Trucks

Wat is HVO en wat zijn de voor- en nadelen?

| Leestijd: 2 min | Leestijd: 2 min
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO is in feite een tweede generatie biodiesel die kan worden geproduceerd uit een breed scala aan materialen. Tijdens het productieproces wordt waterstof toegevoegd aan plantaardige olie, om een brandstof te creëren die sterk lijkt op conventionele diesel en die en kan worden gebruikt in veel middelzware en zware motoren.
Het klimaatakkoord vereist alternatieve brandstoffen. Een daarvan is HVO. Wat is het en wat zijn de voor- en nadelen?

Voordelen van HVO

• Wat betreft prestaties is HVO vrijwel identiek aan diesel.

• Het kan worden geproduceerd uit diverse grondstoffen, waaronder een groot aantal laagwaardige afvalstoffen die niet kunnen worden gebruikt voor biodiesel.

• Het heeft dezelfde klimaatvoordelen als biodiesel en afhankelijk van het materiaal dat voor de productie is gebruikt (bijvoorbeeld bio-oliën), kan de 'well-to-wheel' (bron tot wiel) CO2-emissie zelfs nog lager zijn.

• Het kan in voertuigen als directe vervanger voor diesel worden gebruikt. Er zijn geen aanpassingen nodig.

• Het heeft niet de technische beperkingen van biodiesel, zoals stolling bij lage temperaturen of de productie van schadelijke organismen in de brandstoftank.

• Dieselraffinaderijen kunnen worden omgebouwd voor de productie van HVO wanneer de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt.

Nadelen van HVO

• Hoewel voor de productie een breder scala aan grondstoffen kan worden gebruikt, zijn de grondstoffen nog altijd beperkt.

• Als het wordt geproduceerd van palmolie of van het afval van de productie van palmolie, kan HVO bijdragen aan ontbossing en hoge CO2-emissies.

• Hoewel de CO2-emissie laag is, gaat de emissie van NOX en fijnstof niet omlaag.

• Momenteel is HVO op de meeste markten duurder dan diesel.