Trucks

Meer mogelijkheden voor Volvo FE Low Entry Cab

Volvo Trucks heeft de Low Entry Cab (LEC) voor de Volvo FE uitgebreid. Er zijn nu verschillende noviteiten beschikbaar die de veiligheid en de productiviteit ten goede komen. Ook zijn er gasmotoren beschikbaar voor alle Volvo FE-cabine- en chassiscombinaties. De Volvo FE is daarmee nog beter afgestemd op de specifieke behoeften van binnenstedelijke distributie.
Meer mogelijkheden voor Volvo FE Low Entry Cab

Bij afvalinzameling, stadsdistributie en bouwtransporten in de binnenstad biedt een Low Entry Cab veel veiligheids- en productiviteitsvoordelen. Ten eerste verbetert de lage zitpositie het zicht rondom. 

"Zien wat er rondom de truck gebeurt en oogcontact maken met kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, zijn uitdagingen in het huidige verkeer. Met de Low Entry Cab kunnen we dit probleem aanpakken", zegt Anders Edenholm, Segment Manager Distributie bij Volvo Trucks. 

In de tweede plaats zorgt de lage instap dat de chauffeur efficiënter kan werken en wordt tegelijkertijd het risico op knie- en enkelklachten verminderd. 

De Low Entry Cab is nu uitgebreid met een variant geschikt voor een chauffeur en één bijrijder. Deze nieuwe cabinevariant biedt hetzelfde goede zicht rondom. De lage rijpositie zorgt voor nauw contact met de omgeving van de truck. Bovendien vergroot het extra venster in de passagiersdeur het zicht nog meer.

De nieuwe cabinevariant is een aanvulling op de huidige Low Entry Cab die ruimte biedt aan drie passagiers en een vlakke vloer heeft. Een vereiste in sommige transportsegmenten, maar het is niet noodzakelijk in alle situaties waar een Low Entry Cab een voordeel kan zijn. 

"In de stadsdistributie komt het voor dat de chauffeur het rijden en het lossen of afleveren in zijn eentje voor zijn rekening neemt. De lage instap betekent dan een enorm ergonomisch voordeel bij het soms wel 50 keer per dag moeten in- en uitstappen. Daarnaast is het verbeterde zicht rondom een belangrijk veiligheidsaspect als je veel kwetsbare weggebruikers op je route tegenkomt" besluit Anders Edenholm.

De nieuwe cabinevariant heeft een motortunnel in plaats van een vlakke vloer. Het verbeterde comfort met optionele luchtgeveerde passagiersstoel is voor de bijrijder erg prettig en in sommige overheidsaanbestedingen zelfs verplicht. 

De Volvo FE en de kleinere Volvo FL zijn nu ook verkrijgbaar met Adaptive Cruise Control en instelbare snelheidsbegrenzer. Deze functies ondersteunen de chauffeur bij het aanhouden van de juiste snelheid en een veilige afstand tot zijn voorligger.

De Volvo FE biedt nu een aandrijflijn die kan voldoen aan alle eisen voor het rijden in steden, waaronder de lokale milieuvoorschriften. Dieselmotoren zijn verkrijgbaar van 250 tot 350 pk - functioneren allemaal ook op HVO (synthetische diesel gemaakt van afval- en reststromen). De 320 pk-versie werkt ook op 100% biodiesel. Tot slot is er de gas aangedreven Volvo FE CNG met lage emissies, geschikt voor Groen gas. De Volvo FE CNG kan nu worden gecombineerd met alle cabineversies, inclusief de nieuwe Low Entry Cab.

Volvo FE LEC feiten

  • Cabine: vlakke vloer met stoelen voor maximaal vier personen, of een cabine die is geoptimaliseerd voor chauffeur en bijrijder. De instaphoogte bedraagt 530 mm, 440 mm met geactiveerde knielfunctie (banden 315 / 70R22.5). De deuren hebben een openingshoek van 90 graden.
  • Asconfiguraties: 4x2 of 6x2 met gestuurde naloopas.
  • Motoren: Volvo D8K Euro 6 250, 280, 320 of 350 pk, of Volvo G9K Euro 6 320 pk
  • Versnellingsbak: Volvo I-Shift of Allison volautomatische versnellingsbak.

Beelden