Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Een nieuwe norm voor uptime en real time monitoring van trucks

| Leestijd: 7 min | Leestijd: 7 min
Meer dan 600.000 Volvo-trucks zijn nu online en het aantal stijgt met de dag. Real time monitoring is een dagelijkse realiteit geworden. Stap voor stap verbetert Volvo Trucks de uptime van trucks door gestroomlijnd onderhoud, waardoor transportbedrijven elke keer opnieuw hun belofte om op tijd te leveren, kunnen nakomen.
Volvo Trucks past momenteel nieuwe methoden toe voor het in realtime volgen en analyseren van de data van duizenden trucks.

In 2025 willen we het aantal ongeplande stops hebben teruggebracht”, zegt Markus Efraimsson, Vice President Uptime Services bij Volvo Trucks. Dat is een ambitieus doel, maar een doel dat dankzij de technologische vooruitgang steeds haalbaarder wordt.

Tegenwoordig is elke Volvo-truck uitgerust met de meest geavanceerde telematica- en diagnosesystemen van de sector. In combinatie met de nieuwste connectiviteitstechnologie kan Volvo Trucks kritieke componentgegevens op afstand en in realtime monitoren en analyseren en voorspellen wanneer een storing zal optreden. 

De gegevens die afkomstig zijn van de nabehandelings-, motor- en vermogensbeheersystemen van de truck en een aantal andere belangrijke indicatoren voor de voertuigstatus, worden doorgegeven aan Volvo Trucks International Uptime Center in Gent. Hier worden de gegevens verwerkt en geanalyseerd. Eventuele waarschuwingen worden doorgegeven aan de eigen dealer of via een nationaal Uptime Center, zodat zij preventieve actie kunnen ondernemen voordat er een storing optreedt. Momenteel is Real Time Monitoring als optie in het Volvo Blue Contract, Volvo Gold Contract en Volvo Uptime Care Contract beschikbaar in Nederland.

Markus Efraimsson, Vice President Uptime Services
Shanna Schillewaert, Service Development Specialist

Shanna Schillewaert werkt als Service Development Specialist samen met een technische staf van meer dan 500 medewerkers en datawetenschappers bij Truck Monitoring in het International Uptime Center. Ze legt uit:  

“We verzamelen en verwerken niet alleen uitgebreide realtime truckgegevens, we gebruiken ook geavanceerde machine learning-technieken om de data te analyseren en storingen te voorspellen. We zijn niet alleen het kloppende hart van de truckmonitoring, onze technische expertise en kennis van de sector kunnen ons ook helpen om algoritmen te ontwikkelen die precieze voorspellingen over de toestand van een truck bieden.”

Verder is het de taak van Shanna om te zorgen voor een wederzijdse informatiestroom tussen het technische team van het Uptime Center en Volvo Trucks. Zo kunnen inzichten en feedback worden meegenomen om de service van het International Uptime Center te verbeteren. 

Het International Uptime Center van Volvo Trucks in Gent, België, biedt 24 uur per dag technische ondersteuning in 16 talen.

“Het is belangrijk om te onthouden dat er mensen zitten achter alles wat we hier doen. We zijn constant bezig om het hele proces zo soepel mogelijk te laten verlopen”, zegt ze. 

Een voorbeeld van hoe het International Uptime Center zich heeft ontwikkeld, is het wegnemen van taalbarrières. Of het nu gaat om voorspellende waarschuwingen, storingen of technische ondersteuning, het doel is om te communiceren in de moedertaal van de klant of de dealer. Het centrum garandeert deze dienst momenteel in 16 talen. 

Doordat we realtime gegevens analyseren, zijn we in staat actie te ondernemen voordat er iets gebeurt.

In het begin werkte het Truck Monitoring Center binnen het International Uptime Center met vijf Europese landen; nu is het al actief in 24 landen. De geboden ondersteuning in combinatie met de mogelijkheid om trucks in realtime te monitoren, heeft dankzij proactief onderhoud al voor duizenden klanten van Volvo Trucks voordelen opgeleverd. Het doel is om in de komende jaren het aantal trucks met real time monitoring drastisch te verhogen. Volvo Trucks breidt ook geleidelijk het aantal componenten uit waarvan de data worden bewaakt en verzameld.

Shanna heeft de ontwikkeling van uptime bij Volvo Trucks steeds gevolgd. “Toen ik 10 jaar geleden begon, handelde ik stilstand af en dat was vooral reactief. Daarna werkte ik met connected services, die mogelijk maken wat we vandaag doen. Nu gaat alles van reactief naar proactief. Doordat we realtime gegevens analyseren, zijn we in staat actie te ondernemen voordat er iets gebeurt. Het is een overgang met eindeloze mogelijkheden voor de transportsector”, zegt ze.

Elke Volvo-truck beschikt tegenwoordig over een online verbinding waarmee gegevens in realtime worden doorgegeven.

Al deze inspanningen zijn onderdeel van de voortdurende strategie van Volvo Trucks om ongeplande stilstand te voorkomen. Een bijkomend voordeel is dat de onderhoudsduur  verkort kan worden en het onderhoud makkelijker ingepast kan worden in de transportactiviteiten. Monitoring in realtime betekent dat ongeplande stops kunnen worden voorspeld en omgezet in geplande stops, of zelfs worden gecombineerd met bestaande onderhoudsafspraken die al in het onderhoudsschema van een truck staan. Het hele proces is efficiënter en kan zelfs minder frequent zijn als de data van de truck al zijn geanalyseerd en de vereiste technici en onderdelen al aanwezig zijn. 

Dat is ook de reden dat Volvo Trucks, tegelijk met de introductie van de nieuwe connected trucks, het Volvo Uptime Care-contract introduceert dat profiteert van de voordelen van preventief onderhoud. Dit nieuwe contract omvat continu bijgewerkte onderhoudsschema's op basis van het werkelijke gebruik en de staat van een truck, vooraf geplande werkplaatsbezoeken en automatische meldingen op het dashboard wanneer het tijd is voor onderhoud.

Het meest interessante is dat we met behulp van machine learning verborgen patronen kunnen herkennen en storingen nauwkeuriger kunnen voorspellen.

Door betere connectiviteit kunnen data ook naar de truck worden gestuurd, waardoor updates van software en parameters op afstand kunnen worden uitgevoerd. Softwaredownloads op afstand kunnen zelfs tijdens een lunchpauze worden uitgevoerd en verminderen nu al het aantal bezoeken aan de werkplaats. De tijdwinst dankzij deze technologische innovatie van Volvo Trucks is aanzienlijk en betekent een nieuwe standaard in de beschikbaarheid van trucks.

Last but not least maken nieuwe machine learning-methoden het mogelijk om de nauwkeurigheid van voorspellingen en het voorkomen van ongeplande stops te verbeteren. Volvo Trucks begint steeds meer te ontdekken over hoe de trucks in reële situaties werken zodat uitval van componenten nog langer van tevoren kan worden voorspeld, in sommige gevallen zelfs tot 100 dagen. En er is een groot potentieel om met deze informatie in de toekomst betere, meer dynamische producten te ontwikkelen.

“Het meest interessante is dat we met behulp van machine learning verborgen patronen kunnen herkennen en storingen nauwkeuriger kunnen voorspellen. Dat betekent niet alleen dat we de behoefte aan extra werkplaatsbezoeken bijna kunnen elimineren, maar ook dat we de oorzaak van falende componenten kunnen achterhalen. En dat is een opwindend vooruitzicht om de trucks van onze klanten op de weg te houden”, zegt Markus Efraimsson. 

Real Time Monitoring

Volvo Trucks past momenteel nieuwe methoden toe voor het in realtime volgen en analyseren van de data van duizenden trucks. Wanneer een dreigende storing wordt gedetecteerd, wordt het International Uptime Center gewaarschuwd zodat preventieve acties kunnen worden ondernomen. Real Time Monitoring van uptime-kritische componenten is nu beschikbaar als optie binnen het Volvo Blue Contract, Volvo Gold Contract en Volvo Uptime Care Contract. 

Software downloaden op afstand

Verbeterde connectiviteit maakt het gemakkelijker om softwaredownloads op afstand uit te voeren, waardoor trucks minder vaak naar de werkplaats hoeven te komen. De nieuwe software wordt gedownload en opgeslagen in de truck zodat de chauffeur dit op een geschikt tijdstip kan installeren. Volvo-softwareaccessoires kunnen ook op afstand worden gedownload voor eenvoudige en handige upgrades.
 

Volvo Uptime Care-contract

Volvo Trucks introduceert het nieuwe onderhoudscontract Volvo Uptime Care Contract, dat specifiek is ontworpen om de beschikbaarheid te verbeteren. Het omvat Connected Service Planning waarmee Volvo Trucks dankzij een betere connectiviteit het onderhoudsschema continu kan bijwerken en optimaliseren, op basis van informatie over het werkelijke gebruik en de staat van de truck. Uptime Care minimaliseert ook het risico op onverwachte stilstand doordat geselecteerde componenten op afstand worden gecontroleerd. Met al deze informatie kan het werkplaatsbezoek vooraf worden gepland en kunnen onderdelen indien nodig vooraf worden besteld. Deze dienst is ook opgenomen in de andere Volvo-onderhoudscontracten met connectiviteit. 

Meer Volvo Trucks-nieuws

Laatste nieuws

collage.pressReleaseTitle