Trucks

Wat is (Bio-)LNG? En waarom is het belangrijker dan ooit?

LNG is 'Liquefied Natural Gas', oftewel vloeibaar aardgas. Bio-LNG (vloeibaar biogas) is gemaakt van gas afkomstig uit organisch materiaal: plantaardige resten of mest bijvoorbeeld. Voor ons is LNG, maar met name Bio-LNG, cruciaal om een bijdrage te leveren aan de Zero Emission-doelstelling van zowel Volvo Trucks als de EU. We leggen graag uit wat LNG en biogas precies is, waarom het een voordeel kan bieden voor zowel het milieu als uw portemonnee en welke (Bio-)LNG-trucks we aanbieden.

Wat is LNG?

LNG staat voor 'Liquefied Natural Gas', oftewel vloeibaar aardgas. Het is als zodanig anders dan LPG, dat een mengsel is van gassen dat als restproduct ontstaat bij olieraffinage.


Aardgas is een van 's werelds snelst groeiende energiebronnen en het is de schoonste fossiele brandstof. Het gas komt uit ondergrondse reservoirs van over de hele wereld en is in een grotere mate aanwezig dan olie.

Aardgas bestaat voornamelijk uit methaan, maar ook uit kleine hoeveelheden ethaan, propaan, butaan en onbrandbare stoffen. Dit wordt in de ruwe vorm gekoeld en vloeibaar gemaakt. Onzuiverheden worden verwijderd en het gas wordt gekoeld tot -161°C. Het resultaat? Vloeibaar aardgas, ofwel LNG.


Voordeel van een vloeibare gasvorm is dat het gecomprimeerd (oftewel compact) is en er op die manier meer van kan worden meegenomen, om meer kilometers te kunnen afleggen. Ideaal als transportbrandstof, dus. Het wordt dan ook gezien als hét alternatief voor diesel.

Wat is Bio-LNG?

Hoewel LNG de schooonste fossiele brandstof is, is het uiteindelijke doel om van fossiele brandstoffen af te stappen. Bio-LNG is dan een realistisch alternatief, dat al goed beschikbaar is en een interessante kilometer-kostprijs kent.


Bio-LNG, ook wel bekend als LBG (Liquefied Bio Gas) oftewel vloeibaar biogas, is gemaakt van gas afkomstig uit organisch materiaal: plantaardige resten, slib of mest bijvoorbeeld. Het organisch materiaal wordt in een vergister omgezet naar biogas. Zodra alle vervuiling eruit is gefilterd, wordt het gas afgekoeld en krijgt het uiteindelijk een vloeibare vorm.


Doordat deze brandstof geproduceerd wordt uit afval, draagt het bij aan een circulaire economie en is tot 100% CO2-reductie mogelijk. Er zijn voldoende grondstoffen beschikbaar om Bio-LNG te maken en het is lokaal te produceren, waardoor de afhankelijkheid van andere landen afneemt.


Goed om te weten: een LNG-truck kan zowel rijden op LNG als op Bio-LNG of een mengsel daarvan (dit wordt een blend genoemd).

LNG uitgelegd

We leggen uit wat LNG precies is en welke voordelen het biedt.

Bio-LNG uitgelegd

Expert Lars Mårtensson beantwoordt de meest gestelde vragen over Bio-LNG.

Hoe werkt een (Bio-)LNG-motor?

Bekijk de video of lees hier meer over de werking van een LNG-aandrijflijn.

Waarom Bio-LNG?

Er zijn tal van goede redenen voor transportbedrijven om over te schakelen op Bio-LNG. Maar uiteindelijk staat voor ons één reden centraal: de planeet. Naast de uitputting van oliebronnen, voorspellen wetenschappers dat in de komende eeuw de gemiddelde temperatuur wereldwijd tot wel 5-6°C kan stijgen. Met alle gevolgen van dien voor mens, dier en milieu.


Om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C, is in het Parijs-akkoord overeengekomen dat de CO2-uitstoot in 2030 minstens gehalveerd moet zijn ten opzichte van 1990. Om dat te realiseren, is er niet één oplossing; alle alternatieven die hieraan bijdragen zijn nodig.

MYTHEN LNG ONTKRACHT

Is LNG giftig? Ben je met een LNG-truck niet een rijdende bom? En wat als je omslaat met je truck?

Waar kun je LNG en Bio-LNG tanken?

Op steeds meer locaties kan LNG en Bio-LNG getankt worden en het aantal blijft maar groeien. Maandelijks worden er nieuwe stations geopend in Europa.

Bekijk hier het overzicht van alle (Bio-)LNG-tankstations in Europa >

Waarom is de investering in een Bio-LNG-truck interessant?

Veel transporteurs hechten tegenwoordig veel waarde aan duurzaam, milieubewust rijden. Of het nu de eigen idealen zijn of de wensen van verladers, het kiezen van een Bio-LNG-truck voor de lange afstand of regionale distributie wordt steeds vaker overwogen. De hogere investering die een Bio-LNG-truck ten opzichte van een dieseltruck vereist, kan echter onnodig afschrikken. We leggen u graag uit waarom de investering in Bio-LNG juist interessant kan zijn om uw CO2-uitstoot te verminderen.

Waarom (Bio-)LNG een haalbaar, betaalbaar en inzetbaar alternatief is >

 

Wat is het brandstofverbruik van een LNG-truck?

(Bio-)LNG bevat per kilo meer energie dan een liter diesel. Dit betekent dat er bij eenzelfde efficiëntie minder kilo’s (Bio-)LNG nodig zijn dan er liters diesel nodig zouden zijn om dezelfde afstand te overbruggen. Het brandstofverbruik van een (Bio-)LNG-truck kan daarmee gunstiger zijn dan dat van een dieseltruck, mits de brandstof dus net zo efficiënt gebruikt wordt. Hoe zit dit precies?

Lees meer over het brandstofverbruik van (Bio-)LNG-trucks >

 

Van de Kamp Transport over het tanken en de business case van LNG-trucks

Met een Volvo FH LNG naar Zuid-Italië is geen enkel probleem. En als ik naar onze business case kijk, zit er gewoon een verdienmodel achter. Er zijn geen obstakels meer. Gewoon doen.

Ervaringen transportbedrijven met (Bio-)LNG-trucks

Welke (Bio-)LNG-trucks heeft Volvo Trucks?

Volvo Trucks heeft twee gasaangedreven-truckmodellen: de Volvo FH Gas-Powered voor internationaal transport en de Volvo FM Gas-Powered voor regionale distributie/(inter-)nationaal transport. Beide modellen beschikken over een gasmotor die tot 20% minder CO2 uitstoot dan de dieselvariant, of zelfs tot 100% bij gebruik van Bio-LNG. Aangezien we dit niet ten koste wilden laten gaan van de prestaties van de trucks, leveren ze exact dezelfde prestaties als hun tegenhangers op diesel. Hierdoor krijgt u alles wat u gewend bent van de Volvo FH en FM.

Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland vertelt u er meer over in deze video:

Volvo FH Gas-Powered

Realiseer tot 20% minder CO2-uitstoot met LNG en tot zelfs 100% bij gebruik van Bio-LNG op uw langere ritten en internationale transportwerkzaamheden, zonder in te leveren op rijprestaties.

De prestaties van de Volvo FH op (Bio-)LNG zijn op dit moment het beste van alle gasvoertuigen.

Volvo FM Gas-Powered

Realiseer tot 20% minder CO2-uitstoot met LNG en tot zelfs 100% bij gebruik van Bio-LNG op regionale en (inter-)nationale transportwerkzaamheden, zonder in te leveren op rijprestaties.

We hebben maar één aarde. En daar moeten we zuinig op zijn. De CO2-uitstoot van een Volvo-truck op LNG is tot 20% lager in vergelijking met dieseltrucks, dus dat sluit perfect aan bij onze ambitie.

BUSINESS CASE

Benieuwd naar uw rendement op een (Bio-)LNG-truck?

Ieder transportbedrijf is anders, dus het is begrijpelijk dat u graag ontdekt hoeveel (Bio-)LNG voor uw bedrijf kan betekenen. Wij berekenen graag samen met u de kilometer-kostprijs en de CO2-reductie die u kunt realiseren. Vraag via het onderstaande formulier vrijblijvend een exclusief adviesgesprek aan over trucks op (Bio-)LNG en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.