Trucks

Wat zijn de eisen rondom veiligheidssystemen (Safe Systems) voor aanvraag van een DVS-vergunning?

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Vanaf 1 maart 2021 beschikt Londen over ’s werelds eerste Direct Vision Standard (DVS) voor zware voertuigen. In de eis moeten alle zware voertuigen boven de 12 ton een veiligheidsvergunning hebben om in Groot-Londen te mogen rijden. Een goed zichtveld is de voornaamste eis binnen de vergunning. Indien geen sterclassificatie (1-5) wordt behaald, dient het voertuig te beschikken over een goedgekeurd veiligheidssysteem (Safe System). Maar wat zijn de eisen waaraan zo’n systeem moet voldoen?
Wat zijn de eisen rondom veiligheidssystemen (Safe Systems) voor aanvraag van een DVS-vergunning?

Overzicht van Safe System-vereisten voor voertuigen zonder sterren:
 

  1. Spiegel van klasse V moet aan de zijkant van het voertuig worden gemonteerd
  2. Een spiegel van klasse VI moet aan de voorzijde van het voertuig worden gemonteerd
  3. Zijdelingse onderrijbeveiliging (sideguards of side protection underrun) moet aan beide zijden van het voertuig worden aangebracht (behalve waar dit onpraktisch is of onmogelijk blijkt)
  4. Externe stickers en markeringen moeten op voertuigen worden aangebracht om kwetsbare gebruikers te waarschuwen voor de gevaren rond het voertuig
  5. Een sensorsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor de aanwezigheid van een kwetsbare weggebruiker, moet naast het voertuig worden aangebracht
  6. Er moet een hoorbare voertuigmanoeuvreerwaarschuwing zijn aangebracht om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen wanneer een voertuig afslaat
  7. Een volledig operationeel camerabewakingssysteem moet naast het voertuig worden aangebracht


Voertuigen met het stuur links moeten dezelfde uitrusting hebben als voertuigen met het stuur rechts. Spiegels, camera's en sensoren moeten op de juiste manier worden gemonteerd om rekening te houden met de dode hoek.

Voorschriften voor camera’s en monitoringssystemen:

Camerabewakingssystemen moeten erop gericht zijn de resterende dode hoek van het voertuig aan de nabije kant volledig te elimineren of te minimaliseren, voor zover praktisch en mogelijk.

Monitoren in de cabine moeten idealiter dicht bij een raamrand of een bestaande spiegellocatie worden geplaatst (zonder het zicht door het raam te belemmeren) om de tijd te beperken die de bestuurder nodig heeft om zijn ogen van andere belangrijke zichten te houden om de monitor te scannen. Monitoren die alleen bedoeld zijn om blinde vlekken weer te geven die verband houden met manoeuvreren bij lage snelheid (d.w.z. geen camera's die de spiegel vervangen), kunnen worden uitgeschakeld bij snelheden boven 20 mph (circa 30 km/u).

Voorschriften voor sensoren:

Sensoren op bakwagens moeten een dekking bieden van zes meter aan de zijkant of één meter vanaf de achterkant van het voertuig, afhankelijk welke van beide het kleinst is. Sensoren mogen niet geactiveerd worden door objecten langs de weg of stilstaande voertuigen. In het geval van trekkers moeten ze op een geschikte plaats worden gemonteerd om voldoende dekking te bieden, maar activering door het scharnieren van de aanhangwagen moet te allen tijde worden voorkomen.

Sensorsystemen moeten werken ongeacht of de richtingaanwijzers zijn geactiveerd en kunnen worden uitgeschakeld bij snelheden boven 30 km/u.
 

Voorschriften voor geluidswaarschuwingen:

Het volume van de akoestische waarschuwing, gemeten op één meter afstand, moet tussen 65 en 88 decibel / dB (A) zijn. Het apparaat moet een handmatige aan / uit-schakelaar hebben voor gebruik tussen 23:30 en 07:00 uur.


Voorschriften voor stickers en markeringen:

Externe stickers en markeringen mogen niet aanstootgevend zijn en mogen geen instructieadvies geven aan mensen die lopen en fietsen. De grootte van de tekst moet leesbaar zijn voor een fietser of voetganger op een redelijke afstand van het voertuig.

Volvo Trucks biedt een complete en goedgekeurde set veiligheidssystemen (Safe Systems) aan waarmee u gegarandeerd een DVS-vergunning kunt aanvragen.

Anderen bekeken ook