Trucks

Mourik Infra gaat voor kracht en rijcomfort van Volvo-trucks

Mourik Infra uit Groot-Ammers heeft vijf Volvo bouwtrucks aan de vloot toegevoegd. Het betreft drie Volvo FMX 8x8 kippers en twee Volvo FM 8x4 kippers. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Group Truck Center en Terberg Techniek.
Mourik Infra gaat voor kracht en rijcomfort van Volvo-trucks

Mourik is een veelzijdig, internationaal opererend bedrijf. Het bedrijf heeft twee divisies: infra en industrie. De werkzaamheden variëren van asfalteren tot het reinigen van leidingen en reactors bij olieraffinaderijen, geeft bedrijfsleider Harry Brekelmans aan. De divisie infra heeft nu de beschikking over vijf nieuwe bouwvoertuigen die voornamelijk worden ingezet in grond-, weg- en waterbouw. “Deze divisie doet bijvoorbeeld dijkverzwaringen, asfaltwerkzaamheden en renovaties van sluiscomplexen en bruggen”, zegt Brekelmans.

Widespread
De drie Volvo’s FMX 8x8 worden voornamelijk ingezet voor grondverzet. “Chauffeurs zijn enthousiast over de voertuigen, die erg sterk zijn in het terrein”, zegt Brekelmans. De drie Volvo’s FMX 8x8 C-Ride kwamen af fabriek als een 6x6. Terberg Techniek in IJsselstein heeft ze omgebouwd tot 8x8 widespreads met 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt net als de laatste as elektrisch-hydraulisch gestuurd. De aangedreven vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van waterpasdwarsregeling. De voertuigen hebben ook een weegsysteem.

I-Shift-versnellingsbak
Het GVW van de Volvo FMX 8x8 bedraagt 44,5 ton. De kippers worden aangedreven door een 500 pk-motor en zijn voorzien van Volvo I-Shift-versnellingsbak, geoptimaliseerd met speciale off road software en extra lage kruipversnellingen. Dit vergroot de terreinvaardigheid en veiligheid omdat het mogelijk is om uiterst langzaam voor- of achteruit te rijden. Hyva verzorgde de opbouw van de kippers. “Hoewel we deze voertuigen voornamelijk inzetten in het grondwerk, hebben twee van de drie Volvo’s FMX geïsoleerde wanden zodat we de trucks ook voor transport van asfalt kunnen gebruiken”, zegt Brekelmans.

Volvo Dynamic Steering
De twee Volvo FM 8x4 widespread kippers worden specifiek ingezet voor asfaltwerk. Terberg Techniek heeft onder meer de achterste as widespread gezet en stuurbaar gemaakt. Door deze aanpassingen is een GVW van 43 ton gerealiseerd waarbij de bouwtruck door de meesturende achterassen wendbaar is. Deze trucks zijn naast een I-Shift-versnellingsbak ook voorzien van Volvo Dynamic Steering, het gepatenteerde, elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem. “Chauffeurs die daar eenmaal mee hebben gereden willen niet anders meer”, zegt Brekelmans. “De trucks sturen ontzettend licht.”

Wagenpark
Het wagenpark van Mourik Infra bestaat uit vijftig zware voertuigen, waarvan veertien Volvo-trucks. “Het productengamma is goed”, zegt Brekelmans. “Volvo onderscheidt zich met Volvo Dynamic Steering en I-Shift. Ook de samenwerking met Volvo Group Truck Center in Gorinchem loopt al tientallen jaren soepel. Ze zijn deskundig, afspraken worden nagekomen en er wordt snel geschakeld als er iets is. Wij zijn een familiebedrijf waar de lijnen kort zijn en wij vinden het belangrijk om langdurige relaties met partners aan te gaan. Met Volvo Group Truck Center gaat dat uitstekend.”