Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Bijzondere Volvo FM met Erkin-kraan voor Jan van Dam Machine Transport

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Jan van Dam Machine Transport heeft onlangs een gloednieuwe Volvo FM500 in gebruik genomen. Bijzonder aan de nieuwste telg binnen de Van Dam-familie is het gewicht, in combinatie met de hoogte en het laadvermogen. De door CCH ontwikkelde Erkin-kraan met accupakket maakt de truck tot een uniek voertuig.
Bijzondere Volvo FM met Erkin-kraan voor Jan van Dam Machine Transport.

Lage instap van Volvo FM

Dat Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater houdt van specialistische voertuigen, wisten we al langer. Maar de nieuwste truck is wel echt een bijzondere. Jan van Dam: “We hebben al een vrachtwagen rijden met een zware autolaadkraan achterop, maar wilden er graag nog een bij. Toen ben ik samen met mijn medewerkers gaan kijken wat voor soort truck we daarvoor in de plaats wilden. In overleg met CCH B.V. hebben we gekozen voor een truck met een 200 tonmeter-autolaadkraan, als waardevolle toevoeging op ons bestaande wagenpark. We hebben daarnaast voor een lage Volvo FM gekozen. Wat heel belangrijk was, was de verhouding van het eigen gewicht met de hulpstukken die je nodig hebt om het werk te kunnen doen, ten opzichte van het maximale terreingewicht om in Nederland en Europa zorgeloos en zonder vergunningen rond te kunnen rijden.” Dat gewicht ligt op maximaal 32 ton. CCH heeft voor Jan van Dam in samenwerking met Erkin een 200 tonmeter-kraan ontwikkeld die uitgekleed kan worden tot een eigen gewicht van 26 ton in plaats van 32. Daardoor kan er in hetzelfde transport nu ook een aanhanger met machine mee. “Maximaal hefvermogen en zo min mogelijk transportbewegingen, dat was de doelstelling en die hebben we bereikt”, aldus Toon Christiaens van opbouwspecialist CCH.

Lage doorrijhoogte

Bijzonder aan de truck is verder dat hij een doorrijhoogte van 2 meter 90 heeft. Roel Hoogendoorn, van Van Dijk Trucks Woerden, vertelt. “Om dat te realiseren, heeft de vrachtwagen een volledig luchtgeveerd chassis om daarmee de hoogte te kunnen regelen. Daarnaast is ook de kraan laag opgebouwd, waardoor men met dit voertuig door een deuropening van nog geen 2 meter 90 een fabriekshal binnen kan rijden. Daar kan de bestelde machine vervolgens op de meest veilige manier afgeleverd worden.” Eenmaal binnen moet de autolaadkraan het werk doen. “Dit is de eerste 200 tonmeter-kraan die elektrisch kan draaien. CCH heeft voor ons een speciaal accupakket ontwikkeld dat los te koppelen is en dat we ook weer op andere trucks kunnen gebruiken. Qua duurzaamheid en uitstoot een super goede innovatie en het draagt ook bij aan het werkcomfort op locatie. Al met al een bijzonder voertuig. Van deze truck is er geen tweede”, aldus Van Dam.

Neem voor meer informatie over dit persbericht contact op met:

Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com

of

Cynthia van 't Hoff
Tel: +31 622302461
E-mail: cynthia.van.t.hoff@volvo.com

Meer Volvo Trucks-nieuws

Press Release