Volvo Trucks eerste fabrikant wereldwijd die fossielvrij staal gebruikt in zijn vrachtwagens

Als 's werelds eerste truckfabrikant introduceert Volvo nu fossielvrij staal in zijn vrachtwagens. Het staal wordt geproduceerd door het Zweedse staalbedrijf SSAB en de heavy-duty elektrische Volvo-trucks zullen als eerste het staal bevatten.

Het staal van SSAB wordt geproduceerd met behulp van een geheel nieuwe technologie, gebaseerd op waterstof. Het resultaat is een veel lagere klimaatimpact dan conventioneel geproduceerd staal. Vanaf het derde kwartaal van 2022 wordt het staal op kleine schaal geïntroduceerd in de zwaardere elektrische vrachtwagens van Volvo Trucks.

"We zullen het gebruik van fossielvrije materialen in al onze vrachtwagens verhogen, zodat ze niet alleen tijdens het rijden nul emissies uitstoten, maar ook als het gaat om de materialen waaruit ze zijn geproduceerd", zegt Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management, Volvo Trucks.

Het eerste staal dat met waterstof wordt geproduceerd, wordt gebruikt in de chassisbalken van de truck; de ruggengraat van de vrachtwagen waarop alle andere hoofdcomponenten zijn gemonteerd. Naarmate de beschikbaarheid van fossielvrij staal toeneemt, wordt het ook in andere delen van de truck toegepast.

90% van een Volvo-truck kan worden gerecycled

Tegenwoordig is ongeveer 30% van de materialen in een nieuwe Volvo-truck afkomstig van gerecyclede materialen. En aan het einde van zijn levensduur kan zelfs tot 90% van de vrachtwagen worden gerecycled.

“We streven er continu naar om onze ecologische footprint verder te verkleinen. Zo focussen we op circulariteit in al onze processen, zowel in de productie als van de truck zelf”, zegt Jessica Sandström.

Volvo Group werkt sinds 2021 samen met SSAB aan fossielvrij staal. De eerste ontwikkeling, een laadbak voor de mijnbouw en steengroeven gemaakt van fossielvrij staal, werd in oktober 2021 geproduceerd. Fossielvrij staal zal een belangrijke aanvulling zijn op het traditionele en gerecyclede staal dat wordt gebruikt in de vrachtwagens van Volvo.

Volvo Trucks heeft zich gecommitteerd aan het klimaatakkoord van Parijs om uiterlijk in 2040 een netto-nuluitstoot van broeikasgassen in de waardeketen te bereiken.

Link naar afbeeldingen in hoge resolutie
Link naar films over het fossielvrije staal