Volvo's volledig nieuwe D17-motor in de iconische Volvo FH16 is ontworpen voor de zwaarste transporttaken en levert uitstekende prestaties en duurzaamheid. Als we de nieuwe 17-liter Volvo FH16 met 780 pk vergelijken met zijn voorganger, dan zien we dat de nieuwe truck 7% koppel toevoegt en tegelijkertijd 5%* minder brandstof verbruikt en kooldioxide uitstoot.
De volledig nieuwe motor is ook leverbaar in de nieuwe Volvo FH16 Aero, die in combinatie met de aerodynamische truckcabine nog zuiniger is.
"Onze ingenieurs hebben een motor geleverd die het hoogste koppel en vermogen van alle Europese trucks combineert met een superieure brandstofzuinigheid. De feiten spreken voor zich: meer koppel en vermogen met aanzienlijke brandstof- en CO2-besparingen, is een fantastisch resultaat. Dit betekent dat onze klanten hun opdrachten efficiënter en met een hogere productiviteit kunnen uitvoeren", zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.
Deze gloednieuwe zuinige motor is een voorbeeld van het voortdurende streven van Volvo Trucks om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van bestaande aandrijflijntechnologieën te verminderen, parallel aan de introductie van nieuwe technologieën.
Volvo's nieuwe 17-liter Euro 6-motor wordt geleverd met drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd naar 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm in de topversie. De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3000 Nm en 3400 Nm.
De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) in alle vermogensklassen. De 700 pk versie is ook gecertificeerd voor 100% biodiesel (B100).
De Volvo FH16 en FH16 Aero met de gloednieuwe D17 motor kunnen vanaf medio 2024 worden besteld en de productie start in de tweede helft van 2024.
*On-road testresultaat D17 780 pk vs D16 750 pk, 55T GCW
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com