Trucks

Waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s. Hoe werken ze?

| Leestijd: 1 min | Leestijd: 1 min
Er is veel onduidelijkheid rondom de werking van elektrische trucks en trucks op waterstof. Waar elektrische trucks gebruik maken van lithium-ion-accu’s, maken trucks op waterstof gebruik van een brandstofcel. Hoe werken ze? We leggen het kort uit.
Waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s. Hoe werken ze?
Waterstof met brandstofcel en lithium-ion-accu’s. Hoe werken ze?

Hoe werkt de lithium-ion-accu?

Een lithium-ion-accu slaat elektrische energie op die door een externe bron is gegenereerd. De accu moet regelmatig opnieuw worden opgeladen en de oplaadtijd kan variëren afhankelijk van de gebruikte laadmethode. Een accu wordt geproduceerd met grondstoffen die afkomstig zijn uit een mijn. Er zijn verschillende alternatieven, afhankelijk van de eigenschappen die gewenst worden door de gebruiker. Een belangrijke component van veel lithium-ion-accu's is kobalt, maar alternatieve samenstellingen zoals lithium-ijzer-fosfaat (ofwel LFP, afgeleid van 'Lithium FerroPhosphate') winnen snel aan terrein.

Hoe werkt waterstof?

Een voertuig dat wordt aangedreven door waterstof functioneert door in een brandstofcel een reactie te laten plaatsvinden tussen waterstofgas dat onder hoge druk wordt samengebracht met zuurstof. Dit mengsel start een elektrochemische reactie die elektriciteit produceert voor het aandrijven van de elektrische motor. Een waterstofvoertuig lijkt in veel opzichten sterk op een elektrisch voertuig aangezien ze beiden een elektrische motor hebben. De voor de aandrijving benodigde elektriciteit wordt echter op een andere manier gegenereerd.

Anderen bekeken ook