Het terugdringen van de milieubelastende uitstoot door zwaar commercieel verkeer is een uitdaging voor politici en inkopers, transportbedrijven en voertuigfabrikanten. In mei heeft de EU een regeling aangekondigd die de vermelding van CO2-cijfers voor zware voertuigen vanaf 2019 verplicht stelt, met als doel het terugdringen van de CO2-uitstoot.
"Veel van onze klanten, en de klanten van onze klanten, doen al veel om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit voorschrift stimuleert de ontwikkeling van lagere emissies en we zien mogelijkheden om het LNG-marktaandeel te vergroten als een cruciaal onderdeel van die ontwikkeling. Het is onze visie dat trucks van Volvo uiteindelijk nul emissies produceren. Om daar te komen, hebben we niet slechts één oplossing nodig, maar meerdere oplossingen naast elkaar", zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks.
Aardgas is uiteraard een fossiele brandstof, maar produceert toch 20% minder CO2-uitstoot dan diesel. Als in plaats daarvan biogas wordt gebruikt, neemt de impact op het milieu met 100% af.
Als aardgas in vloeibare vorm (LNG - Liquefied Natural Gas) wordt toegepast, kunnen grotere hoeveelheden brandstof worden meegenomen en komt de vereiste actieradius voor internationaal transport in zicht. Aardgas en biogas bestaan voornamelijk uit methaan, wat een mogelijk broeikasgas is. Dit maakt het extra belangrijk om het risico van gaslekkage te minimaliseren tijdens het transport, bij het tanken en in het gebruik van het voertuig.
Biogas wordt tot nu toe slechts in beperkte hoeveelheden geproduceerd, maar wereldwijd gezien is aardgas in ruime mate beschikbaar. Ook op de lange termijn. Dat is, naast een competitieve prijs, een belangrijke voorwaarde voor grootschalige expansie. In veel Europese landen zijn de kosten van aardgas lager dan die van diesel. Het uitbreiden van de LNG-infrastructuur is ook onderdeel van de actieplannen van de Europese Commissie en de EU-lidstaten voor het op de lange termijn veiligstellen van de Europese energievoorziening.
"Zoals gezegd is vloeibaar gas dus goed beschikbaar en een milieuvriendelijk alternatief voor zwaar en internationaal transport. Wat we nu nodig hebben, zijn trucks op LNG die kunnen concurreren met diesel op het gebied van prestaties en brandstofverbruik. Daarnaast moet de LNG-infrastructuur worden uitgebreid. In beide opzichten zijn grote stappen voorwaarts gerealiseerd", aldus Lars Mårtensson.
26 september 2017
Klik hier voor een directe link naar de afbeeldingen in hoge resolutie.