• Wat betreft prestaties is HVO vrijwel identiek aan diesel.
• Het kan worden geproduceerd uit diverse grondstoffen, waaronder een groot aantal laagwaardige afvalstoffen die niet kunnen worden gebruikt voor biodiesel.
• Het heeft dezelfde klimaatvoordelen als biodiesel en afhankelijk van het materiaal dat voor de productie is gebruikt (bijvoorbeeld bio-oliën), kan de 'well-to-wheel' (bron tot wiel) CO2-emissie zelfs nog lager zijn.
• Het kan in voertuigen als directe vervanger voor diesel worden gebruikt. Er zijn geen aanpassingen nodig.
• Het heeft niet de technische beperkingen van biodiesel, zoals stolling bij lage temperaturen of de productie van schadelijke organismen in de brandstoftank.
• Dieselraffinaderijen kunnen worden omgebouwd voor de productie van HVO wanneer de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt.
• Hoewel voor de productie een breder scala aan grondstoffen kan worden gebruikt, zijn de grondstoffen nog altijd beperkt.
• Als het wordt geproduceerd van palmolie of van het afval van de productie van palmolie, kan HVO bijdragen aan ontbossing en hoge CO2-emissies.
• Hoewel de CO2-emissie laag is, gaat de emissie van NOX en fijnstof niet omlaag.
• Momenteel is HVO op de meeste markten duurder dan diesel.