I-Shift is de automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks die is ontworpen om het rijden eenvoudiger, veiliger en comfortabeler te maken. Elk schakelmoment verloopt automatisch perfect getimed. Met een reeks nieuwe rijprogramma's kunt u I-Shift afstemmen op uw eisen. En afhankelijk van het truckmodel zijn er uitvoeringen van I-Shift die nieuwe mogelijkheden bieden, zoals I-Shift met kruipversnellingen en I-Shift Dual Clutch.
I-Shift is gebaseerd op een 'klassieke' ongesynchroniseerde, handgeschakelde versnellingsbak, vandaar de compacte vormgeving en de hoge efficiency. De ware magie zit in de intelligente elektronische regeleenheid, die de koppeling bedient en voor het schakelen zorgt. Door constant gegevens over de snelheid, het gewicht, de hellingshoek en het vereiste koppel te analyseren, wordt elke schakeling uiterst precies uitgevoerd. Het systeem communiceert bovendien met de motor, waardoor de toerentallen en de remmen worden aangepast voor optimale prestaties.
I-Shift is beschikbaar voor de Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX en Volvo FE.
Als u met lage snelheden op ruw terrein rijdt en nauwkeurige controle over zowel het motorkoppel als het remvermogen nodig hebt, is de terreinrem een handige optie. Die geeft uw truck de functionaliteit van rijden met één pedaal doordat u zowel de gasklep van de motor als de wielremmen kunt bedienen met alleen het gaspedaal. Dit helpt u uw truck te stoppen en te positioneren met een wiel op een rots of een ander obstakel zonder weg te glijden. De terreinrem is leverbaar voor de Volvo FH16 en Volvo FMX en is actief tot 4 km/u.
Als u vaak manoeuvreert en schakelt tussen vooruit en achteruit, wordt de functie Veranderen van rijrichting voor I-Shift uw beste vriend. Hiermee kunt u vooruit rijden, naar achteruit schakelen en het remvermogen regelen met het gaspedaal zonder het rempedaal te gebruiken. Vanzelfsprekend werkt het ook andersom bij het schakelen van achteruit naar vooruit rijden. Deze functie is actief bij snelheden tot 20 km/u.
I-Shift biedt een geavanceerd tractiesysteem dat de tractie en het startvermogen verbetert, zowel op de weg als off-road. Dit wordt mogelijk gemaakt door het motorkoppel snel aan te passen om wielspin te verminderen. Het systeem werkt voor zowel achterassen met sperdifferentieel als achterassen zonder sperdifferentieel.