"We zien geen reden om te wachten op de nieuwe wetgeving en willen onze klanten de gelegenheid bieden nu al gebruik te maken van de verklaringen. Deze maken het ook eenvoudiger voor de klanten van transportbedrijven om de CO2-uitstoot van verschillende voertuigen van verschillende transporteurs te controleren en te vergelijken. Dit kan helpen bij de keuze voor een vervoerder", zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks.
Vanaf juni 2018 kan iedereen die overweegt een nieuwe Volvo-truck aan te schaffen, de dealer vragen een voorlopige verklaring over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het voertuig af te geven. Deze informatie is gebaseerd op de unieke specificaties van de truck en gestandaardiseerde rijcycli voor verschillende transporttoepassingen. De definitieve verklaring wordt afgegeven bij aflevering van de truck.
"De verklaringen zijn een aanvulling op de specialistische kennis en ervaring van onze dealers. Met de individuele klantbehoefte als uitgangspunt bieden hun experts een totaaloplossing, die varieert van brandstof-geoptimaliseerde voertuigen tot transportinformatiesystemen en chauffeurstrainingen voor zuinig rijden."
Onder de naam Fuel Advice heeft Volvo Trucks al zijn diensten samengebracht die de klant helpen met het minimaliseren van brandstofverbruik en klimaatimpact. Het omvat onder meer persoonlijke brandstofadviseurs die continu het rijgedrag monitoren en opvolgen, analytische hulpmiddelen voor het behalen van langetermijnbesparingen, en onderzoek naar verschillende brandstofbesparende maatregelen. In veel gevallen resulteerde een totaalbenadering van brandstofverbruik tot besparingen van maximaal vijf procent.
Feiten
Vanaf juni 2018 geeft Volvo Trucks verklaringen af over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van nieuwe trucks. De verklaringen, die in de EU wettelijk verplicht worden vanaf 1 januari 2019, maken deel uit van een reeks maatregelen van de EU om de klimaatimpact van zwaar transport terug te brengen. Nieuwe wetgeving voor monitoring en rapportage van brandstofverbruik en CO2-uitstoot zal worden ingevoerd in 2020. Beperkingen op CO2-uitstoot worden in 2025 geïntroduceerd.
De waarden zoals vermeld in de verklaring worden voor elk voertuig afzonderlijk berekend en zijn gebaseerd op fabrieksspecificaties en inzet.
De waarden worden gebaseerd op een gestandaardiseerde, EU-gecertificeerd proces voor het simuleren van rijcycli.
Gemiddeld vormen brandstofkosten een derde van de bedrijfskosten voor transportbedrijven in Europa.
Vanaf het begin van de jaren ‘90 heeft Volvo Trucks het brandstofverbruik van nieuwe vrachtwagens met een vijfde teruggebracht. Dit is vergeleken tussen een Volvo F12 uit 1991 en een Volvo FH uit 2016.