Trucks

Tien jaar innovaties en maatwerk van de Volvo FMX

Tien jaar geleden introduceerde Volvo Trucks de Volvo FMX: een truck specifiek voor het bouwsegment. Dankzij de vele innovatieve features is deze truck al tien jaar één van de belangrijkste spelers in de constructiewereld. We nemen u mee in tien jaar ontwikkeling.
Tien jaar innovaties en maatwerk van de Volvo FMX

Vóór de introductie van de FMX werden varianten van de Volvo FM en Volvo FH ingezet in het constructiesegment. De Volvo FMX veranderde het speelveld volledig en al snel werd de Volvo FMX een zeer populaire truck, zowel bij ondernemers als chauffeurs. 
 

Grote bodemvrijheid

Het oorspronkelijke ontwerp van de Volvo FMX werd gebaseerd op het FM-platform, dat zich destijds al ruimschoots had bewezen op het gebied van veeleisende bouwtoepassingen. De Volvo FMX kreeg een grote bodemvrijheid en met de nieuwe bovengrille, het robuuste lagere front, de driedelige stalen bumper met stalen hoeken van 3 mm dik, de gedegen carterbeschermingsplaat en beschermende bullbar, was dit direct een solide bouwtruck. Het robuuste moderne exterieur, met een duidelijk verwantschap naar de machines van Volvo Construction Equipment was een aantrekkelijke bijkomstigheid. Voor meer functionaliteit bood de Volvo FMX een sterk sleepoog (zie foto), bescherming voor de koplampen, nieuwe antisliptreden en een handige ladder.

De constructieversie van de I-Shift-versnellingsbak zorgde ervoor dat de Volvo FMX zwaar en heuvelachtig terrein aankon met het comfort en het lage brandstofverbruik van de bekende versnellingsbak.

Wereldpremière Volvo Dynamic Steering

Amper drie jaar na de introductie kwam Volvo Trucks al met een nieuwe versie van de Volvo FMX. De cabine werd aangepast. De bodemvrijheid werd vergroot tot 300 mm. De luchtvering werd vernieuwd. Het sleepoog kon nu tot wel 32 ton trekken. 

In datzelfde jaar werd ook Volvo Dynamic Steering geïntroduceerd: een uniek door Volvo Trucks gepatenteerd systeem wat het mogelijk maakt een truck met minimale inspanning te besturen waardoor het risico op overbelasting van de chauffeur vermindert. Oneffenheden in de weg worden opgevangen. Bij lage snelheden is een zwaar beladen truck zo gemakkelijk te manoeuvreren dat deze met slechts één vinger kan worden bestuurd. Volvo Dynamic Steering werd wereldwijd bekend met de stunt van Jean-Claude Van Damme, die een epische split uitvoert tussen twee, achteruit rijdende Volvo-trucks.

Video's innovatieve features Volvo FMX

De vele vernieuwende features van de Volvo FMX werden de afgelopen tien jaar in heel wat YouTube-filmpjes naar voren gebracht:

The Epic Split

Jean-Claude Van Damme toont het perfecte rijgedrag dankzij Volvo Dynamic Steering met zijn legendarische split

The Hook

Volvo Trucks voormalige CEO Claes Nilsson illustreert de kracht van het sleepoog

Look who’s Driving

De 4-jarige Sophie bestuurt op afstand de Volvo FMX, dankzij Volvo Dynamic Steering 

The Hamster 

Waarin een hamster dankzij Volvo Dynamic Steering het voertuig bestuurt

The Tecnician

Illustreert de bodemvrijheid

5 nieuwe features voor ruig terrein

Over enkele belangrijke innovaties voor de Volvo FMX

Neem voor meer informatie over dit persbericht contact op met:

Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com