119 Volvo-trucks voor Renewi

Met een order van 119 trucks, waaronder Volvo FE-portaalwagens en Volvo FM en Volvo FMX-containerwagens levert Volvo Trucks Nederland een belangrijke bijdrage aan de vernieuwing en verduurzaming van het wagenpark van Renewi in Nederland.
119 Volvo-trucks voor Renewi

Als toonaangevend waste-to-productbedrijf geeft het internationaal opererende Renewi afval een tweede leven als grondstoffen en producten. Jaarlijks verwerkt het concern, met vestigingen in negen landen, 14 miljoen ton afval. Hiervan wordt 89% gerecycled of gebruikt voor energieherwinning.

Toepasbaarheid en TCO
Duurzaamheid is uiteraard ook terug te vinden in het wagenpark, dat in Nederland bestaat uit ruim 1.500 eenheden. Door de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden, optimaliseert Renewi de inzameling bij haar klanten in alle facetten. De order van 119 Volvo-trucks past hier naadloos in. Het betreft een groot aantal verschillende configuraties. Van Volvo FE 4x2 portaalarm tot Volvo FM en Volvo FMX-trekkers en bakwagens (van 4x2 tot 10x4) met onder meer haakarm-systemen, autolaadkranen en kipperopbouw.

Adrie van Duyvenboden, Integration Project Leader bij Renewi is onder meer verantwoordelijk voor de tender en wagenparkbeheer: “We hebben met ons truckteam nadrukkelijk gekeken naar toepasbaarheid, TCO en het werkklimaat voor onze chauffeurs. In het ordertraject zijn vervolgens alle mogelijke technische zaken besproken en de gewenste configuraties. Wij wilden configuraties die passen bij het werk, het gaat om een hoge mate van functionaliteit. Daarnaast wilden we het aantal varianten binnen het wagenpark terugbrengen. De order is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland tot stand gekomen. Kennis van zaken en transparantie liggen ten grondslag aan de uitstekende relatie. En uiteraard rekenen we ook het uitgebreide en betrouwbare dealernetwerk tot een kernwaarde van Volvo Trucks Nederland.”

Chauffeurs trainen
Chauffeurs hebben een belangrijke stem gehad. “Een belangrijk criterium was bijvoorbeeld de in- en uitstap in de Volvo-cabine, maar ook kleine accessoires die het werk vergemakkelijken en de veiligheid vergroten. Zo is er bijvoorbeeld uitvoerig stilgestaan bij de dode hoek van de trucks en zijn er camerasystemen geplaatst. Het belangrijkste is echter nog steeds de chauffeur zelf. En dat betekent ook dat we steeds uitvoerig trainen en opleiden”, vertelt Van Duyvenboden.

Eigen onderhoud
Renewi heeft eigen werkplaatsen verspreid over het land. “Wij gaan monitoren en onderhouden, maar ook hier is de meerwaarde van de samenwerking met Volvo Trucks Nederland van groot belang. Wij zijn voortdurend in gesprek met hen over verbeteringen die we kunnen doorvoeren. Uiteindelijk gaat het ons en hen om de uptime van ons wagenpark.”

Renewi is ontstaan uit de fusie van de Britse afvalverwerker Shanks Group  en de Nederlandse afvalverwerker Van Gansewinkel Groep. Renewi heeft in de Benelux een groot netwerk van bijna 200 vestigingen en is wereldwijd actief in negen landen.

18 december 2018

Website van Renewi