Betere controle over rij- en rusttijden met Driver Times Support van Volvo Trucks

Vanaf nu wordt het voor Europese vrachtwagenchauffeurs eenvoudiger om hun wettelijke rij- en rusttijden te controleren. Met Driver Times Support, onderdeel van Volvo Trucks’ Transport Informatie Systeem Dynafleet, laat een display direct zien wanneer het tijd is voor een stop.

Het is voor vrachtwagenchauffeurs vanuit veiligheidsoogpunt niet alleen noodzakelijk om af en toe te pauzeren, het is ook een wettelijke verplichting. De Europese regelgeving omtrent rij- en rusttijden is echter complex en uitgebreid. Ze reguleert niet alleen de verplichte korte onderbrekingen, maar bepaalt ook wanneer het tijd is voor volledige rustdagen. Er worden hierin makkelijk fouten gemaakt en fouten kunnen voor zowel de chauffeur als het transportbedrijf leiden tot hoge boetes.

“De nieuwe versie van Driver Times Support maakt het voor de chauffeur mogelijk om de rijtijden beter zichtbaar te hebben en zich dus aan de regels te houden. De chauffeur voorkomt daarmee verkeersboetes en kan zich concentreren op zijn werk”, verklaart Berend Kamphuis, Manager Transport Solutions bij Volvo Trucks.

In de nieuwe versie van Driver Times worden de rijtijden weergegeven in een 7 inch display dat geïntegreerd is in de cabine. De chauffeurs kunnen hun rijtijden monitoren terwijl ze aan het rijden zijn. Doordat ze hun pauzes makkelijker kunnen inplannen, zijn ze beter in staat om binnen de wetgeving te blijven. Als de chauffeur besluit zijn of haar 45-minuten durende pauze te verdelen in een van 30 en een van 15 minuten legt het systeem dit ook vast.

Bovenal houdt het systeem de ingewikkelde compensatieregels bij en geeft duidelijk aan wanneer het tijd is voor de dagelijkse of wekelijkse rustperiode.

“Met name dit aspect vereist voor chauffeurs nauwgezette berekeningen waarin het uiterst belangrijk is geen fouten te maken om boetes te voorkomen. Vanaf nu hoeft dit niet meer. Een blik op het display is genoeg“, vertelt Kamphuis.

Driver Times Support is onderdeel van Dynafleet: Volvo Trucks' Transport Informatie Systeem. Dit systeem ondersteunt transportbedrijven in hun planning. In de Dynafleet portal, waar informatie twee jaar lang wordt bewaard, kan een transportbedrijf zien welke chauffeurs beschikbaar zijn voor nieuwe opdrachten zonder  de wettelijke rij- en rusttijden te overtreden.

“De Driver Times service maximaliseert de rijtijden en zorgt ervoor dat de chauffeur binnen de wetgeving blijft. Er kan worden bespaard op onnodige uitgaven en de productiviteit van ieder voertuig stijgt. Bovenal helpt het systeem om de veiligheid te verbeteren, omdat chauffeurs beter zijn uitgerust en relaxter zijn,” besluit Kamphuis.

Driver Times
Driver Times ondersteunt de chauffeur bij het hanteren van de Europese regelgeving omtrent rij- en rusttijden. De service volgt Europese rij- en rusttijden wetgeving ((EC)561/2006). Driver Times is onderdeel van Dynafleet, een systeem dat chauffeurs en transportbedrijven ondersteunt in een efficiënte planning. De nieuwe versie van Driver Times Support is beschikbaar voor de nieuwe Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX vanaf tachograaf type 2.1. Dynafleet helpt daarnaast het brandstofverbruik te verminderen en de transportefficiency op verschillende manieren te verbeteren. Dynafleet is momenteel verkrijgbaar in Europa, Brazilië, Australië en Zuid-Afrika. De service heeft circa 59.000 abonnementen.

Het systeem is beschikbaar als App voor iPhone en binnenkort ook Android.