Wist u dat er wereldwijd al meer dan een miljoen Volvo-trucks digitaal verbonden zijn? Deze 'connected' voertuigen verzamelen dagelijks grote hoeveelheden data. Daarmee wordt het steeds makkelijker om trucks realtime te volgen, te monitoren en storingen te voorspellen voordat ze optreden.
“Een ongeplande storing kost bijna drie keer zoveel als een geplande reparatie”, zegt Jonathan Cooper, Vice President Service Contracts bij Volvo Trucks. “Als je storingen kunt voorspellen en op tijd kunt ingrijpen en de mogelijkheden hebt om preventieve maatregelen te nemen, levert dat veel op voor de winstgevendheid van een bedrijf.”
Met behulp van connectiviteit heeft Volvo Trucks twee slimme services ontwikkeld om ongeplande stilstand te voorkomen:: Monitoring en Monitoring Advanced:
“We houden de vrachtwagens van onze klanten 24 uur per dag in de gaten”, vertelt Nadia Akalay, directeur Uptime Services bij Volvo Trucks. “Zelfs als onze klanten slapen, weten ze dat hun voertuigen worden gemonitord. Dat geeft een gerustgesteld gevoel."
Telematica en het realtime monitoren van voertuigen op afstand is de afgelopen jaren sterk gegroeid. In 2016 volgde Volvo Trucks één onderdeel van een wagenpark van 600 trucks. Nu worden meer dan 100.000 trucks in 30 landen gevolgd. Elke maand worden zo’n 3.000 meldingen naar dealers gestuurd. Daarmee kunnen klanten onverwachte, dure storingen voorkomen en de levensduur van onderdelen verlengen.