Volgens een rapport van de WHO (World Health Organization) vallen er jaarlijks wereldwijd 1,2 miljoen verkeersdoden. Het begrip verkeer is hierbij ruim genomen, want voetgangers, fietsers, motorrijders en automobilisten tellen allemaal mee. Dat zijn er omgerekend 3.400 per dag en dat staat gelijk aan tien heel grote vliegtuigen vol mensen die om het leven komen.
"Dat aantal is uiteraard hartverscheurend. Wij zetten ons al jaren in om onze trucks veiliger te maken. Naast aandacht voor passieve veiligheid, het beperken van letsel bij ongevallen zowel voor de bestuurder als medeweggebruiker, richten we ons op actieve veiligheid. Oftewel het voorkomen van ongevallen door middel van bijvoorbeeld opleidingen en technieken. Al meer dan 40 jaar doet het Volvo Accident Research Team onderzoek naar verschillende oorzaken van ongevallen en hoe deze te voorkomen. Helaas blijkt uit cijfers dat het aantal dodelijke ongevallen de laatste jaren niet verder daalt. We zien zelfs een lichte stijging in het afgelopen jaar. Dit is zeer verontrustend en voor ons een teken om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren", verklaart Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks.
Safety demo's als startpunt van campagne
Door de inzet van de opvallende safety demo's wil Volvo Trucks naast aandacht vragen voor de verkeersveiligheid ook bewustwording creëren bij vrachtwagenchauffeurs en medeweggebruikers. "Als we het aantal ongevallen willen terugdringen, moeten we doorgaan met de ontwikkeling van diverse technische oplossingen waarmee de truckchauffeur mogelijke gevaarlijke situaties kan voorkomen. Bovendien moeten alle weggebruikers zich nog beter bewust worden van de risico's die kleven aan verkeersdeelname en hoe we deze het beste kunnen verminderen", licht Carl Johan Almqvist toe.
Bovendien blijkt uit onderzoek van Volvo Trucks dat nog veel teveel chauffeurs hun veiligheidsgordel niet gebruiken, terwijl de helft van de truckchauffeurs die in verkeersongevallen om het leven zijn gekomen, het overleefd zou hebben als ze hun gordel hadden omgedaan. "Ook dit onderwerp moet meer aandacht krijgen. We hopen dat chauffeurs zich bewust worden van hun eigen gedrag", vervolgt Carl Johan Almqvist.
De Volvo FH safety trucks worden geleverd met een nieuw Safety Line pakket. Safety First Line vormt het actieve veiligheidspakket met airbag, Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control en noodremfunctie, Driver Alert Support en Lane Change Support. Safety First Pro Line bevat daarnaast ook het Visibility Pro pakket met onder meer een regensensor, een hoofdschakelaar die op afstand te bedienen is en Bi-Xenon koplampen met statische bochtverlichting. Dit alles komt bovenop de standaard Volvo-veiligheidsvoorzieningen zoals de veiligheidscabine die de zwaarste Zweedse crashtest onderging.
De aflevering van de safety demo's vormt de start van een langdurige safety campagne van Volvo Trucks.
Volvo FH safety demo
31 oktober 2017
Klik hier voor de film
Klik hier voor het verhaal van Piet van Kemenade