Trucks

Ook uitstootvrij in 2040? Bekijk de CO2-roadmap van Volvo Trucks

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Klimaatverandering verandert in snel tempo de manier waarop we leven. Er worden wereldwijd strenge doelen gesteld om de impact op het klimaat te verminderen. Hoe komen we er? En welke brandstof gaat de transportsector in de toekomst gebruiken? Volvo Trucks maakte een CO2-roadmap die richting geeft. Lees er hier meer over.
Ook uitstootvrij in 2040? Bekijk de CO2-roadmap van Volvo Trucks

We streven naar nul CO2-emissies van onze vrachtwagens tegen 2040. Maar welke brandstof gaat de transportsector in de toekomst nu precies gebruiken? En hoe gaan we op weg naar klimaatneutraal vervoer?

Volvo Trucks zet in op drie technologieën waarvan wordt verwacht dat die de grootste impact gaan hebben:
 

Elektrische trucks

Elektrische trucks die gebruik maken van een accupakket zijn inmiddels steeds meer gemeengoed. Vooral binnen de stadsdistributie, de regionale distributie en het bouwtransport vormen elektrische trucks een uitstekende investering. Er worden daar relatief korte afstanden afgelegd en er is voldoende mogelijkheid om te regenereren: oftewel door te remmen de batterij weer bij te laden.

Zodra de infrastructuur voor opladen zich verder ontwikkelt, zullen elektrische trucks met een accupakket een oplossing blijken voor steeds meer inzetgebieden. Denk daarbij aan nationale distributie en nog zwaarder bouwtransport.

Trucks op waterstof met brandstofcel

Voor de langere afstand en het internationaal transport worden trucks op waterstof met brandstofcel de oplossing. Een brandstofcel hoeft namelijk niet regelmatig te worden opgeladen door een externe bron, maar wekt rechtstreeks elektriciteit op. Hierdoor is de actieradius groter en kunnen er langere afstanden worden overbrugd.

In de basis is voor een truck op waterstof met brandstofcel een elektrische truck nodig; dus een truck met een elektrische aandrijflijn. Voertuigen op waterstof hebben ook veel van dezelfde voordelen als elektrische voertuigen. Ze stoten geen schadelijke stoffen uit en hebben een laag geluidsniveau.

Trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen

Ook het gebruik van een verbrandingsmotor op hernieuwbare brandstoffen zoals Bio-LNG of HVO is voor de langere afstanden een manier om nú al CO2 te besparen. Hoewel Bio-LNG in Nederland nog lastiger verkrijgbaar is, kunnen er toch al stappen worden gezet. Bio-LNG wordt namelijk vaak aangeboden in een mix: dus gedeeltelijk LNG en gedeeltelijk Bio-LNG. Bovendien wordt alleen met LNG ook al CO2 bespaard, namelijk zo’n 20%.

Niet slechts één oplossing voor alles

Hoe de exacte verhoudingen tussen deze drie brandstoffen zich zullen vormen, is nu nog onduidelijk. Er is in ieder geval niet slechts één oplossing voor alles. Om te slagen, moeten we verschillende alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen inzetten voor verschillende inzetgebieden. Op deze manier kan iedere transporteur een manier vinden om klimaatneutraal zijn producten te vervoeren op een manier die voor zijn inzet werkt.

Belangrijk bij alle aandrijflijnen en brandstoffen is waar de energie vandaan komt. Volvo Trucks streeft naar well-to-wheel. Dat betekent dat niet alleen de brandstof of aandrijving klimaatneutraal moet zijn, maar ook de productie ervan. In andere woorden: de energie dient afkomstig te zijn van hernieuwbare bronnen.

Volvo Truck is vastberaden om voorop te lopen, op weg naar klimaatneutraal transport. Maar we kunnen het niet alleen. We moeten samenwerken met verschillende partijen. Alleen dan kunnen we ons doel bereiken: zero emissies met onze Volvo-trucks.


Klimaatverandering verandert in snel tempo de manier waarop we leven. In onze CO2-roadmap delen we onze strategie naar zero emissie:

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release