Het is geen geheim dat brandstof de grootste kostenpost vormt voor een transportbedrijf. Voor veel transporteurs maakt dit minstens 1/3 uit van hun totale kosten. Hoe valt het brandstofverbruik dus te verbeteren? U moet weten wat de belangrijkste factoren zijn en hoe deze een rol spelen. Op deze pagina leest u waarnaar u moet kijken als u uw brandstofkosten wilt verlagen: van truckspecificatie en onderhoud tot chauffeursprestaties en wagenparkbeheer.
Een inleiding bij de belangrijkste factoren voor brandstofbesparing.
De aandrijflijn is een van de belangrijkste factoren voor het brandstofverbruik van een truck. Als deze eenmaal is gespecificeerd, ligt een groot deel van het brandstofverbruik van uw truck vast. Het is dus essentieel om de juiste te kiezen. Hoewel elk onderdeel van de aandrijflijn een verschil uitmaakt, van de achteras tot en met de tranmissieolie, zijn motor, versnellingsbak en cruisecontrol de drie componenten met de grootste impact.
Nu zijn al deze componenten dankzij recente technologische ontwikkelingen al uiterst efficiënt. Turbo Compound-motoren (zoals de D13TC) leveren veel vermogen en een gunstiger brandstofverbruik dan eSCR's, en verminderen ook het gebruik van AdBlue aanzienlijk. Een geautomatiseerde versnellingsbak zoals I-Shift maakt gebruik van realtime rijgegevens voor uiterst nauwkeurig schakelen. En de invoering van voorspellende cruisecontrol (I-See) betekent dat chauffeurs zelfs op heuvelachtig terrein hun voet van het gaspedaal kunnen halen om nog meer brandstof kunnen besparen.
Bekijk deze oplossingen voor de optimale aandrijflijn.
De luchtweerstand is nog zo'n specificatiefactor die van grote invloed is op het brandstofverbruik van trucks. De prestaties kunnen door van alles worden beïnvloed, van externe accessoires tot spiegels en voorspoilers, maar de belangrijkste zijn:
Dus hoe zijn aerodynamische prestaties van een truck te verbeteren? Wat betreft de cabines maken de hoogte, de dakhoek en het ontwerp allemaal een verschil uit. En hoe zit het met de dak- en zijspoilers van de cabine, chassisskirts en spatschermwelving? Deze zorgen allemaal voor een gunstiger brandstofverbruik. De dakspoiler moet echter wel meteen in de fabriek worden gemonteerd. Als deze maar 5 cm te laag of 10 cm te hoog wordt gemonteerd, is dat van invloed op de mogelijke brandstofbesparing. En wat betreft trailers: het is essentieel dat ze in topconditie worden gehouden met de wielen correct uitgelijnd.
De rolweerstand is de op twee na grootste specificatiefactor die van invloed is op het brandstofverbruik. Dit wordt voornamelijk bepaald door:
Maak voor het verminderen van de rolweerstand gebruik van brandstof geoptimaliseerde banden in plaats van 'multifunctionele' banden. En zorg ervoor dat u niet rijdt met banden met een te lage spanning of slecht uitgelijnde assen. Een verkeerde uitlijning leidt tot instabiliteit bij het sturen en zorgt ervoor dat de truck meer ruimte op de weg inneemt, aangezien de wielen niet hetzelfde spoor volgen. Dit verhoogt de luchtweerstand, wat het brandstofverbruik verslechtert.
Met de juiste services kunt u het brandstofverbruik eenvoudig bijhouden en verbeteren, en uw wagenpark in topconditie houden.
Investeren in uw chauffeurs is net zo belangrijk als investeren in uw trucks. Waarom? Omdat ervaren en gemotiveerde chauffeurs productiever blijken, en efficiënter en veiliger rijden. Om brandstof te besparen kan een chauffeur het beste goede gewoonten ontwikkelen met betrekking tot:
Andere factoren zijn anticiperend rijden, stationair draaien en rijden in stadsverkeer. De zekerste manier om de prestaties van chauffeurs, en daarmee uw bedrijfsresultaat, te verbeteren is kiezen voor onze chauffeurstrainingen. Naast dat u met trainingen brandstof bespaart, kunnen ze ook de productiviteit verhogen, de kennis over de sector bij uw chauffeurs vergroten, de veiligheid verbeteren en ervoor zorgen dat u de beste chauffeurs aantrekt en behoudt.