Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Kijk vooruit met uw business

Kennisbank Volvo Trucks

Welkom in de kennisbank van Volvo Trucks. Vergroot uw kennis met artikelen die uw business verder kunnen helpen.

Kennisbank Volvo Trucks

Vind relevante artikelen

50 matches

1 of 3

  • Brandstof besparen

    07/23/2020 Leestijd: 3 min Leestijd: 3 min

    Tips om uw roetfilter maximaal te benutten

    Trucks met Euro 6-motoren zijn voorzien van een roetfilter, ook wel bekend als Diesel Partikel Filter (DPF). Dit filter haalt het roet uit de uitlaatgassen om te voldoen aan de huidige Euro 6-emmissiewetgeving. Het roetfilter speelt tevens een belangrijke rol in het brandstofverbruik en de daarbij samenhangende CO2-uitstoot. Alle Euro 6-voertuigen maken gebruik van roetfilters.

    `
  • Maatwerk en techniek

    07/14/2020 Leestijd: 4 min Leestijd: 4 min

    Op zoek naar een kraanauto? Tips die u verder op weg helpen.

    Het selecteren van het juiste chassis voor uw autolaadkraan is een uitdaging. Ieder kraanvoertuig vormt een stuk maatwerk zodat u met een goed afgestemde combinatie van truck en autolaadkraan efficiënt kunt werken. Hoe haalt u zoveel mogelijk uit uw kraanauto? En hoe zorgt u ervoor dat u zoveel mogelijk mee kunt nemen? Om er geen onnodig avontuur van te maken en de juiste en noodzakelijke compromissen af te wegen, hierbij een overzicht van de mogelijkheden.

    `
  • Chauffeurs

    07/03/2020 Leestijd: 3 min Leestijd: 3 min

    Het belang van een goede aircoreiniging

    Airco’s zijn niet weg te denken uit de cabine van de vrachtwagenchauffeur. Het airco- of climate control-systeem houdt de chauffeur fris in de zomer, warm in de winter en de ruiten vrij van condens. De airco wordt hier echter niet altijd voor beloond. Sommige airco’s worden namelijk niet regelmatig gereinigd. Deze ‘aircoverwaarlozing’ kan echter negatieve gevolgen hebben.

    `
  • Uitstoot verminderen

    06/03/2020 Leestijd: 5 min Leestijd: 5 min

    Waarom LNG meer oplevert dan de investering

    LNG is hot. Veel transporteurs hechten tegenwoordig veel waarde aan duurzaam, milieubewust rijden. Maar verdient LNG de investering wel terug? In dit artikel laten we zien dat kiezen voor de Volvo FH of FM LNG op de lange termijn om verschillende redenen juist meer kan opleveren dan kosten.

    `
  • Brandstof besparen

    06/02/2020 Leestijd: 6 min Leestijd: 6 min

    Wat is de wetgeving per land rondom LZV’s of eco-combi’s?

    LZV's, of eco-combi's, nemen snel toe in populariteit, maar er bestaan vaak onduidelijkheden over de wetgevingen die in de verschillende Europese landen gelden. Hierbij een overzicht van de regels in een aantal belangrijke Europese landen.

    `
  • Brandstof besparen

    06/01/2020 Leestijd: 2 min Leestijd: 2 min

    Wat zijn de voordelen van een LZV of eco-combi?

    Door trucks toe te staan grotere, zwaardere ladingen te vervoeren, zijn er minder voertuigen nodig om dezelfde vrachthoeveelheid te vervoeren. Dit betekent dat minder voertuigen kunnen worden gebruikt en het brandstofverbruik en de CO2-emissies beduidend kunnen worden gereduceerd.

    `
  • Brandstof besparen

    05/31/2020 Leestijd: 2 min Leestijd: 2 min

    Wat is een LZV of eco-combi?

    LZV’s (Lange Zware Vrachtvoertuigen) of eco-combi’s zijn truck- en trailercombinaties die de standaard EU-beperkingen van 18,75 meter/44 ton overschrijden. Door de voordelen op het gebied van brandstofkosten en CO2-uitstoot neemt de populariteit van LZV's snel toe.

    `
  • Maatwerk en techniek

    05/25/2020 Leestijd: 3 min Leestijd: 3 min

    Hoe specificeer je een voertuig voor veeleisend zwaar en exceptioneel transport?

    Het selecteren van de juiste versnellingsbak in combinatie met de achterassen is en blijft een uitdaging. Het is daarom vaak een zaak van compromissen sluiten. Zeker bij voertuigen die gebruikt worden in het veeleisende zwaar en exceptioneel transport. Hier is een kort overzicht van de mogelijke opties voor het kiezen van de correcte aandrijflijn.

    `
  • Uitstoot verminderen

    04/22/2020 Leestijd: 2 min Leestijd: 2 min

    3 vragen over waterstof

    Duurzaamheid staat wereldwijd hoog op de agenda. De overgang naar elektrische voertuigen is daarbij een hot topic. Er zijn echter ook andere alternatieven voor fossiele brandstoffen in opkomst, zoals waterstof met brandstofcel. We beantwoorden 3 belangrijke vragen rondom waterstof.

    `
  • Uitstoot verminderen

    04/20/2020 Leestijd: 1 min Leestijd: 1 min

    Waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s. Hoe werken ze?

    Er is veel onduidelijkheid rondom de werking van elektrische trucks en trucks op waterstof. Waar elektrische trucks gebruik maken van lithium-ion-accu’s, maken trucks op waterstof gebruik van een brandstofcel. Hoe werken ze? We leggen het kort uit.

    `
  • Wat hebben waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s met elkaar gemeen en waarin verschillen ze van elkaar? We nemen de overeenkomsten en verschillen op het gebied van uitstoot en geluid, klimaatimpact, kosten, actieradius, laadvermogen en infrastructuur onder de loep.

    `
  • De zoektocht naar een schoon, hernieuwbaar alternatief voor diesel zorgt voor een stijgende vraag naar elektrische voertuigen en lithium-ion-accu's. Veel fabrikanten en ontwikkelaars onderzoeken daarnaast nog altijd de mogelijkheden van het enorme potentieel van waterstof met brandstofcel. Welke rol hebben waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s bij de toekomstige ontwikkeling binnen het transport? En kunt u als transporteur beter nu kiezen voor een elektrische truck met lithium-ion-accu’s of is wachten op waterstof met brandstofcel verstandiger?

    `
  • Uitstoot verminderen

    02/03/2020

    Voordelen van elektrische trucks

    De truckbranche maakt zich op voor een elektrische truckrevolutie. Wat zijn de voordelen van elektrische trucks? We zetten ze voor u op een rijtje. Ook leggen we hieronder uit welke nadelen er zijn.

    `
  • Nieuwe wet- en regelgeving, milieuoverwegingen, nieuwe zakelijke kansen en een milieuvriendelijk imago: er zijn veel redenen om voor een elektrische truck te kiezen. Welke zaken moeten in overweging worden genomen vóór de aanschaf van een elektrische truck?

    `
  • Er zijn tegenwoordig verschillende typen elektrische voertuigen als alternatief voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Maar welke typen zijn er? We leggen het hier uit.

    `
  • Uitstoot verminderen

    02/03/2020 Leestijd: 2 min Leestijd: 2 min

    Wat is HVO en wat zijn de voor- en nadelen?

    HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO is in feite een tweede generatie biodiesel die kan worden geproduceerd uit een breed scala aan materialen. Tijdens het productieproces wordt waterstof toegevoegd aan plantaardige olie, om een brandstof te creëren die sterk lijkt op conventionele diesel en die en kan worden gebruikt in veel middelzware en zware motoren. Er wordt verwacht dat de productie van HVO stijgt naar tussen 6-7 miljoen ton in 2020, waarvan het merendeel in Scandinavië zal worden gebruikt.

    `
  • Uitstoot verminderen

    11/25/2019 Leestijd: 6 min Leestijd: 6 min

    "Elektrisch rijden is anders werken"

    “De elektrisch aangedreven truck zelf is niet meer het probleem. De grote vraag voor ondernemers is hoe ze die kunnen inpassen in hun dagelijkse werkflow. Want elektrisch rijden betekent anders werken. Positief daaraan is, dat het efficiëntie oplevert. Volvo biedt daarbij waardevolle ondersteuning zoals bijvoorbeeld software die de inzet van een elektrische truck overzichtelijk en eenvoudig maakt.” Aan het woord is Wijnand van den Brink van Volvo Trucks Nederland. Hij is manager special product en innovatie. Elektrische trucks zijn dus zijn expertise.

    `
  • Uit uitgebreide tests die onlangs door TNO in Nederland zijn uitgevoerd, blijkt dat de Volvo FH LNG de CO2-emissies in langeafstandstoepassingen met meer dan 20% kan verminderen. Ook werden de Iveco Stralis LNG en Scania G340 LNG onder de loep genomen. Vind de samengevatte resultaten in deze infographics.

    `
  • Op 18 februari heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen te reguleren. De gemiddelde emissies van zware trucks moeten vanaf 2025 worden verminderd met 15 procent en vanaf 2030 met 30 procent (tov waarden van 2019).

    `
  • Op 18 februari 2019 heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen te reguleren. De gemiddelde emissies van zware trucks moeten vanaf 2025 worden verminderd met 15 procent en vanaf 2030 met 30 procent (t.o.v. waarden van 2019). Met welke alternatieven voor diesel kunnen we als transportsector de schadelijke emissies drastisch verlagen en het klimaatakkoord halen?

    `

50 matches

1 of 3