Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Brandstof besparen: alles wat transportbedrijven moeten weten

Leestijd: 14 min Leestijd: 14 min
Brandstof besparen: het is zowel de grootste als de belangrijkste uitdaging van veel transportbedrijven. Vanwege de grote hoeveelheden brandstof die er jaarlijks door transportbedrijven worden verbruikt, kunnen ogenschijnlijk minimale verlagingen van het brandstofverbruik per truck enorme positieve effecten hebben op de totale brandstofkosten van het bedrijf. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten over brandstofverbruik en hoe u de benodigde besparingen voor uw bedrijf kunt realiseren.
Op deze pagina vindt u alles over brandstofverbruik en het verlagen van uw brandstofkosten

Waarom brandstofverbruik verminderen?

Er zijn twee belangrijke redenen om het brandstofverbruik van uw trucks te verminderen. Allereerst levert het een aanzienlijke kostenbesparing op wanneer u het voor elkaar krijgt om uw brandstofverbruik structureel terug te dringen. Dit geldt voor eigenrijders (transportbedrijven met één tot enkele trucks), maar zeker voor bedrijven met grote aantallen trucks in de vloot.

Naast de kostenbesparingen die u kunt realiseren, kunt u door brandstof te besparen de CO2-uitstoot van uw trucks aanzienlijk verminderen. Met elke liter diesel die u minder verbruikt, bespaart u 2,6 kg CO2-uitstoot. Ondanks dat het verminderen van CO2-uitstoot niet direct zichtbaar is in uw portemonnee, helpt u mee de CO2-doelstellingen van de EU te behalen en daarmee verdere klimaatverandering tegen te gaan.

 

Voor welke bedrijven is brandstof besparen belangrijk? Voor welke niet?

Het realiseren van een zo laag mogelijk brandstofverbruik is voor het ene transportbedrijf belangrijker dan voor het andere. Transportbedrijven die actief zijn in het internationaal transport van bijvoorbeeld stukgoederen, hechten doorgaans meer waarde aan brandstofverbruik dan zwaartransportbedrijven, waar de focus vaak meer ligt op de prestaties van de truck. Daarnaast kan de grootte van het transportbedrijf een rol spelen. Zo zijn veel transportondernemingen die een vloot hebben van enkele tientallen tot zelfs honderden trucks doorgaans doordrongen van het belang van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Iedere (kleine) besparing per truck kan namelijk grote gevolgen hebben voor het hele bedrijfsresultaat.

Voor welke bedrijven is brandstof besparen belangrijk? Voor welke niet?

Welke factoren hebben invloed op het brandstofverbruik?

Over het algemeen zijn er drie groepen factoren die het brandstofverbruik van een truck bepalen:


• De specificatie van de truck
• De vrachtwagenchauffeur
• Externe factoren


Ieder van deze categorieën bevat verschillende factoren die het brandstofverbruik beïnvloeden. Deze worden hieronder beschreven.

 

De invloed van de specificatie

De specificatie van een vrachtwagen bepaalt 60-65% van het brandstofverbruik. Anders gezegd: wanneer uw truck eenmaal gespecificeerd is, kunt u 60-65% van de factoren die het brandstofverbruik zullen gaan beïnvloeden, niet meer veranderen. Dit geeft eens te meer aan dat een doordachte en op maat gemaakte specificatie van uw truck van cruciaal belang is. We leggen u graag uit waar u op moet letten bij het specificeren van een zuinige truck. De volgende specificatiefactoren zijn van grote invloed op het uiteindelijke verbruik:


• Aandrijflijn (o.a. motorvermogenCruise Control, Predictive Cruise Controlversnellingsbakachterasratiotype achterasolietemperatuurhulpremmen en regeneratie)
• Rolweerstand (o.a. type banden, bandenspanning, bandenlabelswieluitlijning en asconfiguratie)
Aerodynamica (o.a. cabinekeuze, dakspoilers, zijfenders en -skirts, snelheidsafhankelijke chassisverlaging, type trailer en externe accessoires)

Verder verminderen aerodynamische factoren zoals efficiënte spiegels, een voorspoiler, aerodynamische chassisskirts, dichte velgen en aerodynamische wieldoppen het brandstofverbruik stuk voor stuk met enkele tienden. Een verstelbare koppelschotel biedt nog meer mogelijkheden voor aerodynamische efficiency; hoe dichter de trailer achter de cabine gekoppeld is, hoe lager de luchtweerstand.

De specificatie van een vrachtwagen bepaalt 60-65% van het brandstofverbruik. De specificatie van een vrachtwagen bepaalt 60-65% van het brandstofverbruik.

Overige voertuigspecificaties met een kleine tot middelgrote invloed op het brandstofverbruik

Een samenvatting van de overige voertuigspecificaties die een middelgrote invloed hebben op de brandstofefficiency:

Standairco

Het kan raadzaam zijn goed te onderzoeken wat de risico's zijn van niet-originele onderdelen met betrekking tot brandstofverbruik. Zo weegt het volledig geïntegreerd standaircosysteem 'I-Park Cool' minder dan alternatieve koelers op de markt. De aerodynamische vormgeving van de cabine blijft behouden, waardoor er geen nadelige invloed is op het brandstofverbruik. In vergelijking tot een extern gemonteerde standairco, levert de betere aerodynamica van I-Park Cool een verbetering van het brandstofverbruik op van 0,8%. Bovendien kan het stationair draaien worden beperkt.

Luchtcompressor

De luchtcompressor is waarschijnlijk het meest gevoelige onderdeel, maar dat geldt met name wanneer er sprake is van een lekkage. Door in plaats van een regulier model te kiezen voor een ontkoppelbare compressor, is een brandstofbesparing van circa 0,2–0,5% mogelijk (afhankelijk van de cyclus en toepassing).


Variabele stuurbekrachtigingspomp

De variabele stuurbekrachtigingspomp kan een positief effect hebben op het brandstofverbruik van zo'n 0,2%.

Brandstoftanks

Kleinere brandstoftanks kunnen enkele tienden aan brandstofbesparing opleveren, omdat er niet onnodig veel brandstof meegesleept wordt. Iedere 700 kg gewichtsbesparing levert ongeveer 1% brandstofbesparing op.


Lichtgewicht onderdelen

Lichtgewicht onderdelen zoals aluminium velgen kunnen in totaal enkele tienden aan brandstof besparen, maar maken bovendien een hoger laadgewicht mogelijk en zorgen zo voor een verbeterde productiviteit. Een gewichtsbesparing van 100 kg resulteert in 0,1–0,2% brandstofbesparing.


Elektrische apparaten

Elektrische verbruikers (zoals een koelkast, airconditioning, magnetron en laptop) zorgen ervoor dat de accu's tijdens het rijden weer moeten worden opgeladen door de dynamo, wat een negatieve invloed heeft op het brandstofverbruik. In het ergste geval kan dit leiden tot onnodig stationair draaien om de accu's opnieuw op te laden.

De invloed van de chauffeur

De impact van een ondermaats presterende chauffeur kan soms van grotere invloed op het brandstofverbruik zijn dan een niet optimaal gespecificeerde truck. Doorgaans is er een verschil van 5-10% brandstofverbruik zichtbaar tussen de gemiddelde en beste chauffeurs, maar in sommige gevallen loopt het verschil op tot wel 15%. Dit is vergelijkbaar met de besparing die bijvoorbeeld een air flow-pakket kan opleveren (tot 9%). Met andere woorden: er is een enorm besparingspotentieel als het op het rijgedrag van de chauffeur aankomt. Vrachtwagenchauffeurs hebben invloed op de volgende factoren, die op hun beurt van invloed zijn op het uiteindelijke verbruik:


Kruissnelheid
Gebruik cruise control + ecostanden/Drive Modes
Toerental
Remstrategie in steden
Anticiperend rijden
Remgedrag
Luchtlekkage

Brandstofbesparing door vrachtwagenchauffeurs

Overige acties van de chauffeur met een middelgrote invloed op het brandstofverbruik

Naast bovengenoemde factoren hebben zijn er nog enkele andere gedragingen van de chauffeur die invloed hebben op de brandstofefficiency:
 

Stationair draaien

Onnodig stationair draaien heeft een negatief effect op het brandstofverbruik en moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Een voorbeeld hiervan is wanneer de chauffeur de motor laat draaien tijdens de lunch om zo de ingestelde temperatuur vast te houden. Voor sommige bedrijven heeft stationair draaien zelfs een grote in plaats van middelgrote invloed, aangezien dit verantwoordelijk kan zijn voor maar liefst 15% van de brandstofrekening.

Het opnieuw starten van de motor is dus mogelijk een efficiënt alternatief voor langer dan 30 seconden stationair draaien. De functie voor het automatisch uitzetten van de motor bij stationair draaien, zet de motor uit na een of twee en een halve minuut stationair draaien.


Airconditioning

De airconditioning kan efficiënt worden gebruikt bij nieuwe Volvo-trucks. Houd er op warme dagen rekening mee dat hoe kouder de binnentemperatuur wordt ingesteld, hoe meer energie (brandstof) er wordt gebruikt. Houd de ramen gesloten wanneer u de airconditioning gebruikt. Wanneer de truck langere tijd in de zon geparkeerd staat (ongeveer een half uur), dan kan het voordelig zijn de gordijnen omlaag te doen.
 

Conditie radiateur

De conditie van de radiateur is eveneens van belang, aangezien een verstopte warmtewisselaar ervoor zorgt dat de ventilator vaker moet worden ingeschakeld (op warme dagen en/of bij veeleisende cycli), wat een meerverbruik van tot 1% kan veroorzaken. Door de radiateur goed te onderhouden, bespaart u brandstof.

De invloed van externe factoren

Naast de invloed van de voertuigspecificatie en het rijgedrag van de vrachtwagenchauffeur, zijn er verschillende externe factoren die het brandstofverbruik beïnvloeden. Over het algemeen heeft van de externe factoren het totale voertuiggewicht de grootste invloed op het brandstofverbruik, maar de volgende factoren zijn eveneens van invloed:


Transportcycli en gewicht
Routes, verkeer en wegomstandigheden
• Weersomstandigheden
Brandstofkwaliteit

Externe factoren zoals de transportcycli hebben een grote invloed op het brandstofverbruik van uw truck.

Wie kan het brandstofverbruik terugdringen?

Er zijn verschillende partijen die het brandstofverbruik van uw trucks kunnen beïnvloeden. We lichten ze hieronder toe:
 

Wie kan het brandstofverbruik terugdringen?
Brandstofbesparing door truckfabrikanten

Truckfabrikanten zoals Volvo Trucks zijn doorlopend bezig om hun trucks brandstofefficiënter te maken, het liefst met zo min mogelijk impact op de rijprestaties van de trucks. De grootste invloed hierop wordt uitgeoefend door de motor. Motoren zoals de D13 Euro 6 Step D-motor kunnen een laag brandstofverbruik voor u realiseren, maar voor een optimaal brandstofverbruik kunt u zich het best richten op Turbo Compound-technologie. Zo kunt u met de Volvo FH I-Save tot 7% brandstof besparen t.o.v. een D13 Euro 6 Step D-motor, terwijl u 300 Nm extra koppel krijgt.

Ook richten fabrikanten zich op de aerodynamica van de truck, om de luchtweerstand zo klein mogelijk te maken (zie ook de hierboven beschreven informatie over aerodynamica). Ook het steeds lichter maken van trucks kan belangrijke voordelen bieden. Tot slot kan veel winst worden behaald met fleet management-software en fleetsoftware.

Truckfabrikanten werken voortdurend aan het terugdringen van het brandstofverbruik van hun trucks, bv. met Turbo Compound-technologie. Truckfabrikanten werken voortdurend aan het terugdringen van het brandstofverbruik van hun trucks, bv. met Turbo Compound-technologie.

Brandstofbesparing door vrachtwagenchauffeurs

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen, hebben chauffeurs een grote invloed op het brandstofverbruik van de truck. Het loont daarom de moeite om te investeren in het structureel verbeteren van het rijgedrag van de chauffeur. Een optimaal inzicht in de factoren die het brandstofverbruik beïnvloeden, en in de werking van de truck, is cruciaal voor het terugdringen van het brandstofverbruik door de chauffeur. De meest effectieve manier om beide inzichten op te doen is een Code 95-chauffeurstraining Zuinig Rijden van de fabrikant zelf, vanwege de optimale kennis van het voertuig. In veel gevallen wordt namelijk niet alles uit het voertuig gehaald, vanwege een gebrek aan de juiste kennis.

Willem-Jan Majoor traint al bijna 30 jaar vrachtwagenchauffeurs.
Het verschil tussen een goed getrainde chauffeur en een gemiddelde chauffeur kan wel 10% bedragen. Maar er zijn chauffeurs die erin slagen om wel 40% brandstof te besparen.

Brandstofbesparing door directie, fleetmanagers, inkopers, planners en fuel coaches

Na het volgen van een chauffeurstraining Zuinig Rijden is er voor de chauffeur maar één ding van belang: de zuinige rijstijl vasthouden. Te vaak zien we echter dat chauffeurs heel snel weer terugvallen op hun oude, niet-zuinige rijstijl. Herkenbaar?

Transportbedrijven die één van hun werknemers (vaak een planner of wagenparkbeheerder) inzetten als chauffeursmentor voor het monitoren van zuinig rijgedrag (bv. met behulp van fleet management-software), presteren aanmerkelijk beter dan bedrijven die dat niet doen. Wanneer u met uw bedrijf hierin wilt investeren omdat u de langetermijnvoordelen ziet, raden we u aan deze Code 95-mentortraining Fuel Coaching te volgen. 

Het besparen van brandstof is dus een teamprestatie. Er zijn namelijk verschillende rollen binnen een transportbedrijf die invloed hebben op het brandstofverbruik. Wilt u weten of uw organisatie op de juiste manier is ingericht om uw brandstofkosten structureel terug te dringen? Download gratis onze whitepaper over de verschillende rollen die van belang zijn voor het terugdringen van de brandstofkosten van uw organisatie.

Brandstofvermindering door Fleet Managers

Alternatieve brandstoffen

In tegenstelling tot fossiele brandstoffen zoals diesel, voegen CO2-neutrale brandstoffen geen kooldioxide toe aan de atmosfeer. CO2-neutrale transporten worden aangedreven door brandstoffen die zijn geproduceerd op basis van hernieuwbare grondstoffen, zoals biomassa. Volvo Trucks bestudeert en evalueert al jarenlang alle mogelijke alternatieve brandstoffen. Dit gebeurt aan de hand van de volgende criteria:

 

1. Impact op het klimaat
2. Energie-efficiency
3. Efficiënt gebruik van het land
4. Brandstofpotentieel
5. Voertuigaanpassing
6. Brandstofkosten
7. Brandstofinfrastructuur

Wilt u weten wat de verschillen tussen deze brandstoffen zijn en welke op de hierboven genoemde criteria het best scoren? U ontdekt het binnenkort in onze handige whitepaper over alternatieve brandstoffen. Hou hiervoor deze pagina en onze social media-kanalen in de gaten. Mis ook niets via ons e-mailnieuws.

Overzicht alternatieve brandstoffen voor trucks. Overzicht alternatieve brandstoffen voor trucks.

LNG: het beste alternatief voor internationaal transport

Op basis van jarenlang experimenteren met verschillende alternatieven voor diesel hebben we kunnen concluderen dat LNG (Liquified Natural Gas) de komende jaren de meest gebalanceerde en mileuvriendelijke brandstof voor internationaal transport (lange afstand) is. Het aardgas dat de basis vormt voor LNG is wereldwijd in grote hoeveelheden aanwezig en stoot 20% minder CO2 uit dan diesel. Wanneer i.p.v. voor bio-LNG wordt gekozen, wordt de uitstoot zelfs tot 100% verminderd. Ook op het gebied van brandstofverbruik biedt LNG voordelen ten opzichte van diesel.

We leggen u hier o.a. graag uit wat LNG precies is, welke LNG-trucks er zijn, waar u LNG kunt tanken en waarom LNG de investering vaak terugverdient.

LNG: het beste alternatief voor internationaal transport

Elektrische vrachtwagens

Wellicht denkt u: waarom maken we niet alle trucks gewoon elektrisch? Een zeer begrijpelijke vraag. Elektriciteit heeft immers een hoog rendement en een lage impact op het klimaat. Willen we voor internationaal transport elektrisch rijden mogelijk maken, is een grote accucapaciteit nodig tegen zo min mogelijk ruimte die de accupakketten innemen in de truck, om het laadvermogen te behouden. Vooralsnog bestaat deze mogelijkheid niet op grote schaal, waardoor elektrische trucks met name geschikt zijn voor stadsdistributie en regionale distributie. Inmiddels hebben verschillende vooroplopende transportbedrijven een elektrische Volvo-truck (Volvo FE Electric of FL Electric) aangeschaft. We vertellen u hier graag alles over elektrische vrachtwagens en elektromobiliteit.

Elektrische trucks zijn met name geschikt zijn voor stadsdistributie en regionale distributie. Elektrische trucks zijn met name geschikt zijn voor stadsdistributie en regionale distributie.

Waterstof-trucks

In de zoektocht naar emissievrije transportoplossingen zijn naast elektrische trucks ook trucks op waterstof onderwerp van gesprek. Veel fabrikanten en ontwikkelaars onderzoeken nog altijd de mogelijkheden van het enorme potentieel van waterstof met brandstofcel. Er zijn echter ook nog steeds veel vragen en onduidelijkheden. Zo worden beide technologieën (elektrisch vs. waterstof met brandstofcel, red.) vaak onterecht als concurrenten van elkaar gezien. Welke rol hebben waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s bij de toekomstige ontwikkeling binnen het transport? Lees meer over vrachtwagens op waterstof in dit artikel.

Tot slot: LZV's (eco-combi's)

LZV's, ofwel 'eco-combi's', zijn vrachtwagencombinaties van maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar. Hiermee zijn ze langer dan reguliere vrachtwagencombinaties. Doordat de stijging van het brandstofverbruik van een LZV niet opweegt tegen de hoeveelheid laadvermogen die wordt gewonnen, is een LZV een uitstekend middel om uw CO2-uitstoot te verlagen en tegelijkertijd kosten te besparen. Bovendien bieden LZV's extra mogelijkheden om met het huidige chauffeurstekort om te gaan.

We vertellen u hier meer over de voordelen van LZV's. Vanwege deze voordelen nemen LZV's snel toe in populariteit, maar er bestaan vaak nog veel onduidelijkheden over de wetgevingen die in de verschillende Europese landen gelden. Daarom hierbij een overzicht van de regels in een aantal belangrijke Europese landen.

LZV's bieden zowel voordelen voor het milieu als voor uw portemonnee. LZV's bieden zowel voordelen voor het milieu als voor uw portemonnee.

Anderen bekeken ook

Press Release