Volvo Dynamic Steering 2.0 op nieuwe Volvo FH voor Pultrum Rijssen

Pultrum Rijssen heeft een Volvo FH 500 6x2 trekker in gebruik genomen die wordt ingezet bij Transport & Lifting Twenthe. De goede ervaringen met Volvo-trucks en de mogelijkheid de FH uit te rusten met het vernieuwde Volvo Dynamic Steering (VDS) en externe aansturing, waren doorslaggevend om wederom voor Volvo Trucks te kiezen. De truck wordt ingezet voor het transport en leggen van rijplaten en is daarvoor voorzien van Drimote: een afstandsbedieningssysteem waarmee de FH op afstand kan worden bestuurd.

“Samen met onze partners ondersteunen wij klanten uit de industrie, bouw en infra op het gebied van logistiek.” zegt Erik Agteresch, Directeur van Transport & Lifting Twenthe. De werkzaamheden van de logistiek dienstverlener in totaallogistiek eisen sterk materiaal en verlangen manoeuvreerwerk. Daarbij is zicht rondom het voertuig van groot belang. “Wij maken gebruik van het wagenpark van Pultrum Rijssen en hebben jarenlang goede ervaring met Volvo-trucks. Daarom hebben wij bewust voor deze FH gekozen met Volvo Dynamic Steering 2.0, met als extra voordeel dat externe aansturing met Drimote nu ook mogelijk is.”

Breed uitgerust
Dealer Nijwa uit Rijssen leverde de Volvo FH D13K met 500 pk (2500 Nm) met Globetrotter-cabine en een liftbare elektro/hydraulisch gestuurde voorloopas. De 6x2-trekker is geschikt gemaakt voor speciaal transport en is uitgerust met meerdere pakketten om de veiligheid en het comfort van de chauffeur te vergroten. Zo biedt het Driver Deluxe-pakket de chauffeur luxe voorzieningen in zowel het interieur als het exterieur van de cabine. Het Rest & Relax-pakket, ingericht op twee personen, bevat onder andere extra opbergruimte, een standkachel, flessenhouders en dimbare interieurverlichting. Visibility Pro voorziet het voertuig van onder meer Bi-Xenon verlichting en een regensensor. Ook het veiligheidspakket Active Safety met Forward Collision Warning, Adaptive Cruise Control en noodremfunctie, Driver Alert Support en Lane Change Support zijn aanwezig. Tot slot heeft de FH een uitgebreid media-pakket met verschillende mogelijkheden tot het koppelen van smartphones en andere mediadragers en een 7-inch geïntegreerd kleurendisplay met touchscreen.

Volvo Dynamic Steering 2.0
De Volvo FH is volledig in de kleuren van Transport & Lifting Twente gespoten en wordt hoofdzakelijk ingezet voor het rijplatentransport. “Om het werk comfortabeler en veiliger te maken voor de chauffeur, kozen we voor een FH met Volvo Dynamic Steering 2.0”, verklaart Agteresch. De nieuwe, gemoderniseerde versie van Volvo Dynamic Steering zorgt tegelijkertijd voor meer controle over het voertuig, een betere stabiliteit en minder werkgerelateerde aandoeningen. Het compenseert automatisch oneffenheden in het wegdek en heft trillingen en onbedoelde stuurbewegingen op.

Wijnand van den Brink, Manager Special Products & Innovations bij Volvo Trucks Nederland, vult aan: “VDS 2.0 is een fantastisch werkend en uniek system op het gebied van veiligheid, persoonlijke instellingen voor de chauffeur en de mogelijkheden om het systeem te gebruiken onder speciale omstandigheden, zoals bij manoeuvreren en het leggen van rijplaten in dit geval.”

Persoonlijke instellingen
Bij lage snelheden wordt de stuurweerstand met circa 75% verminderd, wat een enorm voordeel is bij achteruitrijden of als er weinig ruimte is. Bij hogere snelheden houdt de truck de richting vast, ook op slecht wegdek en bij sterke zijwind. Daarnaast kan de chauffeur de besturing op een Volvo-truck met Volvo Dynamic Steering volledig naar eigen wens aanpassen met de nieuwe functie Persoonlijke instellingen. “Het stuurt ontzettend soepel en dat maakt het rijden uiterst comfortabel”, zegt Dennis Manrho, chauffeur bij Transport & Lifting Twenthe en vaste rijder op deze nieuwe FH. “Je merkt het meteen met het sturen. Het is een wereld van verschil met andere vrachtauto’s die niet met dit systeem zijn uitgerust.”

Externe aansturing met Drimote
Volvo Dynamic Steering 2.0 is geheel voorbereid om door toeleveranciers te worden voorzien van externe aansturing. Agteresch maakte onlangs kennis met afstandsbedieningssysteem Drimote en wist meteen dat dit het werk zou vergemakkelijken. “Bij het uitleggen van rijplaten moet de chauffeur vaak in en uit de cabine om de vrachtwagen steeds een stuk naar voren te verplaatsen. Doordat we nu met een afstandsbediening van buitenaf het voertuig kunnen besturen, scheelt het in- en uitstappen. Tevens verbetert het het zicht rondom en vergemakkelijkt het daarmee het manoeuvreren op onoverzichtelijk terrein.”

Veiligheid
Om Drimote zo veilig mogelijk te kunnen gebruiken, is een aantal aanvullende veiligheidssystemen aangebracht. Onderdeel van de externe aansturing is een objectdetectiesensor, die de voorkant van de vrachtauto in de gaten houdt. Wanneer deze een object detecteert, wordt de rem onmiddellijk geactiveerd. Aan beide kanten van het voertuig is daarnaast een noodstopknop geïnstalleerd. En bij communicatie-onderbreking tussen de afstandsbediening en decoder, remt het voertuig direct.

Over Drimote
Drimote is een afstandsbedieningssysteem voor vrachtauto’s. Het maakt het mogelijk de truck van buiten de cabine te bedienen. Alle functies die nodig zijn voor het verplaatsen van het voertuig, kunnen worden overgenomen. De chauffeur start, rijdt, stuurt en remt met een afstandsbediening, waarop visueel wordt weergegeven welke functie is ingeschakeld.