"Als elektrisch aangedreven trucks worden gebruikt in stedelijke gebieden, kunnen we meerdere uitdagingen tegelijkertijd aan. Zonder overlast door storende geluiden en uitlaatgassen is het mogelijk om ook in de gevoeligere stadskernen te leveren. Transport kan ook plaatsvinden in de minder drukke perioden, zoals 's avonds laat of 's nachts. Zo worden de wegen overdag tijdens de spits minder belast en is de inzet van het wegennetwerk en de voertuigen veel efficiënter dan nu", aldus Claes Nilsson.
In het onlangs uitgevoerde project Off Peak City Distribution van de stad Stockholm en het KTH Royal Institute of Technology zijn de effecten bestudeerd van nachtelijke distributie in het centrum van Stockholm. Omdat de trucks niet in de spits hoefden te rijden, werden de transportopdrachten in een derde van de normale tijd voltooid.
Om de kwaliteit van het leven in de stedelijke omgeving te verbeteren, moeten we overstappen op duurzamere transportoplossingen. Met een goed ontwikkelde logistiek en een efficiënter gebruik van de wegen in de avond en nacht kan een aantal kleine voertuigen ook worden vervangen door een paar grotere trucks. Dit levert minder uitstoot en verkeer op. Een distributietruck heeft ruim tien keer de laadcapaciteit van een doorsnee bestelwagen. Een groot deel van de transporten kan worden uitgevoerd als er minder mensen op de weg zijn, waardoor het risico op ongevallen ook nog sterk vermindert.
"Onze technologie en kennis van elektromobiliteit zijn gebaseerd op bewezen commerciële oplossingen. Deze worden al langer gebruikt in elektrische Volvo-bussen en werden in 2010 al geïntroduceerd in de hybride trucks van Volvo. De voertuigen zelf zijn slechts één factor van wat nodig is voor een geslaagde grootschalige elektrificatie. Overschakelen op duurzaam transport voor de lange termijn is complex. Het vraagt om een holistische aanpak en een uitgebreide reeks maatregelen. We werken nauw samen met klanten, steden, leveranciers van oplaadinfrastructuur en andere belangrijke partijen om het vereiste raamwerk voor elektrische trucks op te zetten", zegt Jonas Odermalm, Head of product strategy medium duty vehicles bij Volvo Trucks.
"Volledige elektrificatie van stedelijke distributie is voor ons een eerste stap. We werken echter ook aan elektrificatie van andere segmenten. Dit is pas het begin", besluit Claes Nilsson.
Achtergrond
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie en de VN zal in 2030 circa 60 procent van de wereldbevolking - 5 miljard mensen - in steden wonen. Dat is een toename met meer dan 1 miljard ten opzichte van de huidige situatie. Het snelle tempo van de urbanisatie stelt immense eisen aan de verkeerssystemen, die in veel gevallen nu al niet meer aan de vraag kunnen voldoen. Binnen de EU wordt geschat dat filedruk en samenhangende verkeersproblemen circa 100 miljard euro per jaar kosten.
23 januari 2018