Door de gestuurde naloopas op 1.850 mm te plaatsen werd het laadvermogen van de Volvo FH 8x2 TAG-XL met 2.500 kg verhoogd. Dit leverde een uitzonderlijk hoog GVW op van 41.500 kg. Een ideale en wendbare asconfiguratie voor een kraanwagen.
Naast het verhoogde GVW is de truck uitgerust met Volvo Dynamic Steering, geoptimaliseerde luchtveringsregeling en een chassis met Front-frame-extensie af-fabriek, t.b.v. een steunpoot aan de voorzijde.
Om de groene visie van BQ Duiker (dat een bijdrage wil leveren aan het emissievrij maken van de bouwlogistiek) na te leven, rijdt de nieuwe truck op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), wat de CO2-uitstoot van de truck tot 89% reduceert. Extra bijzonder aan de truck is dat deze is uitgerust met een volledig elektrische kraan (de eerste in Europa in de 100 tonmeter-categorie). Hierdoor is de truck uitermate geschikt voor werk binnen stedelijke milieuzones, zoals die van Amsterdam. Deze milieuzones vereisen tot 2025 Euro 6, waardoor BQ Duiker met HVO en een elektrische kraan ruim vooruitloopt op de wetgeving.
Naast de Volvo FH 8x2 TAG-XL met vlakke bak en elektrische kraan, werd een Volvo FH 8x2 als tridem-kraan/trekker geleverd. Het Volvo-chassis kan worden ingezet met een door Broshuis op maat gemaakte, dubbel uitschuifbare en hydraulisch gestuurde semi-dieplader of een afneembare laadbak van 4,50 meter. "Gecombineerd met een zware HMF-autolaadkraan is deze Volvo FH een werkelijke alleskunner op het gebied van zwaar of exceptioneel transport in combinatie met (zwaar) hijswerk", aldus BQ Duiker.
Gecombineerd met een zware HMF-autolaadkraan is deze Volvo FH een werkelijke alleskunner op het gebied van zwaar of exceptioneel transport in combinatie met (zwaar) hijswerk.
De transportoplossingen kwamen tot stand door samenwerking van Volvo Group Truck Center, Terberg Techniek, Volvo Trucks Nederland en opbouwer Vlarotech.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com