De training met de naam ‘Veiliger werken als chauffeur’ is specifiek voor de bouwwereld samengesteld. De training, die één dag duurt, bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Per dag kunnen 16 chauffeurs worden getraind.
In het praktijkgedeelte krijgen chauffeurs de gelegenheid om met een voertuig te manoeuvreren en voeren ze praktijkopdrachten uit. Het gaat dan vooral om het inschatten van risicovolle situaties, vergroting van het veiligheidsbewustzijn, toepassen van veiligheidstechnieken, omgang met de techniek van het bouwvoertuig en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
“Met name de combinatie van praktijk en de op de bouw en bouwvoertuigen toegespitste theorie maakt het voor chauffeurs leuker dan alleen maar theorie. Bovendien blijkt uit onze ervaringen dat deze tweedeling het effect van de training ten goede komt”, verklaart Berend Kamphuis, Manager Transport Solutions bij Volvo Trucks Nederland. Dit sluit ook aan bij de visie van Porto Franco, Managing Partner van tri-plus: “Spreek dezelfde taal, dan begrijp je elkaar!”
De eerste trainingen zijn onlangs bij Cementbouw in Cruquius gegeven. Hier en op andere betoncentrales werden meer dan 220 chauffeurs op locatie getraind. Cementbouw hecht veel waarde aan de veiligheid van haar chauffeurs: “Onze medewerkers zijn het kapitaal en het visitekaartje van ons bedrijf. En daar zijn we zuinig op. Veilig werken staat daarom hoog bij ons in het vaandel. Onze doelstelling is nul arbeidsongevallen en het steeds verder terugdringen van arbeidsgerelateerd verzuim. Door onder andere de huidige Volvo-training investeren wij in onze veiligheidscultuur”, verklaart Axel Kwak, veiligheid en gezondheid coördinator bij Cementbouw.
Cementbouw
Cementbouw is niet alleen een van de grootste Nederlandse producenten van betonmortel, maar ontfermt zich ook grotendeels over de bijbehorende logistieke activiteiten. Het in Cruquius (nabij Heemstede) gevestigde bedrijf heeft verschillende betoncentrales die verspreid in het land liggen. Vanuit die centrales levert Cementbouw betonmortel naar verschillende bouwplaatsen in Nederland. Daarnaast levert het bedrijf ook andere grondstoffen voor de bouw in heel België, Duitsland en Luxemburg.
Theorie
· Voorkomen incidenten bij laden en lossen
Praktijk
24 februari 2014