Voertuigen met het stuur links moeten dezelfde uitrusting hebben als voertuigen met het stuur rechts. Spiegels, camera's en sensoren moeten op de juiste manier worden gemonteerd om rekening te houden met de dode hoek.
Camerabewakingssystemen moeten erop gericht zijn de resterende dode hoek van het voertuig aan de nabije kant volledig te elimineren of te minimaliseren, voor zover praktisch en mogelijk.
Monitoren in de cabine moeten idealiter dicht bij een raamrand of een bestaande spiegellocatie worden geplaatst (zonder het zicht door het raam te belemmeren) om de tijd te beperken die de bestuurder nodig heeft om zijn ogen van andere belangrijke zichten te houden om de monitor te scannen. Monitoren die alleen bedoeld zijn om blinde vlekken weer te geven die verband houden met manoeuvreren bij lage snelheid (d.w.z. geen camera's die de spiegel vervangen), kunnen worden uitgeschakeld bij snelheden boven 20 mph (circa 30 km/u).
Sensoren op bakwagens moeten een dekking bieden van zes meter aan de zijkant of één meter vanaf de achterkant van het voertuig, afhankelijk welke van beide het kleinst is. Sensoren mogen niet geactiveerd worden door objecten langs de weg of stilstaande voertuigen. In het geval van trekkers moeten ze op een geschikte plaats worden gemonteerd om voldoende dekking te bieden, maar activering door het scharnieren van de aanhangwagen moet te allen tijde worden voorkomen.
Sensorsystemen moeten werken ongeacht of de richtingaanwijzers zijn geactiveerd en kunnen worden uitgeschakeld bij snelheden boven 30 km/u.
Het volume van de akoestische waarschuwing, gemeten op één meter afstand, moet tussen 65 en 88 decibel / dB (A) zijn. Het apparaat moet een handmatige aan / uit-schakelaar hebben voor gebruik tussen 23:30 en 07:00 uur.
Externe stickers en markeringen mogen niet aanstootgevend zijn en mogen geen instructieadvies geven aan mensen die lopen en fietsen. De grootte van de tekst moet leesbaar zijn voor een fietser of voetganger op een redelijke afstand van het voertuig.
Volvo Trucks biedt een complete en goedgekeurde set veiligheidssystemen (Safe Systems) aan waarmee u gegarandeerd een DVS-vergunning kunt aanvragen.