. |
Type | Asconfiguratie | Soort vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Overige assen |
---|---|---|---|---|---|
Solo | |||||
RAD-L90 | 4×2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf | |
RAD-GR | 4×2 | Lucht | 13 t | Enkel/naaf | |
RAD-G2 | 4×2 | Lucht | 13 t | Naaf | |
RAD-G4 | 4×2 | Lucht | 12 t | Enkelvoudig |
|
RAD-L90 | 4×4 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Naaf | |
RAD-G2 | 4×4 | Lucht | 13 | Naaf |
|
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6×2/8×2 | Lucht | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Vaste/gestuurde/zelfsturende naloopas |
RAPD-GR | 6×2 | Lucht | 16/19/22 t | Enkel/naaf | Vaste/gestuurde voorloopas |
RAPD-G4 | 6×2 | Lucht | 16 t | Enkelvoudig | Vast |
RADD-G2 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Lucht | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Paraboolvering | 20/21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Bladveerpakket | 26/32 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Lucht | 17/21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×6 | Paraboolvering | 21 t | Naaf | |
RAPDT-GR | 8×2 | Lucht | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | 3 assen/gestuurde voorloopassen en gestuurde of vaste naloopas |
RADD-TR3 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Paraboolvering | 38 t | Naaf | |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | gestuurde naloopas |
RAPDD-GR | 8×4 | Lucht | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | gestuurde voorloopas |
RADDT-G2 | 8×4/10×4/10×6 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | 3 assen/gestuurde naloopas |
RADD-TR1 | 6×6/8×6 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 26 t | Naaf | |
RADD-TR2 | 6×6/8×6 | Bladveerpakket | 26/32 t | Naaf |
Trekbalken
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekhaken kunnen worden gemonteerd met tussenruimten van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1,480 liter voor een 4 x 2-trekker.
Voor dubbele voorassen kunststof EU6-brandstoftank tussen voorassen.
AdBlue-tanks
Kunststof. Inhoud van 32 tot 100 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule.
Koppelschotels
Gecertificeerde installatie maakt een belasting tot 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.
Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.
EBS is standaard op alle specificaties.
Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de middenpositie, zowel bij voor- als achteruit rijden.
Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, behalve die met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en 10×6).
Extra actieve stuurfuncties zoals persoonlijke instellingen met de mogelijkheid om de stuurweerstand aan te passen om de rit nog aangenamer en veiliger te maken.
Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd.
Liftbare tandemas is beschikbaar voor luchtgeveerde 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.
Automatic Traction Control (ATC)
Activeert automatisch de aandrijving op de vooras wanneer dat nodig is en ontkoppelt deze wanneer het terrein dat toelaat, met brandstofbesparing en een betere manoeuvreerbaarheid als resultaat. ATC is standaard op alle Volvo FMX-configuraties met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en 10×6).
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5, 10 of 16 ton.
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.
Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. Alleen voor schijfremmen.
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
Strekrem
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compacte retarder met een maximaal effect van 440 kW.