"De Volvo I-Shift is de beste en slimste automatisch schakelende versnellingsbak ter wereld", vindt Johnny van den Brom. "We hebben nu gekozen voor de I-Shift met twee kruipversnellingen, aangevuld met een extra achteruitrijversnelling. Hierdoor is manoeuvreren, starten vanuit stilstand, op hellingen of bij slechte wegomstandigheden nu kinderspel." De functie Automatic Traction Control activeert de aandrijving op de vooras wanneer de tractie van de achterwielen afneemt op een gladde of zachte ondergrond. Met deze techniek wordt tevens bespaard op brandstofverbruik en slijtage aan aandrijflijn en banden.
43 ton GVW
De Volvo FMX werd af fabriek geleverd als 6x6 bakwagen. Terberg Techniek plaatste een gestuurde en liftbare 10-tons voorloopas vóór het tandemstel, dat op zijn beurt widespread werd gezet door de achterste as 450 mm naar achteren te plaatsen. Door deze aanpassingen is een GVW van 43 ton gerealiseerd, waarbij de FMX door de meesturende achteras een toch buitengewoon kleine draaicirkel heeft. Deze as is bovendien boven een ingestelde snelheid star, wat resulteert in een voorspelbaar weggedrag in alle situaties. De drie achterassen zijn voorzien van hydraulische veercilinders. Hierdoor is de hoogte aan de achterzijde van het chassis aan te passen om de containers en betoncentrale makkelijker te kunnen laden en afzetten. Daarnaast kan de chauffeur het gehele voertuig waterpas zetten tijdens kippen, waarbij met de kipstabilisatie tegelijkertijd de stabiliteit wordt verhoogd. De uiterlijke kenmerken van de Volvo FMX, zoals de robuuste bullbar, hoekbumpers, het centrale afsleepoog en de hooggeplaatste koplampen zorgen voor een flexibele inzetbaarheid en minder kans op beschadigingen. "Onze chauffeur Bert is blij met zijn nieuwe truck. Het maakt niet uit op welk terrein het beton afgeleverd moet worden, met onze nieuwe Volvo FMX 8x6 kan hij nog efficiënter aan de slag."
Mobiele betoncentrale
J. van den Brom & Zn BV, gevestigd in Nijkerkerveen, is in Nederland pionier voor de mobiele betoncentrale. Deze kleine betonfabriek op wielen komt oorspronkelijk uit Canada, waar het systeem werd ontworpen om ondanks de grote afstanden toch vers beton in de juiste hoeveelheid bij de klant af te leveren. Tien jaar geleden besloot Van den Brom de mobiele betoncentrale naar Nederland te halen. Inmiddels heeft het bedrijf er drie in de vloot. "Een grote betonmixer laten komen voor een half kuubje is lastig en als men zelf aan de slag gaat met een betonmolentje gebruik je snel teveel zand en grind", aldus Van den Brom. "In de centrale liggen, in afgesloten ruimtes, de benodigde grondstoffen opgeslagen. Doordat de juiste mengverhouding eenvoudig kan worden afgesteld, is er nauwelijks restafval. Dat scheelt enorm in de kosten."
15 november 2017